Dreje en plade i to positioner?

Hej Jeg har brug for lidt hjælp.. Jeg vil gerne have noget elektronik, der ved et tryk på en knap kan dreje en plade ca. 90-110 grader. "Maskinen" skal bruges til at "skjule" nummerpladen på en motorcykel. Jeg har lavet en lille (grim) animation af hvordan det ser ud:

.Tag jer ikke af, at "pladen" rammer hjulet, det er blot en illustation.

Forestiller mig at den skal bruges ved træf og møder hvor der bliver taget billeder af maskinerne.. Det er jo meget populært at folk kører billeder igennem Photoshop for at sløre nummerpladerne, inden billeder bliver lagt på internettet.. Men det kan jo "spares" væk, hvis man får installeret sådan en "maskine"... Og så vil det jo se temmelig fedt ud, når pladen lige kører op under maskinen :-)....

... og så har jeg også lidt at hygge mig med.. Kan godt lide at lodde lidt og samle en smule elektronik :-) Grunden til at jeg "kom på ideen" er, at en af mine venner har set det demonstreret på en motorcykel ved et træf. Lige siden jeg hørte om det, har jeg gået og tænkt lidt over hvordan det mon er lavet. Min ven sagde, at ejeren havde lavet det med en servo-motor fra en fjernstyret helikopter, men så var der heller ikke information.. Men jeg kan nu alligevel ikke gennemskue hvordan det skal gribes an.. Og det er her I kommer ind og hjælper ;-)

Krav: Det skal køre på 12volt. Pladen skal "fastlåses" automatisk, når den er kørt i en af de to positioner. Andet?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Den Mon, 20 Jun 2005 13:53:09 +0200, "Anders Houmark" skrev:

Hvorfor ikke bare overholde hastighedsgrænserne, så sker der ikke noget ved at man kan se nummeret.

På et træf er det vel nemmere at vippe pladen med hånden, eller dække den til.

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
It did WHAT?  -  Well, it's not *supposed* to do that.

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

ved

Til et træf jeg var med Ford'en, kunne man få udleveret et reklameskilt, som lige passede til at sætte uden på nummerpladen. Prøv at spørge efter det ved dit næste træf :-)

Mvh.

Niels

Reply to
Niels Ø.

Hvorfor ikke læse hele mit indlæg hvor der står forklaring på "problemet" ?

99% af projektet går for mit vedkommende ud på, at finde ud af hvordan det virker og om jeg kan lave det. Jeg har ikke motorcykel, så om jeg holder hastighedsgrænserne på min cykel eller ej kan være temmelig ligegyldigt, når der nu ikke er nummerplade på en cykel.

Du er for øvrigt off-topic, og hvis du ikke kan svare på mine spørgsmål, bedes du holde dig fra denne tråd.

kort genfortalt: ser blæret ud + vil vide hvordan man får sådan noget til at virke.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Anders Houmark said the following on 20-06-2005 13:53:

Jeg tror egentlig at den største udfordring ligger i at lave mekanikken, du ku evt klippe pladen over og så folde den sammen. Eller gøre som Jams Bond - montere 3 stk i en trekant og så dreje dem med en lille motor - der er bare ikke meget plads under skærmen.

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Den Mon, 20 Jun 2005 16:31:47 +0200, "Anders Houmark" skrev:

Du ejer ikke tråden.

Hvis du ikke kan lide mit svar, så ignorér det.

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Behind every good woman, there is a great behind.

"Carsten Holck" skrev i en meddelelse news:42b6d46a$0$162$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jeg synes egentlig ikke at, hverken du eller andre skal bidrage til at skjule nummerplader, det kan godt være at du er naiv men vi andre behøver vel ikke være det!

Reply to
FK

Ja, det er faktisk også det jeg er mest interesseret i. Om jeg overhovedet får lavet den ved jeg ikke, og om jeg nogensinde får noget at køre på vides heller ikke, men jeg synes det kunne være spændende at finde en måde at konstruere det på, sådan det virkede og kunne laves, hvis man var i humør til det.

Det tvivler jeg på er lovligt at gøre. Den bliver heller ikke helt "usynlig" af det.

Hehe, præcis den scene fra James Bond tænkte jeg på, da jeg skrev det første indlæg her i gruppen.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

KISS-løsning: Et rullegardin, som du kan manuelt kan trække ned foran nummerpladen, når folk vil tage træf-billeder af dig, din MC og den udstyr?

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

"Anders Houmark" skrev i en meddelelse

Kan laves med en Centrallås acutuator ( fåes hos thansen eller andre,, billigt og er til 12 V ), med den korrekte udveksling kan den dreje en ( eller vippe) plade 90 grader

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Hmm. Jeg tror det bliver et dyrt bekendtskab (i advokater) hvis panserne ser den? Også selvom den naturligvis kun er til træf-blær ;-)

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Der er en ting (sikkert flere) jeg ikke helt forstår: Hvorfor er det så "farligt" at offentliggøre billeder hvor man kan se nummerpladen? Det er jo kun politiet (ikke tyveknægte) der kan finde adresseoplysninger på én ud fra nummerpladen - eller tager jeg fejl?

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Folk må jo tro at sine træf venner er tyveknægte. Hvis det virkeligt var sådan, hvorfor tager de den så ikke bare på træfpladsen imens vedkommende sover sin kæmpebrandert ud.

--
  Calle.
Reply to

Det kan da også elektrificeres... tænk på bandereklamerne i Parken, hvis den ene sektion er klar folie, så bliver nummerplader heller ikke beskidt.

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Vi kan også reformulere projektet det til at være: En anordning til at vende et navneskilt, sådan at mit navn ikke står på gadedøren når det er inkassatoren der kommer forbi.

Mon ikke det vil tilfredsstille moralisterne, det plejer at være ok at snyde "Intrum Justitia" og lignende.

;-)

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Kort fortalt: selvom det ikke er lovligt, så er det let at skaffe oplysninger om ejeren af et køretøj, så længe man bare ved hvilket køretøj og nummerplade det har.

Det er heller ikke de mennesker anordningen er tiltænkt for. Når folk kommer hjem fra træf bliver billederne smidt online, og så kan tyvene sidde i ro og mag hjemme bag deres computere og via "udstillingsvinduerne" (diverse fora) let udvælge sig hvad de vil stjæle.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Istedet for at dreje den vil jeg foreslå en linear actuater og så "trække" den op under sædet istedet. Havde du trykluft på cyklen ville det jo være nemt,men elektrisk med en lille motor og en tandstang kan vel også gøre det.

Udfordringen bliver helt klart at lave noget der er mekanisk stabilt.

(Btw så vil en emsig betjent ved et træf også kunne skrive en bøde for mc'en står parkeret uden nummerplade - jeg husker svagt noget skriveri fra kbh, hvor det var gået "mode" i a tage nummerpladen med op i lejligheden om natten når man kun kunne finde en ulovlig plads at holde på. De almindelige p-vagter kunne ikek gøre noget ved det - kun politiet)

/A

Reply to
anders majland

Well, nu skal du nok ikke vædde alt for meget på at det kun er politiet der kan skaffe disse oplysninger.

Der findes dynger af eksempler på meget fine biler der er blevet stjålet umiddelbart efter et træf, og af folk der absolut ikke hører til omgangskredsen. De har ganske enkelt noteret nummerpladen, fundet oplysningerne på ejeren, og afhentet køretøjet.

Politiet kender godt til problemet.

HVORDAN de skaffer oplysningerne ved jeg ikke, men det er tilsyneladende ikke særligt svært.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Næh, det er meget nemt. Ring til nærmeste station, og du får navnet på ejeren. Det fik jeg ihvertfald ifm. en der havde smadret sin dør op i min bil på jobbet. Vedkommede var åbenbart kommet til aftenvagt, så der kunne jeg så sidde længe. Efter opkaldet til stationen var det bare at se i fabrikken online medarbejdeliste og kontakte manden. Jeg fik privat adresse og det hele. Om de må ved jeg ikke, men de gør det.

--
  Calle.
Reply to