Drive =?iso-8859-1?Q?rel=E6?= fra microprocessor

Hej gutter!

Jeg skal trække et ræle fra en mikroprocessors portben, og den kan ikke
levere ret meget strøm (den sinker vel 5-7mA). Gode forslag til hvordan
jeg forbinder et 12V relæ til den? Benet giver 0 og (knap) 5V ud.

Synes ikke rigtigt jeg kan få microprocessoren til at virke med en
IRF530 (havde ikke lige andet) hvor jeg har sat relæet (har husket en
diode henover :)) i serie med drain (og til 12V) og bruger gaten som
kontrolinput. Hvis jeg manuelt forbinder gaten til hhv. 0 og 5V virker
det fint... Gode idéer?

--
Mvh, Kim

Re: Drive relæ fra microprocessor

Er det en LogicLevel MOS?

Er du sikker på at dit processorben er programmeret til output og at det går
høj? En MOS transistor giver ingen DC belastning, så udgangsspændingen burde
være MEGET tæt på 5 volt.

Nødløsning: Brug en alm. transistor med basismodstand.

Re: Drive relæ fra microprocessor

BC 547 og en modstand.

Klaus

Re: Drive relæ fra microprocessor
Hej Klaus,

Enig, i en OC-kobling (evt. en kraftigere BJT hvis relæet er krævende).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvordan skulle dette så lige konfigureres? Relæet trækker kun ca. 15mA (750ohm
relæspole).

Frisk på en ASCII-tegning eller nogle ord istedet? :)

Re: Drive =?iso-8859-1?Q?rel=E6?= fra microprocessor

Okay, jeg prøver :

                       +12 volt

                         Relæ
    |        4 kOhm      \