Direkte inkjet print

Det er mange år siden jeg sidst har lavet (foto) print og jeg husker det
som noget langsommeligt bøvl, derfor har jeg været meget interesseret i
nemmere metoder.

Jeg har været ved at læse lidt om direkte print fra en inkjet printer,
det er ret imponerende resultater der tales om her:

http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/directinkjetresist.htm

De påstår at kunne lave baner ned til under 0.1mm i bredden (!), der
skal meget mindre udstyr til end ved "rigtige" foto print og det er
hurtigere end selv toner-transfer.

Der har også været snak om at blækken kan bruges som loddemaske
(selvfølgelig kan man printe komponent placering), hvis det passer er
det jo helt klart den bedste måde at lave print på.

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre om der er nogen her der har rodet
med direkte print.

Re: Direkte inkjet print

Ov, det ser spændende ud.
Jeg har selv puslet med tanken om at ombygge en billig blækprinter. Ikke til
at printe PCB, men til at printe "silketryk" på forplader og
plastkabinetter. Jeg var strandet ved at det blæk man bruger til genfyldning
af inkjet patroner ikke var vandfast og derfor kunne tværes ud med en fugtig
finger. Her var sørme et link til en vandfast blæk, som angiveligt skulle
kunne hældes på en blækpatron (http://www.inksupply.com/arcink_mispro.cfm ).

Re: Direkte inkjet print

Der er bare ET problem med vandfast blæk til inkjet printere
(specielt Epson printere der har eget print-hovede der ikke
kan udskiftes):

- Vandfast er vandfast...og tætter dyserne (printhovede)
og så er printeren permanent ødelagt.

En løsning er evnt. at modificere en HP printer og købe
vandfaste patroner til dem, såvidt jeg kan huske findes de,
og så skifter man jo hovede for hver gang man skifter en
cartridge. Så ødelægger man i det mindste ikke en printer
for hver gang.

Re: Direkte inkjet print

Well, inkjet printere er jo værdiløse i forvejen:) Jeg har to som har
1-n stoppede dyser fordi jeg ikke printede nok på dem.

... men mon ikke man kan få liv i dyserne igen med isopropylalkohol?

Jeg tror nu også jeg alligevel kommer til at lave fotoprint, at lave en
lyskasse er ikke det store problem og jeg tror faktisk det tager kortere
tid at belyse + fremkalde printet end at stryge+opløse papiret.

Re: Direkte inkjet print

Enig! Fotoemulsion er den bedste løsning.

Derimod - har jeg længe tænkt på at ombygge
en Laser-Printer til en PCB-Printer...der
er blot 2 problemer der skal overkommes:

1) Opvarmning af kobberplade før den rammer den
elektrostatiske valse.

2) Fuld mekanisk kontrol over processen.

Men hvis det lykkes - vil jeg have verdens
bedste PCB printer til hjemmebrug ;o)

Re: Direkte inkjet print
Hej Maxwell

Helt sikkert, så slipper man for strygejernet.

Re: Direkte inkjet print

Forhåbentlig ikke ;-) Omvendt nemlig, fixering(varme) er _efter_ overførsel
fra den elektrostatiske tromle, som bestemt ikke bryder sig om hverken
varme, eller kontakt med mediet/papiret.

Deri at få printpladen til, elektrostatisk set, at "opføre" sig som den
tråd, der befinder sig under papiret, og som i et smalt bånd på tværs af
papiret, "trækker" toneren over på papiret. Printpladen vil virke som en
stor elektrostatisk flade på pulveret, og sansynligvis udtvære billedet.
Ikke sådan lige at løse :-/

Enig :-)

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Re: Direkte inkjet print

Hvad med en CNCstyret fræser der bare lige fræser kobberet af?

Eller en plotter/printer der belyser et fotoprint med en UVdiode?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Direkte inkjet print

Det giver alt for lav opløsning, jeg vil gerne ned på 0.1mm baner så jeg
har plads til to baner mellem dil ben.

Med 10 minutters belysningstid kommer det nok til at tage et par dage:)

Re: Direkte inkjet print
Hvor fås sådan en fræser ?

Mvh KS

Re: Direkte inkjet print

http://www.google.com/search?hl=en&q=pcb+cnc+mill

Re: Direkte inkjet print

Hva med å bruke en sublimasjons skriver ? maken til de som brukes til foto
utskrifter

mvh
Johnny

Re: Direkte inkjet print

Ja, nu skal jeg bare have opdraget på min laserprinter så den kan lave
ordentligt sort.

Re: Direkte inkjet print
Søg ikke så langt, blot tilbage i denne gruppe til 23-10-2006, subject
"Direkte inkjet print"

Christen

Site Timeline