Diode i SMPS

Hejsa,

Jeg har sat og makket lidt med en harddisk recorder, hvor strømforsyningen
er fesen af.

Umiddelbart, har jeg "kun" fundet end diode på sekundærsiden, der er
kortsluttet. Dioden er en HER304 - hvad kan den erstattes med ?

Hvad kan forårsage døden af sådan en diode ? Umiddelbart er der som sagt
ikke andet der er fesen af, men den bliver ufattelig varm, når
strømforsyningen "kører".

Afspilleren er forøvrigt en Prosonic, der sjovt nok er 2 år og 1 måned
gammel - man skulle tror at skidtet var programmeret til at dø.

/Brian

Re: Diode i SMPS
Alle dioder du måtte have fra noget andet pluk, der har siddet et lign sted
i en switch-mode powersupply, og har nogenlunde samme størrelse.

MVH Lars Arup

Re: Diode i SMPS

Enig det har jeg gjort indtil flere gange...

Plukket dioder fra andsn SMPS især de der dobbelt dioder. Og også SMPS
transistoren er jeg sluppet heldig fra at "låne" fra en tilsvarende
strømforsyning rent effekt mæssigt.

Så mit råd er lige som Lars A. nap fra en anden.

Mvh.
Niels

Re: Diode i SMPS

Jeps, det er absolut en mulighed, men så skal jeg en tur omkring
"fjernlageret" ved mine forældre. Det ville være nemmere, hvis én eller
anden lige kunne kaste en type af sig, som jeg så smutter ned i byen og
henter ;-)

Jeg kunne selvfølgelig også bare slagte den gamle ATX PSU, der alligevel
ligger og samler støv...

/Brian

Re: Diode i SMPS
ned

jah.. de er konstrueret til at have en mtbf eller hva det nu hedder pE5%
25 mE5%neder.

Dioden kan meget vel vE6%re E5%rsagen alene.. og hvorfor den gE5%r defekt-
kortsluttet kan jeg gE6%tte. kan skyldes at den er valgt til lige at
kunne klare kravene , eller den lE5% lidt uden for de parametre
konstruktF8%ren havde i tankerne da han tegnede kredslF8%bet.. osv.
NE5%r du finder en erstatning eller originalen sE5% kan det jo ogsE5% vE6%r=
at der er en kortslutning i omrE5%det sE5% det var E5%rsagen til at dioden
gik dF8%d.

Hvis det var mig ,ville jeg ikke tage en diode, uden at vide noget
mere om kredslF8%bet...det kunne jo endda vE6%re en zenerdiode der var
gE5%et.. og hva sE5%... joh sE5% virker apparatet stadig ikke.. og du kan
bruge sE5% meget tid pE5% at lede efter en fejl der slet ikke er der. og
det tager lE6%nge fF8%r man vender tilbage til den fF8%rste del man
skiftede.
gE5% da ned pE5% et radiovE6%rksted og bestil dioden.. de har sikkert et
diagram.
alex

Re: Diode i SMPS [ HER304 ]

Hej Brian

Kig på:
http://www.datasheet4u.com/share_search.php?sWord=HER304&x=0&y=0
http://www.datasheet4u.com/html/H/E/R/HER304_LeshanRadioCompany.pdf.html
PDF-fil:
http://www.datasheet4u.com/download.php?id79%216

/Glenn

Re: Diode i SMPS [ HER304 ]

Jo tak, jeg nappede en tilsvarende fra en gammel ATX PSU, så skidtet spiller
igen :-)

/Brian

Re: Diode i SMPS

Et eller andet lignende.

Varme.

En anden komponent i ens trømforsyning der koster flere penge og har det
skidt med varme er kondesatorer. Dem spares der ofte på, når de bliver
ringere, trækker de mere strøm og så bliver dioderne varme.

Kan du se, hvor jeg vil hen?

Re: Diode i SMPS

Svaret blev en UF302G, som sådan umiddelbart har de samme egenskaber.

Jeps, men lytterne fejler ikke noget, de er tjekket med det trofaste ESR
meter.

Dioden er skiftet, så må vi se hvor længe den kører - det er gudskelov ikke
en afspiller jeg selv er belastet med :-)

/Brian

Re: Diode i SMPS

Okay

:-)