Diodebelysning

Kameraten min ønsker seg "hjelpebelysning" på kjøkenbenken, under overskapene; de to 36W(?) lysrørene som er der nå, avgir såpass varme at skapene ikke er egnet til oppevaring av matvarer.

Jeg berekner "hurtigt":

230V + 4 1N4007 -> 300V DC. SW.transistor fra en hogget SMPS, to dioder og 2 motstander -> strømbegrenser, I = ?

Diodespenningsfallet = 2V

300V / 2V = 150 dioder.

Diodene skal erstatte 2 lysrør, = 2000 mm.

2000 mm / 150 dioder = 13,33 mm for hver diode. (Digitalavlesing på boremaskinen :-) )

Og så til realitetene:

Dette krever bedre bereininger av både spenninger, strømmer og efekter. Det er også viktig med en akseptabel MTBF.

De gamle lysrørene blir stående, og de blir styrt av komfyrbelysningen, slik at diodene mer blir "pyntebelysning" eller "orienteringsbelysning".

Hvilken diode er egnet for oppgaven? (Farge, leverandør) Hvilken strøm kan anbefales? Og hva blir så diodespenningsfallet?

HM

Reply to
Harald Mossige

Hejsa,

Har I overvejet et lysrørsarmatur med HF-forkobling med indbygget lysdæmper?? Energisparepotentialet i området 20-40%

/Claus

Reply to
Claus

Claus skreiv:

Ja. Jeg har ombygget 7 stk rekkemonterte 18W lysrør. Det var "enkelt", og det fungerer bra, men det er ikke rette løsningen i dette tilfellet.

HM

Reply to
Harald Mossige

Du kan købe færdige "diodepærer" som kan gå i en E14, E27 eller GU10 sokkel!

Nåh nej det er ikke så sjovt som at sætte 150 dioder op! ;-)

Alternativt kunne du tage et kig på en LED fra Luxeon, f.eks. en 1 eller

3W... En 5-10 stykker af dem i warmwhite burde give et kraftigt lys med en behagelig farvetemperatur. F.eks:

Brian

Reply to
Brian Lund

Vil han ikke have hvide lysdioder ?

Hvis skabet er 2 meter bredt skal du dividere med 151, ellers kommer den sidste idode til at v=E6re helt ude i kanten, s=E5 13,25 mm....

Warm white LED's

Nok, det afh=E6nger af, hvor meget lys manden skal ende ud med. Der findes ultra high bright der giver meget lys med lidt str=F8m og endnu mere lys med meget str=F8m

Cirka......3,2 volt eller mere.

Klaus D. Mikkelsen (google gro

"snpi" Du kunne også indsætte:

/Karsten

Reply to
Karsten Rasmussen

Harald Mossige skrev:

Jeg købte sidste år et LED-bånd, det er grupper af 3-4 dioder + en smd modstand der er på 1 langt bånd. virker fint.

Dette er hvad jeg forstår du går efter:

Hvormange bånd der skal til for at give det samme lys som de 2 x 36W lysrør, er jeg usikker på. På siden står der er 1 bånd af 120cm, jeg selv har 1 bånd på 200cm og syntes det giver lidt det samme lys, så måske der skal 2 sidde 2 bånd parallelt i dit tilfælde for at give lys nok :) De sælger også transformere, hvis du ikke lige har en 12Vdc supply i skuffen :-) ( 200cm bruger ca 0.4 til 0.5A ved 12.0V)

/Jan Rasmussen

Reply to
Jan Rasmussen

Jan Rasmussen skreiv:

Takk. Det ser gaktisk ut til å bli en "akseptabel" løsning; her er også en quinde som også har sine meninger, og der er det ikke ohms lov som gjelder ;-)

Det tror jeg ikke. Poenget er at det skal bli et "avlastingslys", eller skal vi si "reklamebelysning"? Den egentelige arbeidsbelysningen blir lysrørene, som før. De skal koples til å tenne samtidig som belysningen over komfyren. Jeg tror heller at det kan bli snakk om lysdemping.

HM

Reply to
Harald Mossige