DMX 512

Mojn, er der nogen som ved eller har et diagram over hvordan man
bygger en modtager og en sender til DMX512, det er den bus som bruges
til at styre lysefekter med.???

Hilsen djolde

Re: DMX 512
Hej!

Ned på dit bibliotek og hente Elektor Electronics fra 2001 mener jeg det var.
Der var et HAV af DMX-grej i gør-det-selv form :)

Re: DMX 512

Hvad vil du have ud/ ind  af dette?

DMX 512 ligner elektrisk set RS485, så hvis du bare skal bruge en en
transciever, så du kan sende signalet over længere afstande kan du lave
noget med en Max485 fra www.maxim-ic.com ( de fleste elektronikbutikker kan
skaffe den hjem til dig )

Hvis du derimod vil til at lave en decideret lysstyring til lysdæmpere,
scannere mv. kommer du ud i noget med nogen små mikrocontrollere ( Pic 16F84
f.eks ) og en masse bøvlet software..

Lige et par detaljer:

DMX512 er en seriel envejs protokol..

Princippet består i grove træk i at man til hver enkelt modtager ( som har
et unikt nummer ) sender en talværdi ( 0-100% ).. Dette gentages for alle
512 kanaler indenfor meget kort tid..

Det kunne se sådan ud:

1: 67%
2: 23%
3: 0%
4: 100%
osv..

Dette er ret nemt at gennemskue hvis man f.eks kigger på lysdæmpere til
teater ( "modtageren" er indbygget i dæmperen, og mikroprocessoren styrer
dæmperen direkte ). Det bliver straks værre hvis man begynder at kigge på
f.eks scannere, movingheads osv..

Et movinghead har  ( f.eks Mac 250 på www.martin.dk ) mange funktioner, som
man ønsker at fjernstyre..
Det kunne f.eks være ( snuppet fra manualen til Mac250 ):

1: Lampe on/off / strobe
2: dæmper
3: farvehjul ( %-værdi svarer til en specifik farve )
4: Gobo / "mønster" ( %-værdi svarer til en specifik gobo )
5: Gobo rotation  ( forlæns, baglæns + hastighed )
6: Fokus
7: Prisme ( rotation / bevægelse )
8: Pan
9: Pan- finjustering
10: Tilt
11: Tilt - finjustering
12: pan/tilt hastighed
13: effekt hastighed..

Det jeg gætter på du er på jagt efter er noget der kan styre "det hele"..
dvs. enten skal du kigge efter en decideret DMX-lysmixer, eller en styring,
som du kobler til PCen.. f.eks fra http://www.sunlite.dk/ eller
"Lightjockey" fra Martin.. Det er ikke et projekt du vil gå igang med hjemme
på køkkenbordet medmindre du har tid/penge og erfaring med mikrocontrollere
og software dertil..

Råb lige op hvis du skal have en anden forklaring eller har flere detaljer?
/peter

Re: DMX 512

Jamme jeg siger tak intil vidre. Jeg har selv sunlite med dmx mudulet,
så det jeg i sær mangler er en modtager til dmx, jeg har nogle ting
som jeg gerne ville kunne styre med sunlite, men de har ikke dmx, så
derfor tænkte jeg, at man måske kunne lave et modtager modul selv???

Hilsen DJOlde

Re: DMX 512

Hvis det bare er tænd/sluk af lyseffekter kunne du købe en switchpack til
DMX.. F.eks Botex DSP12..
Du kobler et kraftstik på indgangen og f.eks et multistik på udgangen (
Eller en flok DK-stikkontakter )..
kan trække 1KW pr kanal.. Der er 12 udgange..  Den koster omkring 2800,- +
moms vejl. hos www.psdk.dk

Jeg skyder igen lidt i blinde, men hvis det er en switchpack du er på jagt
efter skal du lige være klar over at der er voldsomme restriktioner på
hjemmebygget elmateriel.. specielt mht. disco og lignende.. skidtet SKAL
være CE-mærket, jordet osv... Det er IKKE et byg-selvprodukt.. Yderligere
kan det næppe svare sig hvis du skal til at regne på priser ( komponenterne
alene kommer til at koste en bondegård medmindre du handler til
engrospriser )

På den anden side: Hvis det er 0-10V udgange du er på jagt efter, så kig
lige på Botex ME-72..
DMX ind, 72 kanaler 0-10V ud.. koster godt 1600,- + moms hos www.psdk.dk
( Denne maskine laver det samme som den Søren har diagrammer til, men flere
udgange, og er færdigbygget )

Gider du forresten ikke lige klippe det væk du ikke svarer direkte på?..
se f.eks her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html Det er lidt
irriterende at skulle "forbi" 2-3 gamle svar for at finde det nye..

/peter

Re: DMX 512
Hej Lars!

Hvad vil du vide?

Jeg har tegning / print / uP program til 8051 som laver 0-10v på 48 udgange

Mail hvis jeg kan hjælpe med noget.

--
Søren Gunni
fjern 2 i mailadr.

Jeg vil gerne have tegninger og program over en modtager til dmx, da
jeg godt kunne tænke mig at haven noget sat til dmx som ikke har det.
Hilsen Lars/djolde

Re: DMX 512

udgange

Hej Søren,

Hvis du har tegninger osv. i digital form, må du gerne sende mig en
kopi. Hvis du kun har dem i papir, kunne jeg også godt tænke mig en
kopi, jeg betaler gerne dine omkostninger!

Mvh Ole S.

Re: DMX 512

Der er en hel del på:

http://www.qsl.net/n5tle /

Ove Pedersen

Re: DMX 512

Jeg siger tak for hjælpen indtil vidre, jeg mangler især en modtager
til dmx, da jeg har nogle ting som kunne være sjovt og kunne styre
over sit sunlite(Lysstyrings progra til pc) så vis der var nogen som
havde diagrammer liggende til sådan noget???

hilsen djolde

Re: DMX 512

Hvis du kigger nogle af linkene fra den tidligere tråd igennem er der
faktisk henvist til et par steder hvor der er diagrammer til det du er på
jagt efter...

Nu kender jeg ikke til din baggrund mht. elektronik, men det er altså ikke
just begynderprojekter du skal igang med hvis du vil rode med DMX....

Det kræver f.eks faciliteter til at kunne overføre sourcekode til en
mikroprocessor

Ove Pedersen henviser i tidligere indlæg til et site hvor der er diagrammer
og software til det du er på jagt efter..

Hvilke lyseffekter drejer det sig om, og hvad vil du gerne styre på dem?..

Jeg ved der findes færdige print med DMX ind og en enkelt 0-10V udgang..
mener de koster en 4-500 kr pr stk.. Bemærk at hvis du vil styre motorer (
spejle, farvehjul mv ) skal du nok regne med at lave yderligere elektronik
da 0-10V udgangen næppe kan trække mere end nogle få mili-ampere

/peter

Site Timeline