Display

Hek
Jeg har et projekt hvor jeg med en drejeomskifter vil have et display til at
vise 15 - 30 - 45, altså kun et 2 cifret display.
Er har nogle der kan hjælpe mig med et sådant projekt, med hvordan et skal
opbygges, og hvad der skal bruges.

Mvh Mikkel

Re: Display
Hvad styrer display'et? Er det en BCD til 7-segment dekoder eller skal det
drives direkte af omskifteren?

mvh Kurt

Re: Display

Det der skal styre displayet, kan være direkte fra en omskifter, men kunne
det rimeligt nemt sammenkobles med en timer, så den kunne tælle ned i
minutter vil det være rigtigt perfekt til projektet

mvh Mikkel

Re: Display
Lige en tilføjelse
Hvis det hele endda kunne kombiners samtidig med et relæ til en lydgiver /
lampe, når tiden udløber vil det være endnu bedre

Mvh Mikkel

Re: Display
ned

Med en microcontroller kan du gøre det "nemt" og billigt!
Nemt på den måde at du kan gøre alt i én chip, men det kræver dog at du er
villig til at lære dig at skrive lidt kode til sådan en. Eller som minimum
at du finder en flink person som kan gøre det for dig...

Nu er jeg selv begyndt at rode med Atmels AVR micros og med en af dem kan du
sagtens det du efterspørger!
Det kunne f.eks. være en Atmega8 (den bruger jeg mest) eller en Attiny2313,
sidstenævnte kan fås til 22,5kr ved www.elektronik-lavpris.dk

De skal programmeres via. PC, men til Atmels AVR serie kan du selv bygge en
programmer-dims for vel under 50 kr.

Brian

Re: Display

Brug en Atmel eller PIC MPU med mindst 14 output ben.
De 14 ben forbinder du til displayet (Så slipper du for at rode med
multiplexing).

Find et gratis basic eller pascal sprog til MPU'en og lav et program der
tæller ned.

Re: Display

Den "simpleste" løsning er masser af dioder f.eks. 1n4148 og en modstand
per segment. Du trækker så en diode fra pos 1 til hvert segment der skal
lyse i pos 1 og det samme for pos 2 og pos 3 på omskifteren. Der skal
også sidde en modstand i serie med hvert segment, men den kan være
fælles for alle dioder til samme segment.

En MPU kan skære kraftigt ned på antal dioder, men kræver så lidt
programmering. Hvis du vil have flere omskifter positioner, eller
mulighed for at rette tallende senere, så er MPU'en en stor fordel.

Re: Display

Hek!

Vis mig dit display og jeg skal vise dig en løsning.

Re: Display

Hej Claus
Tak for tilbuddet, desværre har jeg endnu ikke displayet, men har tænkt på
et display med 7 streger, på en 8 - 10 mm.
Jeg har endnu ikke nået at få kikket på controleren, men jeg har fået kikket
på nogle display, og har fundet ud af hvordan de skal tilsluttes, så nu
mangler jeg bare at få kikket på controleren, med hvordan den skal
tilsluttes og programmeres, her kan det godt være jeg kunne bruge lidt hjælp
til hvordan den skal tilsluttes displayet og omskifteren, (omskifteren kan
også bare være en knap der ska trykkes på nogle gange for at aktivere den
ønskede tid)

Mvh Mikkel

Re: Display

Mig ?
Okay, hej Nikkel

Altså standard 7 segments display.

Glem controlleren. Du har brug for en drejeomskifter en håndfuld
modstande og en håndfuld dioder.

Re: Display

Jeg tror at Mikkel opgradere projektet til at inkludere nedtælling fra
flere forskellige tider.

Til sådan et projekt ville jeg bruge en ATmega48. Den er nok lidt for
kraftig til opgaven, men da den er ret billig, kan det være lige meget.
http://www.atmel.com/dyn/products/product_card.asp?part_id33%01

Hvis han er doven kan han købe en færdig programmer til den her:
http://www.demotech.dk /

og nu jeg er igang vil jeg da lige reklamere for min linksamling:
http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html
Hvor Mikkel kan finde masser af elektronik butikker.

--
og også mit elektronik program:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html

Re: Display

hi hi  Øhhh ups ... sorry :-)

Lige præcis ;-)

Øhhh oki, hvordan klarer jeg så det med timeren, ?

Jeg har også lige sidet og kikket på "Atmel AVR tool" og for miig kunne det
ligesågodt ha stået på kinesisk.

Kunne en her evt hjælpe mig lidt med et diagram, og med tiden lidt hjælp til
at programmere controlleren til mit projekt
Indtil nu har jeg holdt kortene tæt på kroppen, da det er en ny
"opfindelse", så om en er villig til at hjælpe mig til billige penge, og
også er villig til at underskrive en frortroligheds erklæring, så du ikke
løber med min ide ;-)

Mvh Nikkel  ;-)

Re: Display
Hej Mikkel.

Hvor lang tid kan man få til det.

Panduro.

Re: Display
Hej Søren
Tak for dit tilbud, jeg vil love dig at du kan få al den tid til det som du
har brug for

Mvh Mikkel

Re: Display
Hej Mikkel

Hvad siger du til at vi går over til mail.

s76jensen(a)yahoo.dk

søren

Re: Display
Hvorfor ikke tage det fulde skridt og så bare bygge en 'rigtig' timer
http://www.electronics-lab.com/projects/oscillators_timers/019/index.html

Site Timeline