Dobbeltsiddede print til hjemmefremstilling ?

Hejsa

Er der nogen der har prøvet at lave dobbeltsidede print i hjemmeværkstedet ?
Hvad er den bedste fremgangsmåde for at få banerne / hullerne linet bedst
op, så de passer sammen.

Mht gennemføringen mellem de 2 lager kan man jo bare lodde komponenterne på
begge sider, men man kan også få sådanne gennemføringsdimser, men kræver de
en tang, eller hvordan hænger det sammen ?

Jacob

Re: Dobbeltsiddede print til hjemmefremstilling ?
Hej Jacob

De par gange jeg har prøvet har jeg brugt 0,5 mm. print som så er
blevet limet sammen når man har lavet de to sider.

Man kan også få nogle små rør og lodde i, de kræver ingen værktøj.

Mvh Max

Re: Dobbeltsiddede print til hjemmefremstilling ?

Som jeg fornemmer fra din tråd lidt tidligere, er det netop til SMD, og
så kan man ikke bare lodde komponenterne på begge sider :-))

-men man kan komme langt med at stikke et stykke afklip genne hullerne
og lodde dem på begge sider.

Bo //

Re: Dobbeltsiddede print til hjemmefremstilling ?
P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

Det er ikke til SMD det jeg har gang i :)

Yes, den vej tror jeg også jeg går.

Jacob

Re: Dobbeltsiddede print til hjemmefremstilling ?

?

Jeg plejer at lægge de 2 fotofilm 100% præcis oven på hinanden og
lime/klipse dem sammen som en konvolut som printet kan skubbes ind i,
Printet fixeres med noget tape, så det ikke flytter sig i konvoluttten når
det skal belyses fra begge sider

de

Det ved jeg ikke, mig bekendt bruges disse "gennemføringstyller" som presses
i printet, kun ved belastede lodninger (højspændingstransformatorer i tv
apparater f.eks)

Jeg bruger komponentbenene eller et stykke gennemgående monteringstråd.

mvh
JBH

Re: Dobbeltsiddede print til hjemmefremstilling ?

du tager en stump af den tykkelse printplade du skal lave og taper den ene
film fast på den. den anden film tapes til den anden side af printet. nu har
du så en skabelon. for at printet ikke rykker sig når du vender det taper du
også printet fast. det er slet ikke så slemt.
som gennemføring / via bruger jeg komponentben.

Jacob

Site Timeline