Diode med lav gennemgangspænding???

En alm. siliciumdiode har så vidt jeg ved en gennemgangsspænding på
ca. 0,6-0,7 volt.

Findes der andre dioder med væsentlig lavere gennemgangsspænding fx.
0,3 V?

Jeg skal bruge sådan en til et kredsløb hvor strømmen højst er ca. 1.2
Amp og spændingen højst ca. 20 V.

Alex

Re: Diode med lav gennemgangspænding???

Schottky-dioder har et spændingsfald på ca. 0.3V.

Det burde du sagtens kunne finde.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Diode med lav gennemgangspænding???
On Wed, 24 Sep 2003 14:02:42 +0200, "Martin Sørensen"

tnx

Re: Diode med lav gennemgangspænding???
Du kan bruge en Schotky diode, den har et spændingsfald på ca. 0.2V

--
Venlig hilsen

Lars Andersen

Re: Diode med lav gennemgangspænding???

Hej Alex

Kan du fortælle lidt mere om hvad dioden skal bruges til.

For hvis det f.eks. er polaritets beskyttelse på en forsyning kan en MOS-FET
transistor kobles op på en lidt speciel måde så man kan komme under 0,05 Volt.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Diode med lav gennemgangspænding???
On Wed, 24 Sep 2003 18:55:57 +0200, Ove Kjeldgaard

Den skal beskytte et rekonstrueret notebook-batteri mod at blive ladet
op af notebookens indbyggede lader (jeg lader det i stedet op i en
hjemmelavet ekstern lader - uden om dioden )

Problemet med et MOS-FET kredsløb, vil nok være at det jo helst ikke
må belast batteriet for meget i "tomgang". Og den eneste
"hjælpespænding" der er til rådighed, er selve batteriet (10.8 V eller
betydelig mindre hvis det er helt afladet) - så diodeløsningen er nok
mere realistisk og selvfølgelig mere enkel - og 0,2 volt betyder nok
ikke ret meget for driftstiden.)

Men det kunne være interessant at høre om det teoretisk kan lade sig
gøre med et enkelt MOS-FET kredsløb....

Alex

Site Timeline