Dioder

Her er et lille uddrag af en kommunikation:
Jammen en ombygning af Ninco håndtag er næsten også det bedste man kan gøre
for sådan nogle. På RS's hjemmeside hedder de:
      1N5408  ON  Axial  3·00  1000·00  1·20  3·00  200·00    1  348-5498
DKK 1,12

Typen er altså 1N5408, eller lignende og spændingsfaldet over dem er ca 0,7
volt. Så længe du holder dig til de billigste dioder, kan du være ret sikker
på at det er siliciumdioder (der har en spændingsfald på de 0,7 V.)
Germaniumdioder med spændingsfald på 0,3 V er generelt noget dyrere.

Nu er spørgsmålet så, hvorfor jeg kun har et spændingsfald på 0.3v når jeg
har sat de ovennævnte dioder på.
Jeg har også forsøgt med 1N5401, og der er ingen forskel.
Jeg har prøvet at lave en måleopstilling med et 9v batteri og et multimeter,
og det gav samme resultat, som når jeg belaster dem.

Kai

Re: Dioder
Hvis jeg har forstået det ret, så er det du gør når du laver din
testopstilling, at du sætter en modstand i serie med dioden, og derefter
påtrykker "kredsløbet" en spænding på 9v fra et batteri, og så måler du 0.3V
over dioden.

Hvis det er korrekt, så må du simpelthen måle forkert! - eller også :
1. modstanden du bruger er meget stor,
2. dioden vender forkert,
3. du måler med et instrument med lille indre modstand.

bemærk venligst at alle tre punkter skal være opfyldt.

René

gøre
0,7
sikker
multimeter,

Re: Dioder

0.3V

Nej, ingen modstand, bare direkte gennem multimeter.
Det med belasningen er i en helt anden opstilling, men principielt det
samme.

Multimeter er noget discount fra Harald Nyborg, eller Silvan

Kai

Re: Dioder

[om 1N5408]

Fordi du måler forkert.

Hvis der går 1A i diode vil du måle omkring 0.75 volt.

Re: Dioder
OK.
Der er altså ikke noget galt, de skal bare belastes.
Takker for hjælpen, det er altid rart at have nogen at spørge.
Kai

jeg

Re: Dioder

Jeg vil vove at komme med lidt mere baggrund for hvad der sker med
diodespændingsfald, eller Forvard Voltage på engelsk.

Men databladet på 1N5400 serien:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/1N5400-D.PDF
hjælper ikke ret meget på Kai's problem - for i fig. 1 på side 4 starter kurven
ved 200 mA og her er spændingsfaldet allerede oppe på 0,8 V ved 25 grader.

Det er så lidt nemmere med dette datablad (en typisk småsignal diode):
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/BAS16TT1-D.PDF

Fig. 4 på side 4 viser hvor lave spændinger der faktisk ligger over dioder ved
små strømme, og 0,3 V spædingsfald ved 25 grader vil jeg skyde på er ved ca. 1
mikro ampere.

--
  Med venlig hilsen,     Ove Kjeldgaard
  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Dioder
Hej Ove

kurven

Jeg tror ikke du har forstået Kai's problem, ovenstående er netop løsningen
på hans problem.

Mvh Max

Re: Dioder
Jeg har fået styr på det, så i behøver ikke bruge mere tid på det.
Tak for hjælpen.
Kai

grader.
løsningen

Re: Dioder
Hej Kai,

Du har allerede fået svar, men blot for at berolige dig: Der vil ikke ske
noget ved et evt. lavere spændingsfald, det vil blot give tættere
reguleringstrin (mindre hastighedsforskel mellem hvert trin) og højere
minimumshastighed. Du brænder ikke noget af ved det.

--
Venlig hilsen,
Søren