Dreje en plade i to positioner?

Jeg har brug for lidt hjælp.. Jeg vil gerne have noget elektronik, der ved
et tryk på en knap kan dreje en plade ca. 90-110 grader.
"Maskinen" skal bruges til at "skjule" nummerpladen på en motorcykel. Jeg
har lavet en lille (grim) animation af hvordan det ser ud:
www.andersh.dk/nummerplade.gif .Tag jer ikke af, at "pladen" rammer hjulet,
det er blot en illustation.

Forestiller mig at den skal bruges ved træf og møder hvor der bliver taget
billeder af maskinerne.. Det er jo meget populært at folk kører billeder
igennem Photoshop for at sløre nummerpladerne, inden billeder bliver lagt på
internettet.. Men det kan jo "spares" væk, hvis man får installeret sådan en
"maskine"... Og så vil det jo se temmelig fedt ud, når pladen lige kører op
under maskinen :-)....

... og så har jeg også lidt at hygge mig med.. Kan godt lide at lodde lidt
og samle en smule elektronik :-)
Grunden til at jeg "kom på ideen" er, at en af mine venner har set det
demonstreret på en motorcykel ved et træf. Lige siden jeg hørte om det, har
jeg gået og tænkt lidt over hvordan det mon er lavet. Min ven sagde, at
ejeren havde lavet det med en servo-motor fra en fjernstyret helikopter, men
så var der heller ikke information..  Men jeg kan nu alligevel ikke
gennemskue hvordan det skal gribes an.. Og det er her I kommer ind og
hjælper ;-)

Krav:
Det skal køre på 12volt.
Pladen skal "fastlåses" automatisk, når den er kørt i en af de to
positioner.
Andet?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Hvorfor ikke bare overholde hastighedsgrænserne, så sker der ikke
noget ved at man kan se nummeret.

På et træf er det vel nemmere at vippe pladen med hånden, eller dække
den til.

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
It did WHAT?  -  Well, it's not *supposed* to do that.

Re: Dreje en plade i to positioner?

ved

Til et træf jeg var med Ford'en, kunne man få udleveret et reklameskilt, som
lige passede til at sætte uden på nummerpladen. Prøv at spørge efter det ved
dit næste træf :-)

Mvh.

Niels

Re: Dreje en plade i to positioner?

Hvorfor ikke læse hele mit indlæg hvor der står forklaring på "problemet" ?
99% af projektet går for mit vedkommende ud på, at finde ud af hvordan det
virker og om jeg kan lave det.
Jeg har ikke motorcykel, så om jeg holder hastighedsgrænserne på min cykel
eller ej kan være temmelig ligegyldigt, når der nu ikke er nummerplade på en
cykel.

Du er for øvrigt off-topic, og hvis du ikke kan svare på mine spørgsmål,
bedes du holde dig fra denne tråd.

kort genfortalt: ser blæret ud + vil vide hvordan man får sådan noget til at
virke.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
Re: Dreje en plade i to positioner?
Den Mon, 20 Jun 2005 16:31:47 +0200, "Anders Houmark"

Du ejer ikke tråden.

Hvis du ikke kan lide mit svar, så ignorér det.

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Behind every good woman, there is a great behind.

Re: Dreje en plade i to positioner?
Vi kan også reformulere projektet det til at være:
En anordning til at vende et navneskilt, sådan at mit navn ikke står på
gadedøren når det er inkassatoren der kommer forbi.

Mon ikke det vil tilfredsstille moralisterne, det plejer at være ok at
snyde "Intrum Justitia" og lignende.

;-)

/carsten

Re: Dreje en plade i to positioner?

Jeg tror egentlig at den største udfordring ligger i at lave mekanikken,
du ku evt klippe pladen over og så folde den sammen.
Eller gøre som Jams Bond - montere 3 stk i en trekant og så dreje dem
med en lille motor - der er bare ikke meget plads under skærmen.

/carsten

Re: Dreje en plade i to positioner?

   Jeg synes egentlig ikke at, hverken du eller andre skal bidrage til at
skjule nummerplader, det kan godt være at du er naiv men vi andre behøver
vel ikke være det!

Re: Dreje en plade i to positioner?

Ja, det er faktisk også det jeg er mest interesseret i. Om jeg overhovedet
får lavet den ved jeg ikke, og om jeg nogensinde får noget at køre på vides
heller ikke, men jeg synes det kunne være spændende at finde en måde at
konstruere det på, sådan det virkede og kunne laves, hvis man var i humør
til det.

Det tvivler jeg på er lovligt at gøre. Den bliver heller ikke helt "usynlig"
af det.

Hehe, præcis den scene fra James Bond tænkte jeg på, da jeg skrev det første
indlæg her i gruppen.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
Re: Dreje en plade i to positioner?

KISS-løsning: Et rullegardin, som du kan manuelt kan trække ned foran
nummerpladen, når folk vil tage træf-billeder af dig, din MC og den udstyr?

Hilsen
Lars

Re: Dreje en plade i to positioner?
Det kan da også elektrificeres... tænk på bandereklamerne i Parken, hvis
den ene sektion er klar folie, så bliver nummerplader heller ikke beskidt.

/carsten

Re: Dreje en plade i to positioner?

Kan laves med en Centrallås acutuator ( fåes hos thansen eller andre,,
billigt og er til 12 V ), med den
korrekte udveksling kan den dreje en ( eller vippe)
plade 90 grader

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Hmm. Jeg tror det bliver et dyrt bekendtskab (i advokater) hvis panserne ser
den? Også selvom den naturligvis kun er til træf-blær ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Dreje en plade i to positioner?

Der er en ting (sikkert flere) jeg ikke helt forstår:
Hvorfor er det så "farligt" at offentliggøre billeder hvor man kan se
nummerpladen? Det er jo kun politiet (ikke tyveknægte) der kan finde
adresseoplysninger på én ud fra nummerpladen - eller tager jeg fejl?

- Lars

Re: Dreje en plade i to positioner?
Folk må jo tro at sine træf venner er tyveknægte. Hvis det virkeligt var
sådan, hvorfor tager de den så ikke bare på træfpladsen imens vedkommende
sover sin kæmpebrandert ud.
--
  Calle.

Re: Dreje en plade i to positioner?

http://groups.google.com/groups?q=g:thl3700569342d&dq=&hl=da&lr=&newwindow=1&c2coff=1&safe=off&selm42%a2b64b%240%2478287%24157c6196%40dreader1.cybercity.dk

Kort fortalt: selvom det ikke er lovligt, så er det let at skaffe
oplysninger om ejeren af et køretøj, så længe man bare ved hvilket køretøj
og nummerplade det har.

Det er heller ikke de mennesker anordningen er tiltænkt for. Når folk kommer
hjem fra træf bliver billederne smidt online, og så kan tyvene sidde i ro og
mag hjemme bag deres computere og via "udstillingsvinduerne" (diverse fora)
let udvælge sig hvad de vil stjæle.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
Re: Dreje en plade i to positioner?

Well, nu skal du nok ikke vædde alt for meget på at det kun er politiet der
kan skaffe disse oplysninger.

Der findes dynger af eksempler på meget fine biler der er blevet stjålet
umiddelbart efter et træf, og af folk der absolut ikke hører til
omgangskredsen. De har ganske enkelt noteret nummerpladen, fundet
oplysningerne på ejeren, og afhentet køretøjet.

Politiet kender godt til problemet.

HVORDAN de skaffer oplysningerne ved jeg ikke, men det er tilsyneladende
ikke særligt svært.

Mvh
Henrik

Re: Dreje en plade i to positioner?
Næh, det er meget nemt.
Ring til nærmeste station, og du får navnet på ejeren. Det fik jeg
ihvertfald ifm. en der havde smadret sin dør op i min bil på jobbet.
Vedkommede var åbenbart kommet til aftenvagt, så der kunne jeg så sidde
længe. Efter opkaldet til stationen var det bare at se i fabrikken online
medarbejdeliste og kontakte manden.
Jeg fik privat adresse og det hele. Om de må ved jeg ikke, men de gør det.

--
  Calle.

Re: Dreje en plade i to positioner?

Istedet for at dreje den vil jeg foreslå en linear actuater og så "trække"
den op under sædet istedet.
Havde du trykluft på cyklen ville det jo være nemt,men elektrisk med en
lille motor og en tandstang kan vel også gøre det.

Udfordringen bliver helt klart at lave noget der er mekanisk stabilt.

(Btw så vil en emsig betjent ved et træf også kunne skrive en bøde for mc'en
står parkeret uden nummerplade - jeg husker svagt noget skriveri fra kbh,
hvor det var gået "mode" i a tage nummerpladen med op i lejligheden om
natten når man kun kunne finde en ulovlig plads at holde på. De almindelige
p-vagter kunne ikek gøre noget ved det - kun politiet)

/A

Site Timeline