DPSSL-Laser

jeg har tænkt på at bygge en af disse her laser

http://www.laspro.de/body.htm

men er der nogen der ved hvad
det er for noget elektronik der skal styre
diode og Peltierelement.
efter pris listen
http://www.laspro.de/preisliste.htm
så er det 2 byggesæt og de koster 210 euro !?
så jeg tænkte at jeg måske kunne spare nogle gryn
hvis der er nogen der har noget info om de to driver print
er det bare to stab-strømforsyninger eller hvad ?
det er en fed  måde at lave en 25 mw laser på
(synelig stråle)

hjemme side
http://www.laspro.de /

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: DPSSL-Laser
Det er for forskellige kredsløb, det ene styrer peltierelementet og det
andet styrer dioden. Peltier driveren skal have en temp sensor inde ved
dioden og skal så styrer temperaturen ved dioden til omkring 28 grader
(osram 2 watts diode). Man kan gøre det med en ntc modstand og en LM555, og
så generere en pwm som funktion af temperaturen. Søg google, så kan du
sikkert finde et diagram over en PWM generator bygget omkring en LM555.

Den anden er en diode driver. Den styrer bare strømmen igennem dioden. For
en 2 watt osram diode, er max strømmen 2.5 ampere. Igen så er det en nem
opgave. Især hvis man ikke har brug for at kunne modulere dioden. Hvis man
har det, så bliver det lidt mere komples, da dioden så skal have en konstant
strøm på 1 ampere og så moduleres op til 2,5 amp.

Men man kan godt nøjes med en lab forsyning til dioden, men du skal i gang
med loddekolben til styringen af peltierelementet. Men det kan bygges for
langt mindre end de priser der står listet på den tyske hjemmeside.

Mvh
   Jan Thøgersen

Re: DPSSL-Laser

og

Har du links til hvor man kan købe laserdioderne billigere? og hvor kraftige
fåes dioderne?

MVH
  Thomas

Re: DPSSL-Laser
Hvis man vil lave en halv kraftig DPSS laser, så kan man prøve osram dioden.
Den er til at komme til for penge.

Du kan finde info på den på :
http://www.osram.convergy.de/scripts/product_family.asp?CLSOID10%030&FAMILYOID20%070

Simens laver også 808nm dioder, tag et kig på deres hjemmeside.

Med 2W@808NM så kommer der omkring 350 mw ud af  grøn laser lys alt efter
kvaliteten af KTP'et og Nd:YVO4.
gang
for
kraftige

Re: DPSSL-Laser
Nå ja. Et rigtig godt sted at finde sine oplysninger er på
http://www.repairfaq.org /. Det er en kæmpe hjemmeside om stort set alt inden
for lasere.

gang
for
kraftige

Re: DPSSL-Laser

Tak for svaret Jan
jeg skal nok lige læse lidt mere på lektien
hade ikke læst data blad på ir diode, troede at
man bare kunne køle løs for fuld skrue :)

kunne heller ikke rigtig forstå hvorfor de to print
var så kostbare, der må være en pæn avance :)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: DPSSL-Laser
Hej

Er det gennerelt at laserdioder med 3 ben indeholder selve laserdioden + en
NTC-modstand??

Har 2 laserdioder liggende fra laserprintere ved bare ik hvordan jeg skal få
gang i dem?!?

Mvh Thomas

Re: DPSSL-Laser
De små laser dioder fra fx printere har ikke indbygget ntc modstand med
derimod en foto transistor, så man regulere strømmen til dioden alt efter
lys outputtet. De små dioder er nemlig utrolige effektive ved lave
temperature, men kan gå i stykker hvis den presses for hårdt. Derfor
regulere med den efter lys outputtet, så den altså får meget lidt strøm
indtil den er varm. Der findes masse af eksempler på nettet på hvordan man
strikker en driver op til den. Men man kan jo også selv lige læse et
datablad for en diode, så er det ikke så svært at lave en driver.

Noget sjovt man kan lave med de dioder fra laser printet, er et trådløst
link imellem to huse, det kan faktisk række meget langt. Eller lave en laser
microfon. Lidt sværre men muligt.

en

Re: DPSSL-Laser

Ja det var da to gode ideer! hvis du har flere forslag til hvad jeg kan
bruge sådanne to laserdioder til er jeg meget modtagelig!! :)

Mvh Thomas

Site Timeline