Diodebro

Jeg regner med at bruge en ringkernetransformator på 2x30V/300VA til et
forstærker projekt, hvilke dioder skal jeg bruge i en ensretterbro? De skal
vel være over 30V og 10A ikke?

Hilsen Mikkel

Re: Diodebro

Noget over 30V. I hvert fald 2^½ over =)

10A er ikke helt dumt - men reelt har du kun brug for den halve strøm
(kontinuert) i diodebroerne.

/A

Re: Diodebro

Okay tak.

Hilsen Mikkel

Re: Diodebro

Ja, men det er jo ikke den kontinuerte strøm der er problemet med
strøm-pekas.
Jeg går udfra du vil udjævne spændingen til en fast DC?
Dertil kommer jo en kondensator som oplades over ganske kort tid - denne
trækker en ganske høj momentan-strøm - så tag lige fat i din teori og
beregn disse strømmen. Ellers brug SPICE!

Re: Diodebro

Husk også lige at checke temperaturen/kølingen af dioderne.

Re: Diodebro

skal

Plukk ut diodene fra en bildynamo.

HM

Re: Diodebro
Hej

Jeg har altid brugt en standard bro i metalhus på 35 A.
Og så er der ingen grund til at spilde tiden på diverse beregninger.
Jeg har brugt den både i 50W og 300W forst. uden probs.

Claus

Re: Diodebro

Om det så var 10kW ville det ikke være noget problem, bare spændingen er høj
nok. Så jo, det er ret ofte værd at spilde tiden på beregninger, hvis man
ikke ved hvad man har med at gøre.

/Hauge

Re: Diodebro

-et gammelt ord siger, at hvis man bruger 15 timer på beregninger, kan man
nok kun spare 2 uger med eksperimenter.

Talforholdet 15 til 2 overrasker mange :-))

Bo //

Re: Diodebro
On Sun, 10 Apr 2005 14:12:28 +0200, "Bo Bjerre"

Det er da givet meget godt ud. Ca. 2 arbejdsdages beregninger, og så
sparer man 10 arbejdsdage i den anden ende. Hmm... Næste gang tror jeg
sku at jeg vil prøve at regne på det :-).

Torben

Re: Diodebro

Hver diode i broen skal kunne spærre topværdien af sinus signalet på
indgangen. Med en transformer, der giver 30V RMS, skal dioderne kunne spærre
mindst 42.3V