Driver kredsløb

Hej med jer,

Jeg roder med et display driver kredsløb. En ICM7218A display driver
skal bruges til at styre en række led segmenter. Men den kan ikke
trække så store segmenter som jeg vil bruge. Derfor skal selve
segmenterne køres på 12V mens driveren kun arbejder på 12V.

Så jeg forestillede mig kredsen som kan ses på
http://www.rallyresult.dk/display3.jpg

Men den virker ikke. Det er som om uanset hvad jeg gør, så går der
strøm mellem de to baser på transistorerne så snart de er tilsluttet.
Og det er altså ikke hvorvidt der er strøm i driveren eller ej der er
afgørende.

Hvordan sikre jeg at de 5v kredsløb rent faktisk styre om de to
transistore er åbne eller ej?

Jens G

Re: Driver kredsløb
Som jeg lige kan se det, så har du et krav om, at både segment og digit
skal være "on" før end du vil have lys i dioderne. Det kan du klare med
end AND gate, hvis udgang så styrer en NPN transistor der forsynes med
de 12V. Så har du 5V på basis siden til at styre de 12V på dens collector.
mvh. keld

Re: Driver kredsløb

Uhm, jeg tror det vil være lidt upraktisk at have 8x7 and gates og
transistore til at drive de mange segmenter :)

Re: Driver kredsløb

Mit bud kan ses her:
http://hiker.dk/temp/ICM7218A_1430.jpg

Cifferdriverne (T1, T2, R1, R2 og R3) skal kopieres til det ønskede antal.

Segmentdriverne deler spændingsdeleren (R4 og R5) og driver-transistorerne kører
som strømgeneratorer sammmen med ICM7218A's udgangsmodstande (ca. samme strøm
som uden bufferkredsløbet).

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Driver kredsløb
On Fri, 30 Sep 2005 19:19:50 +0200, Ove Kjeldgaard

Helt perfekt. Det passer lige ind i mit setup. MANGE tak for hjælpen.

Dog har jeg brugt den TIP127 jeg allerede havde i stedet for din
BC327, giver det problemer?

Så lagde jeg også mærke til at du ingen formodstand havde foran
led'sne - er det med vilje?

Jens G

Re: Driver kredsløb

kører

Jeg har ikke lige data på TIP127, men jeg formoder det er en medium power
transistor med ret lav forstærkning? og i et af de mindre huse til
køleplademontering?
BC327 er komplementær til BC337, og har en forstærkning der passer til de
værdier jeg har givet R1, R2 og R3.

Ja ;-)

Jeg skriver faktisk at segmentdriverne kører som strømgeneratorer, og der burde
faktisk være mulighed for at køre 12V forsyningen ustabiliseret med en tilpas
trafo.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Driver kredsløb
On Mon, 03 Oct 2005 22:32:11 +0200, Ove Kjeldgaard >

Jeg trækker 4x4 lysdioder per segment og kan således ved et 8 tal
komme op på 7x16 dioder - derfor har jeg valgt en transistor der kan
klare det antal mA det kommer op på.

Noget andet er om T3 i virkeligheden er nødvendig? For som jeg ser dit
diagram så er den transistor jo konstant åben?

Jens G

Re: Driver kredsløb

Skal du så ikke også en faktor fire op i den samlede strøm per segment?

I diagrammet bruges segment-transistorerne både til at styre strømmen og
"optage" de ekstra par volt der er i overskud.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Driver kredsløb
On Tue, 04 Oct 2005 20:59:08 +0200, Ove Kjeldgaard

Nu har jeg fået det hele bygget op og faktisk vil ikke alle serier
lyse - så de får ikke helt strøm nok. Hvad kan jeg justere på der? Er
det R3 jeg skal pille ved?

Ok jeg undre mig egentlig også over at jeg kunne sætte T3 direkte til
segmentet på driveren. Men der er jo naturligvis taget så meget af den
at den kommer ned på et level som driveren kan accepterer.

Dine gode svar har bragt mig videre på ting jeg har sloges med i uges
vis. Så mange tak for hjælpen

Jens G

Re: Driver kredsløb

Jeg siger tak for de pæne ord.

Men jeg er ikke helt færdig, for jeg kan ane at du nok er lidt på vildspor med
det projekt...

Jeg var igennem nogle forundersøgelser for et stykke tid siden på mit job ang.
nogle Kingbright firetommer display. Og her nåede jeg frem til at det var mest
smart at drive displayene statisk.

Kravet var at displayet skulle styres af omgivelses lyset - fire stk.
SA40-19SRWA for fuld strøm kan lyse en hel stue op om natten?

Mit udkast ser sådan ud:
http://hiker.dk/temp/jumbo_disp_1431.jpg
Og zeneren i kommaet er for at få samme lysstyrke i tallene og komma når lyset
begrænses.

TPIC6C595 er ikke så kendt, men er en kompakt middelstrømsdriver op til 24V
forsyning, med seriel indgang og mulighed for kaskadekobling. Det er vist Texas
Instruments der startede med den:
<http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tpic6c595.pdf>

Men ST har den også nu:
<http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/7726.pdf>

Og det lidt voldsomme, men flotte display:
<http://www.kingbright.com/manager/upload/pdf/SA40-19SRWA (V3)1118306623.pdf>

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Driver kredsløb
On Wed, 05 Oct 2005 18:08:26 +0200, Ove Kjeldgaard

Ja du har ret - jeg er på vild spor ;) Men for en der aldrig har
arbejdet med elektronik før synes jeg at jeg er kommet langt på 1,5
måned.

Jeg har kikket på markedet efter færdige displays, men jeg skal bruge
dem op i 20cm størrelse så derfor har jeg valgt at lave dem selv.

Selve displayet har jeg styr på. Der er 7 segmenter, hver opbygget af
20 dioder, som sidder i serie i 4 grupper.

Alt det andet har jeg også styr på. Jeg bruger en ATMEGA162 til at
styre input fra PC via MAX232 og så er der to ICM7218A display drivere
til at styre de 10 cifre.

Det hele virker fint må små færdige 7 segments led - men de kan også
kører direkte på driver udgangen.

Så hele mit problem består i at få koblet mit display, som jo kræver
12v, sammen med min driver som kun levere 5V og som heller ikke kan
trække de mange mA som de store display krøver.

Så det er selve den kobling jeg har problemer med. Din tegning er
faktisk også den der har bragt mig meget tæt på målet - men nogle af
grupperne inden for segmenterne lyse bare ikke. Det gør de hvis jeg
sætter 12v direkte til dem. Ligeledes kan jeg se at hvis jeg koble
strøm direkte fra digit inden mit i en gruppe der ikke lyser - så
lyser de efterfølgende. Men så går en anden gruppe ud ;)

Så min formodning er at digit kredsløbet i den opstilling fra dig,
æder lige lovlig meget. Men det må vel være til at skrue på de
modstande der sidder i den del af kredsløbet for at få det til at
virke?

Jens G

Re: Driver kredsløb
Hej igen Jens

Det bliver ikke så meget mere i aften...

Jeg burde måske have spurgt om lidt flere oplysninger oplysninger om dig og dit
projekt før jeg fyrede den sætning af.
Men det har vist ikke lykkedes mig at skræmme dig særlig langt væk? ;-)

Hvis ovenstående betyder at du har fire kæder af fem lysdioder i serie, så har
vi noget af forklaringen på dine problemer.

Jeg fik fundet data på TIP127, og det er jo en darlington med base/emitter
modstande.

Og Vce(sat) for TIP'en vil være mindst 0,5V.
Fem lysdioder vil jeg uden at kende farve osv. sætte til 5 * 2,0V = 10,0V.
Segmentdriverne skal bruge 2,0 V for at komme op på nominel strøm.

Regningen kommer så til at lyde på 12,5V og ikke de ca. 10V jeg havde taget
udgangspunkt i til min skitse.

Resten kan vi vende tilbage til når jeg har dine kommentarer til denne artikkel.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Driver kredsløb
On Wed, 05 Oct 2005 21:40:32 +0200, Ove Kjeldgaard

Nej tværtimod ;)

Sorry. Det er 5 grupper med 4 i hver jeg har - for jeg har læst at der
er et strømfald på lidt over 2V pr. led pluds det løse. Så fire pr.
gruppe.

Beklager.

Jens G

Re: Driver kredsløb

Vil det så sige at dine segmenter ser sådan ud:

 |--D---D---D---D--|
 |--D---D---D---D--|
 |--D---D---D---D--|
 |--D---D---D---D--|
 |--D---D---D---D--|

 - og ikke som dette:

 |--D---D---D---D---D--|
 |--D---D---D---D---D--|
 |--D---D---D---D---D--|
 |--D---D---D---D---D--|

Hvad er det egentlig for en 12V forsyning du skal bruge til projektet?

Og med 20cm cifferhøjde lyder det som udstyr til udendørsbrug? - og altså udstyr
hvor du skal bruge al det lys du næsten kan få?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Driver kredsløb
On Thu, 06 Oct 2005 19:00:11 +0200, Ove Kjeldgaard

Jeg det var mig der fik vrøvlet først. Det er som ovenstående. Altså 5
grupper med hver 4 dioder i serie.
Det vil enten være direkte fra en bil eller fra en energistation - du
ved dem man bruger til at starte en bil
Og ja det er til udendørs brug. Jeg har valgt nogle dioder på 3000
mcd:
http://www.cypax.com/pdf/00.040.2302.pdf

Jens G

Re: Driver kredsløb

Det gør det jo ikke nemmere, så har vi jo en forsyning fra ca. 11V med en næsten
tom energistation til næsten 15v hvis det er fra bilen med kørende motor.
Og hvis du så skal have en polaritetsbeskyttelse (f.eks. seriediode) så er vi
kritisk langt nede til multipleksning.

udstyr

Jeg er lidt i tvivl om hvordan du kommer videre.

Hvis du kan få lys nok i displayet med ca. 5mA middelstrøm, så er det måske
løsningen at bruge en bilforsyning til bærbar PC - noget som denne:
http://thansen.dk/product.asp?c60%1176296&n59%3816383&pn80%2061085
Så har du en stabil 15V og strøm nok.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Driver kredsløb
On Fri, 07 Oct 2005 21:35:48 +0200, Ove Kjeldgaard

Sådan en har jeg tilfældigvis allerede så det er let at prøve af. Og
ganske rigtig kommer der lys i flere lys. Men ikke som der skal.

Jeg har ikke helt styr på hvordan man måler. Men jeg prøvede at fjerne
forbindelsen mellem T1 (TIP127) og så dioderne og ind i mellem satte
jeg mit meter. Den startede med at vise 6V og så stod den langsom og
steg op. Så tænkte jeg: OK jeg skal bare lade den står så skal den nok
komme op på de 12-15V som jeg har brug for. Men da den kom op der
omkring så stod ICM7218A'eren af ;)

Så jeg er lidt på bar bund igen. Jeg kan bare ikke forstå det skal
være så kompliceret at få det til at virke. Det burde være lige til.
Men jeg kan bare ikke, med min begrænsede viden, gennemskue det

Jens G

Re: Driver kredsløb

Ovenstående er jeg ked af at læse.

Og det er nok bedst at få lavet en opstilling med meget få komponenter, og så
føje mere til efterhånden. Altså uden ICM7218A osv. og så få fundet ud af om der
er lys nok?

Hvis ja, har du følgende:
Nye transistorer af begge typer?
Nye lysdioder, mindst 4, men gerne 20?
Ekstra modstande af de værdier fra min skitse?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Driver kredsløb
On Mon, 10 Oct 2005 18:41:21 +0200, Ove Kjeldgaard

Ja jeg har et godt lager af det hele og ja det var nok en meget god
plan.

Jens G

Re: Driver kredsløb

Mit svar kommer lidt sent - men hvis man har 8+ timer elektronik-projekter i
dagtimerne, så kan det være lidt svært at fortsætte i fritiden...

Det jeg vil foreslå, er at montere denne opstilling:
http://hiker.dk/temp/ICM7218A_1501.jpg

Her har du chancen for at se om konstantstrøms-generatoren virker, og måske
ligeså vigtigt, om der er lys nok med middelstrøm på bare 5mA pr. segment.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline