Diodebelysning

Kameraten min ønsker seg "hjelpebelysning" på kjøkenbenken, under
overskapene; de to 36W(?) lysrørene som er der nå, avgir såpass varme at
  skapene ikke er egnet til oppevaring av matvarer.

Jeg berekner "hurtigt":

230V + 4 1N4007 -> 300V DC.
SW.transistor fra en hogget SMPS, to dioder og 2 motstander ->
strømbegrenser, I = ?

Diodespenningsfallet = 2V
300V / 2V = 150 dioder.

Diodene skal erstatte 2 lysrør, = 2000 mm.

2000 mm / 150 dioder = 13,33 mm for hver diode. (Digitalavlesing på
boremaskinen :-)  )

Og så til realitetene:

Dette krever bedre bereininger av både spenninger, strømmer og efekter.
Det er også viktig med en akseptabel MTBF.

De gamle lysrørene blir stående, og de blir styrt av komfyrbelysningen,
slik at diodene mer blir "pyntebelysning" eller "orienteringsbelysning".

Hvilken diode er egnet for oppgaven? (Farge, leverandør)
Hvilken strøm kan anbefales?
Og hva blir så diodespenningsfallet?

HM

Re: Diodebelysning
Hejsa,

Har I overvejet et lysrørsarmatur med HF-forkobling med indbygget
lysdæmper?? Energisparepotentialet i området 20-40%

/Claus

Re: Diodebelysning
Claus skreiv:

Ja. Jeg har ombygget 7 stk rekkemonterte 18W lysrør. Det var "enkelt",
og det fungerer bra, men det er ikke rette løsningen i dette tilfellet.

HM

Re: Diodebelysning

Du kan købe færdige "diodepærer" som kan gå i en E14, E27 eller GU10 sokkel!

Nåh nej det er ikke så sjovt som at sætte 150 dioder op! ;-)

Alternativt kunne du tage et kig på en LED fra Luxeon, f.eks. en 1 eller
3W... En 5-10 stykker af dem i warmwhite burde give et kraftigt lys med en
behagelig farvetemperatur.
F.eks:
http://www.dotlight.de/en/LEDs/LED-High-Power/Luxeon-LEDs

Brian

Re: Diodebelysning

Vil han ikke have hvide lysdioder ?

Hvis  skabet er 2 meter bredt skal du dividere med 151, ellers kommer
den sidste idode til at vE6%re helt ude i kanten, sE5% 13,25 mm....

Warm white LED's

Nok, det afhE6%nger af, hvor meget lys manden skal ende ud med. Der
findes ultra high bright der giver meget lys med lidt strF8%m og endnu
mere lys med meget strF8%m

Cirka......3,2 volt eller mere.

Klaus

Re: Diodebelysning

"snpi"
Du kunne også indsætte:
http://www.trenden.dk/pi/LED_R ør_T8_1200mm_1866_83.aspx

/Karsten

Re: Diodebelysning

Jeg købte sidste år et LED-bånd, det er grupper af  3-4 dioder + en smd
modstand der er på 1 langt bånd. virker fint.

http://ecolight.dk/catalog/led-baand-c-52_57.html
Dette er hvad jeg forstår du går efter:
http://ecolight.dk/catalog/koekken-med-led-belysning.php

Hvormange bånd der skal til for at give det samme lys som de 2 x 36W
lysrør, er jeg usikker på. På siden står der er 1 bånd af 120cm,  jeg
selv har 1 bånd på 200cm og syntes det giver lidt det samme lys, så
måske der skal 2 sidde 2 bånd parallelt i dit tilfælde for at give lys
nok :)
De sælger også transformere, hvis du ikke lige har en 12Vdc supply i
skuffen :-) ( 200cm bruger ca 0.4 til 0.5A ved 12.0V)

/Jan Rasmussen

Re: Diodebelysning
Jan Rasmussen skreiv:

Takk.
Det ser gaktisk ut til å bli en "akseptabel" løsning; her er også en
quinde som også har sine meninger, og der er det ikke ohms lov som
gjelder ;-)

Det tror jeg ikke. Poenget er at det skal bli et "avlastingslys", eller
skal vi si "reklamebelysning"? Den egentelige arbeidsbelysningen blir
lysrørene, som før. De skal koples til å tenne samtidig som belysningen
over komfyren. Jeg tror heller at det kan bli snakk om lysdemping.

HM