diode med stor spredning og flere farver

Jeg skal bruge nogle dioder som kan ses fra størst mulig vinkel. De skal
anbrindes på en overflade og skal kunne ses fra hele halvkuglen væk fra
underlaget.
De dioder jeg har set på har generelt meget retningsbestemt lys, så jeg vil
høre om der findes en decideret typebetegnelse for dioder der udstråler
ligeligt over en halvkugle.

Disse dioder må gerne været meget lysstærke, men igen ser det ud til at de
kraftigste dioder samtidigt er dem med det mest fokuserede lys.

En sidste ting som ville være overordentlig rar er hvis man kan få disse
dioder i en udgave der kan udsende mere end en farve lys. Jeg mindes at jeg
en gang har set diodehuse med tre ben som internt havde to dioder med
forskellig farve.

Jeg har kigget hos større producenter som franell og elfa samt en række
mindre bikse, men synes ikke rigtig jeg kan finde det jeg søger.

Pointen med dioderne er at de skal kunne ses tydeligt fra mange vinkler
samtidigt. De skal fungere som markører for motion capture.

Re: diode med stor spredning og flere farver

Tag en alm. klar LED og støb den ind i klar polyester, der kan købes ved
ordenlige hobby-bikse, det er det man bruger til at støbe fx. insekter ind
i.
Det gør at LED'en lyser i alle retninger, da linsen reelt gror sammen med
den klare polyester.
Jeg har prøvet, og det virker godt.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051124205355@smart-tech.dk
Re: diode med stor spredning og flere farver

Hvor meget spredning giver det? Du siger "i alle retninger", men hvis det er
en af de forholdsvis forkuserede dioder, så er spredningseffekten vel til at
overskue?
Har du et bud på lysstyrken 90 grader fra "lysretningen" relativt til
lysstyrken 0 grader fra?

Re: diode med stor spredning og flere farver
Hejsa

Da linseeffekten ryger totalt, så vil jeg mene omkring 160-170 grader
totalt.

Det er meget svært at sige, og har desværre ikke en jeg kan prøve med, men
jeg mindes at man skal meget langt ud i siderne, før lyset virker svagt. Men
kan ikke give noget tal på det.
Du kan lave en lille forsøg, der ikke er helt sigende. Slib spidsen/linsen
af en LED, og poler den helt glas-blank, så får du ca. samme effekt.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051125150747@smart-tech.dk
Re: diode med stor spredning og flere farver

Det vil jeg prøve. Takker for tippet.

Re: diode med stor spredning og flere farver

Hvis du ikke har brug for en lysstråle som sådan, kan du også bare slibe
toppen så den bliver mat, så spreder lyset sig også meget til alle sider!
Lige et par runder med noget fint sandpapir! - Det har jeg gjort med nogen
meget LEDs med meget smal spredning, til belysning i et PC-kabinet, til en
ven ;)

Brian

Re: diode med stor spredning og flere farver

Det trick duer ikke helt.
jeg har bygget nogle modelbåde hvor jeg brugte dioder til belysningen. her
malede jeg spidsen af dioden hvid med pactra maling. (hobby maling).
derefter støbte jeg dioden ind i elastosil e43 silicone. siliconen havde jeg
hældt i en injektions sprøjte og hevet i stemplet så jeg udsatte siliconen
for vacum så der ikke kom bobler i den. resultatet var super. lyset kom i
måske 300 grade pga. den malede spids.

Jacob

Re: diode med stor spredning og flere farver

Luxeon har leds med stor spredningsvinkel
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok72%73.htm

Re: diode med stor spredning og flere farver
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok72%73.htm

Takker. Jeg syntes ellers jeg kiggede så grundigt hos elfa :-/

Re: diode med stor spredning og flere farver
vil
jeg

www.dotlight.de har et stort udvalg i alt muligt!
Luxeons lysdioder har meget stor spredning, og meget stor lysstyrke (og
meget høj pris/stk ;)) - Men de findes kun i 1-farvede...

Butikken har dog RGB lysdioder med "stor spredning" - dog langt fra 180°...

Brian

Re: diode med stor spredning og flere farver

http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/36_117/products_id/340
Ser ud til, med mine ringe tyskkundskaber, at være det rigtige. 130 grader
og nogenlunde kraftigt lys i tre farver.
Spørgsmålet er så om de vitterlig er kraftige. 1400mCd-5000mCd, hvad er det
normale lys for de små 20mA røde dioder?

Re: diode med stor spredning og flere farver

det

Tænker du på de kraftige lysdioder, eller de almindelige billige bare røde,
ligesom dem der er i TV, radio osv?
De billige er typisk nogle hundre mcd over 20-30°... Highbright kan være alt
muligt, men somregel omkring 4-8000 mcd over 5-20°

Brian

Re: diode med stor spredning og flere farver

Troede de almindelige små røde var dem på 20mA. Kan man ikke trække mere
strøm gennem de kraftige?
Nå, men du svarede, og det ser ud til at de fra den tyske site faktisk er
meget kraftige.

Et sidste spørgsmål omkring rgb-dioder.
Jeg antager at der er tre diode-gab (hvad kaldes de egentlig?) i een diode
og at de tre farver dermed kan lyse uafhængigt af hinanden. Hvad med
positionen? Vil man kunne se at det røde lys kommer fra en lidt forskudt
position i forhold til det grønne og det blå? Meningen med at bruge
rgbdioder er netop at undgå den forskydning man vil opleve hvis man pakker
tre almindelige dioder tæt.

Re: diode med stor spredning og flere farver

Nej både de almindelige og highbrights ligger typisk på 20 mA! - Highbrigths
er så bare meget mere effektive, og det er også derfor de koster mere ;)

Jeg har faktisk selv købt et par stykker, men har ikke lige fået prøvet dem
af endnu, og har ikke mulighed for det før søndag eller mandag aften... Men
de burde lyse temmeligt meget, hvad skal du bruge dem til?

Jeg tror nok, hvis man ser på dioden tæt på, at man kan se de tre
forskellige farver kommer fra ikke helt det samme sted! Men da du har 3
lysdioder i én 5mm f.eks, er det meget tættere end du kunne få ud af 3*5
;) - Ud fra in-action billeder jeg har set, men på lyset de sender ud vil
det være en blandingsfarve selvfølgeligt!

Brian

Re: diode med stor spredning og flere farver

Jeg anbringer 6 webcams (evt flere hvis computeren kan trække den
efterfølgende billedbehandling) omkring en person, så han ses fra 6 vinkler
med maksimal spredning. På tå, ankel, knæ, hofte etc anbringer jeg så dioder
som lyser, og som skal lyse ret kraftigt. Det kraftige lys er nødvendigt
fordi jeg vil have dem tændt i en brøkdel af en frame, så de ikke udtværes.
Faktisk er meningen med de trefarvede dioder at de tænder på skift undervejs
i en frame. Ideen er at med 30 fps tager en frame 33ms. Hvis kameraet er sat
til at eksponere i hele dette tidsrum (det er det normalt ikke hvis der er
tilstrækkelig belysning), så kan jeg lade mine diodemarkører tænde i omkring
5ms hver, men forskudt, så tiden mellem at de tænder er 11ms. Det giver mig
tre billeder af min markør i hver frame. Ses de som farvebillede, så ser man
tre forskelligt farvede prikker, men ser man bare på hver farvekanal for
sig, så har man reelt målt diodens position 3 gange i en frame som der er 30
af pr. sekund og man har reelt 90fps.

Det viste sig desværre at det webcam, fra philips, jeg købte ikke holder sit
løfte om at optage i 90 fps. Det snyder og optager i 30 men mixer to to
naboframes for at lave to kunstige.

Lang historie. Måske interessant.. måske ikke, men nu ved I da hvad jeg har
gang i og hvad nogle af problemerne er.

Jeg vil sige at hvis det er de størelsesforhold, der er gældende, så er det
ok. Oplsøningen i mine andre målinger er ikke så ekstrem at det er et
problem. Jeg syntes bare at billederne af dioderne viste nogle meget store
flade huse.

Site Timeline