Dioder?

Hejsa

Hvem ved hvad de dersens nye dioder, der lyser enormt kraftigt, hedder og
hvor man evt. kan købe dem i "løsvægt"?

Mvh

 Jan

Re: Dioder?

De hedder lysdioder, og som sådan er der ikke noget nyt ved dem ;)

Hvis du tænker på de almindelig lyskraftige lysdioder som bla. bliver brugt
til casemodding så kalder de dem ofte for "lazer LEDs", der findes også
nogen andre fra Lumileds, mener de hedder "Luxeon light" eller sådan
noget...

Jeg ved at www.cyberbox.dk forhandler begge slags LEDs, men da det er en
decideret casmod-forhandler er priserne nok næppe i den lave ende :)

http://www.cyberbox.dk/index.php?menu=el0700&gruppe=lazer&dt80%2
http://www.cyberbox.dk/index.php?menu=el0700&gruppe=lazer&dt13%94

Brian

Re: Dioder?
Hej Brian,
brugt

Øøøøh!? - Hvad med bare: "High Bright"?!?

Hilsen
Lars

Re: Dioder?

Selvfølgelig, men under "de der nye dioder" faldt high-brtight ikke lige ind
under det jeg tænkte på...
(Hvad nyt er der ved highbright ;))

Brian

Re: Dioder?

ind

Nu hedder de åbenbart ultra high bright, det gør dem jeg har ihvertfald.

Mvh Max

Re: Dioder?

De findes også her:
www.dioder.dk
Hvis du ikke kan finde dem på deres hjemme side,
så prøv at ringe til dem, de er til at snakke med.
og nej, jeg har intet med dem at gøre, har dog købt af dem.

mvh Uffe

Re: Dioder?
Tak for alles svar, men jeg er ikke helt klar over om de
foreslåede dioder; (super) highbright er de rigtige, eller
om de, som dioder.dk (og andre lir-butikker) svinger
over disken er det. Det skal være sådan nogle dioder,
der er så vildt lysstærke, at man nu ligefrem laver
fede stavlygter med (3 af) dem som lyskilde.

Jeg vil klart prøve at ringe til dem, men det er plan b,
plan a består af, at søge samle info først, både om
produkter og købssteder så man måske undgår, at
blive taget i r.... af den første og bedste Johnny-Brian
man taler med.

Mvh

 Jan

og

Re: Dioder?

www.el-supply.dk eller www.elektronik-lavpris.dk og www.cyberbox.dk har
kraftige lysdioder.

De kraftigste finder du vist hos www.kope.dk (shop - til shoppen - vælg
LED under Diverse) Du skal dog have fat i www.computek.dk for at købe,
da kope ikke sælger til private.

Re: Dioder?
On Mon, 19 Jan 2004 21:20:28 +0100, "Soeren Nielsen"

Nej, det er "kun" 1 Watt versionerne. De findes også i en 5 Watt
udgave. Jeg har bare aldrig set dem i Danmark. Conrad i Tyskland er
vist det nærmeste ( http://www.conrad.de og søg efter varenr 176161 ).

Så eksisterer der heller ikke kraftigere lysdioder lige for tiden. Men
udviklingen varer jo ved, så hvem ved om et halvt år.... ;-)

Men Conrad ved desværre også godt hvor meget de vil have for dem.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Dioder?
Hej Jan

Jeg har nogle meget lysstærke dioder, hvide, nok noget af
det kraftigeste man kan købe for menneske penge idag, og
jeg tror fint at 3 stk. kan blive en fin stavlygte. Deres lysstyrke
er opgivet til 9500 mcd ved 20mA.  Du kan finde et datablad
på dem her http://www.sos.sk/pdf/led5mmwhite.pdf

Så har du noget at gå efter, og nej jeg ved ikke hvor de kan
købes og jeg kender heller ikke prisen.

Mvh Max

Re: Dioder?

Tager jeg fat i det ene ben og holder det andet op mod min værktøjstavle
(af metal) kommer der lys i dioderne.

Re: Dioder?

Og så siger de at Klaus ikke er noget lys, ha, ha :)

Den bad du selv om.

Mvh max

Re: Dioder?

LOL

Re: Dioder?
On Mon, 19 Jan 2004 23:24:36 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Har du monteret lysdioderne på dine ædlere dele  ?

--
Kim

Re: Dioder?

lysstyrke

Jeg er så småt ved at lege lidt med dem til min cykellygte. Har
lavet en lille switchmode og 'blinke-generator', så de kan blinke
med 1mA og ca. 25% duty cycle. Med en 10000uF/25V kan de holde
sig blinkende i et pænt stykker over 2 minutter. Og lysstyrken
ved 1mA er imponerende! :-) Har 10 stykker i serie, plus et par
røde til baglygten. Det var en fed ide at lade dem blinke når
dynamoen står stille, så er det faktisk realistisk at lave en god
løsning uden opladeligt batteri, men bare en stor lyt.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Dioder?

Hvis du kan skaffe noget optik så kan følgende vel godt bruges:

http://www.cyberbox.dk/index.php?menu=el0700&gruppe=lazer&dt80%2

De er _meget_ lysstærke, som du også kan se på billederne, men der er 90°
spredning på lyset!

Ellers find nogen high-bright/lazer LEDs med en lille spredning men høj
lysstyrke (mcd)...

Hvor langt væk havde du tænkt dig at "belyse" noget med din lygte?

Brian

Re: Dioder?
Endnu en gang tak for jeres alles hjælp, nu tror jeg
det lykkedes.

Brían Lund > Hvor langt væk havde du tænkt dig at
Brian Lund > "belyse" noget med din lygte?

Så langt som mulig - man er vel liiidt Johnny selv ;o)

Nej, dioderne skal bruges i et projekt med at lave
overlækker belysning i en villa - et projekt der bl.a.
involverer så stærke dioder, som muligt, men også
diverse optik, spejle og lysledere.

Mvh

 Jan

Re: Dioder?

Til en lygte kan du passende købe nogen lysdioder med lav spredning, tror
man kan få dem med en spredning helt ned til 8°, jeg ved med sikkerhed at
www.el-supply.dk har hvide lysdioder med 20° spredning, og 5000 mcd
lysstyrke...

Til belysning vil jeg så nok anbefale den type jeg gav et link til så, det
er nogen af de lyskraftigste dioder man kan få! :)
Der findes så flere forskellige udgaver af dem, nogen kraftigere end
andre...

De kan også fås med hvidt lys, vidst bare ikke hos cyberbox... Find/ring til
en elektronik forhandler og spørg om de kan skaffe luxeon-lysdioder (Det
hedder de, producenten er http://www.lumileds.com /).

Pas på når du køber lysdioder, ofte står der hvor mange "mcd" en lysdiode
er, det har noget med lysstyrken pr cm² (vidst fra en meters afstand) at
gøre, men det bliver kun målt indenfor det område den lyser på, dvs. hvis du
har en lysdiode med 8° spredning og 20.000 mcd, eller en lysdiode med 45°
spredning men kun 8.000 mcd er det faktisk den sidste der giver mest lys...
Derfor er luxeon gode, da de har meget stor spredning, og stor lysstyrke, på
deres hjemmeside måler de vidst lysstyrken i noget andet end mcd, det er kun
godt, men kan gøre det svært at sammenligne med andre der angiver i mcd :)

En anden kan sikkert fortælle hvordan man kan sammenligne to mcd-tal på
lysdioder med forskellig spredning...

Brian

Site Timeline