driver for power mosfett - Page 2

Re: driver for power MOSFET

Ok, jeg sætter den på, selvom hans forretning ikke overholder loven.

Re: driver for power MOSFET

Hvordan, hvad gør de ulovligt ?
jeg har ikke selv handlet med dem ,men efter signe
skulle de være nogle af de få der sender vare uden efterkrav
altså med girokort til private

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

om: http://www.pc-elektronik.dk /

Forretninger skal oplyse adresse og CVR nummer.

Ved fjernsalg er der også altid 14 dage til at fortryde, jeg ved dog ikke om
han oplyser det ved køb (Hvis han ikke oplyser det, har man faktisk 3
måneder).

Der er altid 2 års reklamationsret, heraf 6 måneder med omvendt bevisbyrde,
forøvrigt har du ALTID mindst to måneder til at klage over fejl, efter du
har opdaget dem.

Prøv at sammenligne det med hans betingelser.

fut: dk.forbruger

Re: driver for power mosfet

Alt er dyrt i enkeltstyk, den koster nok under 5 kr hvis du køber nogle
hundrede stykker ved importøren. Det er også tænkeligt at du kan finde den
billigere ved at bruge et andet fabrikat, men så skal du først finde deres
typenummer og det er ikke noget med 4427 i navnet.

Du kunne også bare have valgt en logic level mos, det er buz11a ikke, læg
mæke til at alle data er angivet med Vgs10% volt.

Prøv at sen IR540N:
http://www.elfa.se/pdf/71/07118276.pdf

Der er nogle af parameterne også vist med Vgs=5 volt og beskrivelsen
inkluderer "logic-level gat drive"

Re: driver for power mosfet
Hejsa

Nu har han godt nok skrevet det som svar til dit indlæg, men han skrev det i
det første indlæg her i tråden ;o)

Mvh Hauge

Re: driver for power mosfet

Det overså jeg, men nu tror jeg vi er ved at have afklaret det.

Re: driver for power mosfet

cmos
der
sådan

Er ikke 1N4148 / 1N400x hurtige nok, eller skal der brukes shotkey?

HM

Re: driver for power mosfet

ikke

1N4148 er sikkert hurtig nok, men den tåler ikke rigtig nogen strøm.

1N400x er ret langsom i denne sammenhæng og den tåler heller ikke særlig
meget strøm.

Se efter "fast" dioder og hold også øje med trr, den skal ikke være for
lang. Det er også klogt ikke at vælge en mos transistor der har max.
spænding for tæt på forsyningsspændingen, det stiller MEGET store krav til
printets udførsel.

Re: driver for power mosfet

Takk. Jeg har såpas mye 1n4002 liggende at det er nok for bpde meg og
barnebarna ;-(

Har du et par gjengse typer å foreslå, rimelig tilgjengelige og "brukbar"
pris, 1A og 3A foreksempel?

HM

Re: driver for power mosfet

til

Hvis det er ved lave spændinger bruger jeg tit en schottky diode.

Re: driver for power mosfet
Det kræver hver gang en ekstra pr Mosfet. Skal kobles en i serie.
Det giver tab og øger prisen.

Jeg er ikke opdateret mht. "kvaliteten" af reverse dioder i Mosfet.
Men jeg formoder at de bliver stadig bedre.  Så stadig mindre behov.

Jeg tvivler på at det er nødvendigt i dette tilfælde.  Det er vist ikke
noget specielt "high performance" kredsløb der er tale om.!!

Mvh.  Jørgen

Re: driver for power mosfet

at
samme.

Du bør også se lidt kurver på den link jeg postede til Carsten:
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-936.pdf

Se figur 3 & 4.

Re: driver for power mosfet

Problemerne ved at undlade friløbsdioden kender jeg udmærket.  :-)

Jeg forstår dit indlæg somom du ikke er klar over at der er en
friløbsdiode i enhver Mosfet. Når du henviser til fig. 3 og 4.  At
glemme dioden er begynderfejl. og relevante her. Hvis der netop ikke var
tale om Mosfets.

(Jeg gik udfra at der var tale om en H-bro. (Se indlægget kl 21:50))

Så du kan spare den ekstra dioden i dette tilfælde.

Dioderne var der for 5 - 10 år siden da jeg sidst var dybt involveret i
Mosfets.
Er de da fjernet siden.?

Og da der kun er tale om ca. 1kHz er de helt sikkert overflødige.

Til din information har jeg over de seneste mange år arbejdet med
tilsvarende kredsløb. Dog med IGBT.  (De ikke har en parasit-diode)

Jeg bruger der de ekstra dioder som du foreslår.

Mvh. Jørgen

Re: driver for power mosfet

4 spoler, 4 mosfet, det lyder ikke som en H-bro.

Re: driver for power mosfet

Korrekt. Jeg tænkte automatisk på en bipolær driver.
Dette må så være en unipolær.

Jeg konkluderede at når han ikke ved hvad en friløbsdiode er, skulle
resten af teksten tages med et vist forbehold.

Jeg har fundet en stribe links der beskriver motorer og kredsløb.

http://www.motiongroup.com/smbt.htm
http://www.st.com/stonline/products/promlit/pdf/brmotor-0503.pdf
http://www.etsit.upm.es/departamentos/teat/asignaturas/lab-ingel/1668.pdf
http://library.solarbotics.net/pdflib/pdf/motorbas.pdf
http://www.ams2000.com/stepping101.html

Mvh. Jørgen

Re: driver for power mosfet

Hej Jørgen
desvære har jeg ikke et oscilloskoper
og jeg har fortrut at jeg har skrevet: Mosfet'erne ikke lukker helt
for det gør den selvfølgelig
switchfrekvens. er jeg meget usikker på men jeg kommer ikke over 1kHz
når det går hurtigst, men selv ved meget lave omdrejninger på stepmotoren
1Hz bliver MOSFET'en meget varme, selv når motoren står stille hvor kun
en MOSFET er aktiv bliver denne meget varm, men hvis jeg "manuelt" påtrykker
en spænding på gaten bliver den IKKE varm

3 volt 4 amp

/Carsten

Re: driver for power mosfet
Hejsa

Spørgsmålet er om de styres for langsomt, altså med alt for stor stigetid på
gaten. Gaten er jo kun en kondensator, og styrer du den direkte fra en cmos,
vil du få en meget lang stigetid, hvislket gør at FET'en først er helt tændt
efter meget lang tid, og i den lange tid er der et meget stort tab over den
= meget varme.

Du skal bruge en transistordriver lavet som push/pull, dvs. en transistor
til at tænde fet'en, og en til at slukke den, og denne driver skal/kan
styres fra cmos uden problemer.

Mvh Hauge

Site Timeline