DIY frekvens generator

Jeg skal kunne lave frekvenser fra 100Hz til 9999Hz med 1Hz opløsning.
En oplagt mulighed var en PIC et keypad og et display, men det kunne også
laves på andre måder.
Forslag eller links er meget velkomne.

/Tom

Re: DIY frekvens generator

Firkanter eller sinus eller ?

Er der krav til fasestøj/jitter ?

Bo //

Re: DIY frekvens generator
Firkant, 50% duty cycle

Venligst forklar lidt mere om dette

/Tom

Re: DIY frekvens generator

Hvis du bruger en mikroprocessor, kan du ikke garantere at
skiftetidsppunktet ligger præcist samme sted hver gang. Men du kan godt
opnå at frekvensen "i gennesnit" er den samme.

Med en processor kan du frembringe tidspunkter, og hvis Du tager alle
frekvenserne fra 100Hz til 9999Hz, og finder den mindste fællestid, kan
Du regne ud hvor høj tidsopløselighed, du har behov for. Du bliver
overrasket...

Så derfor vil jeg forslå at lave en frekvens syntese. Og da det er
digitalt, kunne du kigge på direkte syntese.

google kan give en masse hits på det, men start f.x. her:
http://www.analog.com/library/analogdialogue/archives/38-08/dds.html
http://www.analog.com/UploadedFiles/Tutorials/450968421DDS_Tutorial_rev12-2-99.pdf

Alternativet er en PLL, som andre har foreslået.

Bo //

Re: DIY frekvens generator
Hej Tom

En 1 MHz krystaloscillator og 4 stk 10 delere.

Re: DIY frekvens generator

Jeg er ikke helt med.
Hvordan vil du f.eks lave en frekvens på 328Hz?

/Tom

Re: DIY frekvens generator
Hej Tom

Det er jeg såmændt heller ikke :)

Aner det ikke, ved ikke hvad jeg tænkte da jeg
skrev det.

Re: DIY frekvens generator

Der er noget her: http://hem.passagen.se/communication/rfinject.html , måske
at arbejde videre med.

-Søren

Re: DIY frekvens generator

http://www.maxim-ic.com/glossary/index.cfm/Ac/V/ID/1006/Tm/Dual-Modulus-P =
rescaler

ME5% indrF8%mme at det er lidt rustent i min bevidsthed - det er for lE6%
nge20%
siden jeg har rodet med PLL.

--20%
Mvh
Jesper Poulsen

Re: DIY frekvens generator

Hvad med en DDS-generator?

Hvis ikke diskredt bygget, så med en sample fra Analog devices, f.eks
AD9835 hvis hvis storebror AD9850 er uden for rækkevidde.

/Lars

Re: DIY frekvens generator

Den løsning ville jeg vælge!
Kurt