diodebro

Hvis man lager en diodebro med . 4 stk 1 Ampere
dioder, f. eks 1N 4007, er denne broen da på 2 Ampere?

Re: diodebro

Nej, dioderne leder godt nok to og to ad gangen, men de sidder i
serie, så der løber stadig 1A gennem dem.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: diodebro

Men kun halvdelen af tiden, så en brokobling med 1A dioder vil være tæt på
at kunne klare 2A, men ikke helt der oppe, da varmetabet i dioden vil være
større pg.a. den højere strøm.

Re: diodebro

Netop. Tabet er vigtigt.

Man kan ikke lave noget som helst uden at vurdere køleforholdenen, edv.
Så strømmen alene kan man ikke bruge til meget.

Så når du bruger "1A dioder" til 1A vær opmærksom på
omgivelsestemperatur og køling.

Og den strøm du nævner, 2A, er det AC RMS eller DC middel eller hva'.?

mvh. Jørgen

Re: diodebro
Jeg mente om de klarer å levere bortimot 2 A. DC,
siden de ledet bare i hver sin halvperiode ?

være

Re: diodebro

2 dioder der leder den samme strøm som 1 diode med samme strøm/spænding
har 50% tab af den oprindelige. ja.
Enkelte dioder specificeres ikke helt på samme måde som diodebroer.

Generelt kan du ikke bare sige at 1 +1 = 2.!

Tabet - og spændingsfald - i en diode er en sammensætning af 2 dele:
En DC del der afhænger af DC strøm.  Middelværdi.
Og en modstand der er afhængig af RMS værdi.

NB. Svar under det du kommenterer. Og slet overflødig tekst inden du
sender dit indlæg.
Det gør det meget lettere at læse for os.!

Se www.usenet.dk for retningslinier.

[...]

Jeg tog det for givet at det var sammenlignet med en
enkeltensretter, altså samme timing.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: diodebro

Hvis du har en enkelt ensretter vil du have dobbelt strøm i ensretteren.

Forøvrigt skal man være opmærksom på at i en strømforsyning der bliver
belastet med 1A, skal ensretteren kunne holde til mere end 1.4A RMS strømmen
i ensretteren kan sagtens være 2A.

Re: diodebro

Hm, ja ved samme RMS udgangsstrøm, det er jo rigtigt. Men så
sammenlignet med en dobbeltensretter med to dioder og udtag på
trafoen, da!  ;-)

bliver
RMS

Peakstrømmen er ofte adskillige gange højere end RMS på grund af
ladelytten. Men RMS strømmen bliver vel den samme som
udgangsstrømmen, her gælder vel den sædvanlige regel om at
strømmen er den samme i seriekoblede komponenter? Eller overser
jeg (igen ;-) noget?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: diodebro

RMS er summen (integralet) af i^2, så korte høje spidser giver en ret høj
rms værdi. Hvis du beregner gennemsnit, så får du samme værdi, men altså
ikke ved rms.

Re: diodebro

en ret
værdi,

OK, troede egentlig det var ved effekt, og ikke ved strøm.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: diodebro

RMS=Root Mean Square

Re: diodebro

Ok, det er vel det samme som vi kalder 'effektiv værdi' i dagligt
tale. Altså den gennemsnitlige afsatte effekt i en belastning, i
modsætning til spidseffekt. Kan ikke helt se hvad man skal bruge
RMS strøm til i en ikke-ohmsk belastning som en diode. Her følger
effekten/varmen jo ikke strømmen i anden potens. Men jeg
forvekslede RMS med gennemsnit.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: diodebro
Jeg mener hvor mye DC Amper man kan trekke ut.
Siden diodene hviler i hver sin halvperiode , trodde jeg man kunne trekke
tilnærmet dobbelt så mye strøm ,altså ca. 2 A?

Re: diodebro
Unnskyld det ble så mange sendinger,men det gikk
så lang tid før mine svar kom inn på gruppen,så
jeg tenkte det var en feil med min pc.
Vennlig hilsen
Edv.