DIY: Strømforsyning med strømbegrænser.

Hej Alle.
Jeg har idag en 'fast' strF8%mforsyning med 5-8-10-12-15V udtag.
Og jeg vil gerne have en variabel, med strF8%mbegrE6%nser.

Har googlet en masse pE5% nettet. Er endt op med dette diagram:
Se s. 16: 5A Constant voltage/Constant current regulator.
https://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf

Den vil nok kunne bygges for under en 'hund'

Nu til spF8%rgsmE5%lene.
1) Skal jeg hellere kF8%be en ny fE6%rdig pE5% eBay til 80EUR (komplet med
trafo, kasse og V+A metre)
2) Kan ogsE5% fE5% en 30V / 8A Buck-step-down pE5% eBay til ca. 15 EUR, men
det er vel en SMPS, og denne her er liniE6%r ?
3) R8 i diagrammet, hvilken vE6%rdi skal vi gE6%tte pE5% den er ?
4) ben 4 pE5% LM301A skal have -6V. Hvordan fikser man lige det med en
alm. trafo og eet udtag ?
5) Kender i andre gode diagrammer jeg kan bruge ?
6) Andre kommentarer ?

Mvh, Bo Andersen.

Re: Strømforsyning med strømbegrænser.
Hej Bo

En ordentlig strømforsyning til hjemmefusk med elektronik
skal kunne regulere både strøm og spænding fra 0.

I min verden skal den kunne klare 2 x 0-24 Volt / 0-3 Amp
der så kan seriekobles eller parrallelkobles efter behov.

En mulighed kan være sådan en her:

http://www.sandcastle.dk/artikler/PSU.pdf

Kan jo bygges i enkelt eller dobbeltudgave efter behov.
Jeg har et alternativ printudlæg til den.

Jeg bruger sådan en i en dobbeltudgave med 4 stk.
udlæsninger med 7-segmenter, den har jeg været
meget glad for i de sidste 20 år.

Max

Re: Strømforsyning med strømbegrænser.

Hej Max.
Du mE5% gerne sende det materiale du har pE5% din dobbelte udgave.
SE5% vil jeg prF8%ve at se om det er noget jeg vil binde an med.
Min mail er valid.
Mvh. Bo.

Re: DIY: Strømforsyning med strømbegræn ser.

En lab forsyning, der kan levere op til 15V og 5Amp, skal vel have
noget, der ligner 20VDC på indgangen.
Hvis du nu skruer udgangsspændingen ned til 3V og trækker 5Amp ud, skal
du køle ca 85Watt. En køleplade til dette koster mere end "en hund"

Skal du kunne regulere over et stort område og have stor strøm ud, kan
man lave det med relæ'er, der vælger et udtag på transformatoren, der
passer til udgangsspændingen.

Moderne labforsyninger med lav støj bruger ofte en switcher efterfulgt
af en analog regulator.

Men det letteste er at købe en færdig enhed.

Bo //

Re: DIY: Strømforsyning med strømbegrænser.

Hej Bo.
Tak for dine input. Det er rigtigt der skal noget kF8%ling til.
Jeg har allerede 3 store alu-plader med ribber pE5%. Men jeg aner ikke
hvor mange deg.C/W de er pE5%.
SE5% planen var at prF8%ve med dem.
Men jeg har ikke helt bestemt mig endnu. Det er nemmere at kF8%be en ny,
men sjovere at bygge den selv.
-Bo-

Re: Strømforsyning med strømbegrænser.

Nu da dette emne er på banen så har jeg lige et spørgsmål, hvad siger i til
denne her
kan man ikke godt det, hvis man er i besidelse af mange 12-19V SW PSU'er også
blot køber et par
CCdrivers ?
http://www.exras.netne.net/PSUANDCCD.jpg

Jan Rasmussen