Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort

Hej NG

Jeg skal have sat en Zalman VF700-CU grafikkort køler på mit nye Geforce
6800 GT AGP fra Aopen. Det kan også sagtens lade sig gøre, men grafikkortet
vil ikke starte op når standardblæseren ikke er sat til kortet.

Dvs. jeg kører både med den nye køler som trækker strøm fra strømforsyningen
samt blæseren der oprindeligt sad på grafikkortet som får strøm fra selve
grafikkortet.

Hvad gør jeg for at kun at køre med den nye køler som trækker strøm fra
strømforsyningen?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Kenneth
Odense

Re: Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort

er der 3 ledninger til standardblæseren ?

hvis ja , så har du en mulighed for at "snyde" kortet
til at tro at der er en blæser sat til ( populært sagt)

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

mvh.
Kenneth

Re: Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort

Mon ikke du kan løse det ved bare at smide en modstand imellem de to ben på
grafikkortet? Hvor stor modstanden skal være kan jeg dog ikke hjælpe med
desværre :p

Men bortset fra det, hvorfor kan din nye blæser ikke benytte stikket fra
kortet i stedet? Der findes med garanti en omformer fra det format du har,
til det der er på kortet...

Re: Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort

Også min første tanke. Men så var der en der sagde...

"Så nemt er det ikke. Grafikkortet aflæser blæserens omdrejninger og
reagerer
helt korrekt, da blæseren i princippet ikke kører. Der må findes et
værktøj
til nVidiakort ligesom ATI-Tool, som kan frakoble alarmen til blæseren,
eller tillade manglende blæser."

Jeg forstår så ikke helt hvorfra kortet kan aflæse blæserens
omdrejninger når strømstikket kun har to ben.

Zalman køleren han har monteret trækker strøm direkte fra PSU'en - man
kan selv vælge 5v eller 12v, alt efter hvor meget man synes den må larme
og så videre.

Hvad mon der er af strøm i stikket på selve kortet?

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Jeg har prøvet og lede efter sådan et tool på Nvidia's hjemmeside uden held.
Jeg benytter ikke Aopen's egne drivere da de er for gamle til fx Battlefield
2.

Med venlig hilsen
Kenneth
Odense

Re: Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort

Huh? Hvem sagde det?
Dén post kan jeg ikke se :/

Men bortset fra det. Som jeg læser det første indlæg kan han ikke engang
starte computeren uden blæseren tilkoblet... Hvis noget software skal slå
dét fra, må det kræve at der bliver ændret i firmwaren på grafikkortet (da
windows' drivere først læses ind meget senere). Jeg har ikke før oplevet at
en driver til et grafikkort ændrer i dens firmware :/ Men hvorfor ikke...

Re: Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort

En tilføjelse til min anden post.
Er du HELT sikker på dette?
Prøv at have begge blæsere koblet på (som beskrevet i første indlæg), men
blokér den blæser der sidder på grafikkortet... hvis du stadig kan starte
computeren, må konklussionen være at en modstand på stikket vil kunne løse
dit problem.

Re: Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort

Det er en rigtig god idé.

Ja, eg glemte at lave 'kildeangivelse'  :-)
Indlægget jeg citerede stammer fra en tråd i dk.edb.hardware.grafikkort.
Det var mig der sendte indlæggets forfatter herind.

Jeg kan stadig ikke forstå hvordan kortet kan aflæse blæseromdrejninger
når der kun er to ben på stikket til blæseren.
Er der nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre? Er det fordi der
sidder en føler et andet sted eller hvad?

Jeg er som sagt glad for at jeg ikke rendte ind i samme problem, jeg har
nemlig lige skiftet køler/blæser på et 6800 GT (men det var fra
Leadtek). Jeg hænger bare på fordi jeg er nysgerrig.

-Sune
--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
Re: Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort

"Sune Salminen"

kortet måler på den strøm der løber i blæseren
typisk 150 til 300 mA ved 12 v
men jeg ville nu være lidt forsigtig med at sætte en modstand over
hvis "noget" brænder af, så er kortet jo dødt.
Så hellere en extra blæser i kabinettet :)

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Burde man så ikke kunne måle sig frem til hvor meget blæseren bruger når den
kører, og derfra regne ud hvor stor modstanden skal være?

Re: Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort
Hej Casper,

En blæser giver spikes der kan aflæses/tælles, det gør en modstand ikke, så
om det vil virke ??

--
Venlig hilsen,
Søren

Good point... men spørgsmålet er så bare om de har gjort så meget ud af det
da de designede stikket til blæseren...
Det burde i hvert fald ikke skade at forsøge.

Re: Disable standard blæser på Geforce 6800GT grafikkort
Hej

Systemet starter selvom standardblæsere er tilkoblet, og jeg holder mine
fingre på blæseren så rpm er 0. Så jeg tror ikke grafikkortet måler på
blæserens rpm.

Det må være noget elektrisk når standardblæseren på 2-pin sættes til. Men
det er jeg ikke ekspert i.

Mvh
Kenneth

Site Timeline