diy Højspændingsprobe ?

Jeg sidder med et lille problem - jeg skal måle en 8Kv dc og mit multimeter
går kun til 600V :-(
Er der en eller anden fiks måde man lave en nedeling eller et eller andet så
man kan måle det med et standard multimeter ?
- jeg har funderet lidt over en spændingsdeler - men jeg har ikke rigtig
nogen modstande der kan lide den spænding (32 stk SFR25 i serie med 8Kv på
virker ikke som en god ide) .

Ulrich

Re: diy Højspændingsprobe ?

Du må endelig ikke selv lave en højspændingsprobe, måling på højspænding er
farlig nok med det rigtige udstyr.

Hilsen Aksel

Re: diy Højspændingsprobe ?
Jeg ville tage en stribe 10 Mohm modstande i serie, og så bruge dit
instruments indgangsmodstand til en spændingsdeler:
Hvis instrumentets indgangsimpedans er 10 Mohm behøver du jo kun 19 x 10
Mohm ½ w i serie. Så vil dit max område være 12 Kv. Hvis du bruger 5 %
modstande vil din samlede tolerance være 5% divideret med kvadratroden af 19
= ca 1,2 % tolerance.
Hver modstand skal så kun bære et spændingstab på 420 volt, det skulle ikke
være noget problem.
Niels

Re: diy Højspændingsprobe ?

Den skal jeg lige have igen. Hvis alle 19 modstande ligger 5% skævt til
samme side vil de 19 i serie da ligge 19*10*0,05 = 9,5 Mohm til den ene
side i forhold til det forventede på 190 Mohm. Tolerencen må da stadig
være: 9,5/190 = 5%
Eller indregner man noget sandsynlighed for at det ikke er så galt?

- Lars

Re: diy Højspændingsprobe ?

NIels satser på at de er normalfordelte og ligger pænt fordelt omkring
den nominelle værdi. Men jeg mener ikke 9 modstande taget fra samme
serie er mange nok til at den statistik holder.

Bo //

Re: diy Højspændingsprobe ?
Hej Bo

Min erfaring siger mig at måler man på modstande i det samme
bånd, ja så er sansynligheden for at de ligger samme sted i
toleranceområdet meget stor.

Mvh Max

Re: diy Højspændingsprobe ?

Ja, og dermed holder den fremlagte teori ikke. Der er noget, der hedder
device tolerance og lot tolerance.

Bo //

Re: diy Højspændingsprobe ?
Hej Bo

Men problemet er nok ikke så stort, til den pågældene opgave skal
der jo vælges specielle høj-Ohms og høj-spændings modstande og
de købes med meget små tolerancer.

Mvh Max

Re: diy Højspændingsprobe ?

Eller også udmåler man alle de modstande der skal i serie, og sætter en
mindre modstand i serie med dem, hvir værdien er for lille, eller udskifter
en af de store, til en mindre..
Det er i hvert fald den billigste metode at justere det hele ind, hvis man
bruger 5% modstande.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051111141252@smart-tech.dk
Re: diy Højspændingsprobe ?
Hej Ulrich

multimeter

Hvor bor du i danmark ?

Mvh Max

Re: diy Højspændingsprobe ?
Se http://www.repairfaq.org/sam/hvprobe.htm

mvh
/Jens

Re: diy Højspændingsprobe ?
Tak for alle svarene - det har løst sig - jeg smuttede ned til den lokale
radiobiks og lånte deres højspændingsprobe

Ulrich

Site Timeline