dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

som foreslået..

Jeg er ret ny hvad angår elektronik.. og udtryk ..
Jeg har dog styr på strøm i forbindelse med elektrikker ..

Til at starte med ville jeg gerne have noget forståelse for de enkelte
enheders navne.
Det er nok nemmere når man ved hvar TRIAC osv står for .. og gør .. end det
er bare at bruge dem.

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde hen imod noget af det mere avancerede
som kræver/bruger chips som kan programmeres til en masse forskellige ting..

Men til at starte med vipper jeg mellem to små projekter.. Hvilket er
smartest og nemmest at starte med ?

Projekt 1.
En kasse med 3 timere i.
Timerne skal starte på 0 og tælle til bestemt antal sekunder (skal kunne
specificeres pr timer)
Timerne skal starte når man holder en knap inde.. (slutter kontakten)
Hvis en timer når det fastsatte antal sekunder skal den slutte et relæ (et
relæ pr timer)
Timerne skal stoppe når kontakten brydes. og her skal alle relæer også
brydes.

Projekt 2.
Lysstyring til konens nisse-landsby
Forestiller mig noget i stil med en lille kasse .. med evt 8 outputs (til en
enkelt lysdiode hver)
Hvert output skal så simulere folk er hjemme i huset ved at tænde og slukke
tilfældigt.. og være tændt og slukket i tilfældig tid.
Går ud fra at der skal krympes noget ledninger med diode i den ene ende.. og
et tobenet stik i den anden ende, til nem forbindelse..

Projekt 2 er nok i virkeligheden nemmest.... hva siger i ?

//Lars

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Ingen af de 2 projekter du nævner er lette oplagte begynder-projekter, når
du er helt grøn og gerne vil lærer lidt om de enkelte komponenter.
Begge dine projekter blive enten en microcontroller, hvor du selv skal
skrive software, eller temmelig mange TTL-kredse der forbindes sammen (selv
ville jeg bruge en microcontroller). Start med noget helt simpelt, f.eks. at
få en lysdiode til at blinke med en astabil multivibrator eller en helt
simpel timer, der trækker et relæ i x-sekunder (monostabil multivibrator).
Dine ambitioner er alt for høje til at starte med, så jeg tror hurtigt du
opgiver, hvilket vil være synd.

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Projekt 1. kan du lave ved hjælp af f.eks. CMOS kredsen 4040 eller hvis du
vil have en med indbygget oscillator kan du vælge 4060 istedet. Der findes
en masse eksempler på timere på nettet med disse to kredse.
Prøv at kig på databladene og på div. konstuktioner. Jeg mener ikke at
projektet
er et nybegynder projekt, men syntes selv du skal have mulighed for at
vurdere
det. :-)

Projekt 2. her springer ordet tilfældigt mig i øjnene, i min verden er noget
der
faktisk vitterligt er tilfældigt ikke simpelt! :-)

Begge dele kan selvfølgelig laves med i programbar kreds.

Jeg vil som andre foreslå at starte med at bygge en astabil multivibrator og
lære at forstå den, det er en virkelig god start og grundviden. :-)

Mvh
Gert K.

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...
Som også allan siger, er en astabil multivibrator nok et meget godt sted at
starte..

Om ik andet så for at lære lidt..
Det med programmering af processore, generer mig ikke da jeg programmerer
til hverdag..

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...
Hejsa

Så kan jeg anbefale følgende side:

http://www.epanorama.net /

Mvh Hauge

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Basic elektronik...

Start med en AMV....

Ingen af de 2.

3 stk S 110 166 724, Combi Timer, 24 volt, så er den skid slået.

Gør det selv, er en række timere i byg-selv udgave, enten i one shots,
eller som ellers foreslået.

Det var så 8 kredsløb af AMV slagsen du skal bygge der.

Faktisk en fin begynder opgave.
http://da.wikipedia.org/wiki/AMV

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Et godt udgangspunkt for læren om de forskellige komponenter vil nok
være bogen "Elektronik Ståbi".

Hvis du googler på den, vil du finde et hav af forskellige muligheder
for erhvervelse af den og til vidt forskellige priser - brugt  som ny.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Nu har jeg aldrig læst i den, men står der noget om at de fleste komponenter
fungerer, så længe man sørger for at holde røgen inde i selve komponenten?
;)

Mvh Hauge

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Selv det simpleste kan blive for avanceret.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)
//
Som en god introduktion til analog elektronik kan anbefales
"Analog elektronik 1 & 2" fra Industriens Forlag.
Disse bøger, der anvendes på de tekniske skoler, gennemgår på en meget
letforståelig måde grundbegreber, grundkoblinger, nødvendige formler
etc. - startende fra scratch frem til mere avancerede emner som switch
mode power supplies etc.
For de enkelte emner er bøgerne indelt i delafsnit, startende med en
introduktion, en gennemgang af anvendelsen og endelig en teoretisk
udredning.

Mvh.
Bjarne L.
//

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Alternativt er "Anvendt Elektronik 1" af Jan Soelberg (Jostykit) fra aller
først i 80'erne, den er endnu nemmere at gå til. Den findes sikkert stadig
på biblioteket.

Havde forøvrigt selv Erik Hücke som lærer på teknisk skole i Århus ;O)

Mvh Hauge

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Dem vil jeg også gerne anbefale. Egon Rasmussen der er forfatter til
bøgerne er meget pædagogisk i sin undervisningsform og bøgerne bærer
kraftig præg deraf :-)

Jesper Poulsen

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Forfatterne til de 2 bøger var nu Erik Hüche og Mogens Probst i fællesskab.

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Jeg forvekslede dem med Analogteknik 1 & 2, der nu er blevet samlet i én
bog.
http://nyttf.dk/?pagetype=book&vareid31%226-1

Jesper Poulsen

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...
Hej Lars

Jeg har samlet lidt elektronikbøger i elektronisk
form, send mig en postadresse, så sender jeg
dig en CD med dem på. Så kan du selv læse dem
eller vælge at få dem læst op i Adobe Reader.

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...

Til de helt små projekter er PICAXE systemet super, det er en "langsom"
chip der kodes i BASIC, men et fint sted at starte.
-Der kræves meget begrænset hardware for at programmere dem, og man kan
komme igang for under 200kr, inkl. de første par chips.
http://www.techsupplies.co.uk/ -> "Enter the store"
20-m er en fin begynder chip, med 8inputs på den ene side og 8 outputs
på den anden (20kr plus porto), kræver blot serielkabel, 2 modstande og
et stik for at programmere dem, men køb evt. en starter pakke.

Så kan man gå videre til PIC-c/arduino/arm senere når man får brug for
mere struktur eller hastighed.

Re: dk - teknik - elektronik ... må være min mentor...
Jan Nielsen har bragt dette til os:

Hejsa, bare lige mit indspark.

Jeg er selv begyndt på pic programmering.

Her vil jeg klart anbefale velleman's kit 8048 som er en pic brænder op
til 28pinc pic, der er lidt kontakter og lysdioder at gøre med.

Der er en enkelt pic med mener det er en 16f627 fin lille ting dog
"kun" med 1 Kb flash.
Det koster ca 300 kr for et samlesæt. Dertil kommer et rs232 kabel (Og
en computer der har rs232 udgang, der kan IKKE bruges en usb til rs232,
og en 15v psu.

Hos http://www.mikroe.com kan man downloade en Pascal, C eller basic
compiler, der dog max kan lave et prg til en pic på 2 Kb. (derefter må
man købe compileren)

Min mening er at en pic i dag, på en nem måde kan erstatte en hel del
elektronik, f.eks for at få en led til at blinke kræves der kun en pic,
modstand og en led, også selvf. lidt programmering (Ca 10 linier).

Men selvf. skal man have den basic viden i orden.

Som et lille indspark mere, kan man på pic's hjemmeside microchip.com,
bestille op til 8 samples af udvalgte pic kredse.

Det var bare min kommentar, og ja har i lyst så brug de information i
har fået her :-) eller også er i velkomemn til at springe let hen over
dem.

Med venlig hilsen
Allan Madsen

Site Timeline