Diode - hvilken vej?

Hejsa!

Jeg sidder og roder med noget komplet nybegynder-elektronik, og tror nok jeg
har vendt en diode forkert.
Den er lille, rød og har en række minus-symboler i den ene ende.
Jeg går ud fra, at når symbolet er --|>- (en "pil" der peger til højre),
skal strømmen løbe frit fra venstre mod højre, men ikke fra højre mod
venstre.
Hvad vej skal ovennævnte diode vende, for at dette er opfyldt?

Et affødt spørgsmål: Jeg har et digitalt mulitmeter, hvor jeg har sat den
sorte leder i COM-porten og den røde i (V, ohm, mA)-porten.
Jeg kan med garanti teste dioden selv, for at se om den er god, men hvilken
leder skal være i hvilken ende af dioden??

Mvh.
Thomas Rokamp

Re: Diode - hvilken vej?

Næsten korrekt en diode er sådan her ---|>|--- og ja, strømmen løber fra
venstre mod højre..

Dine "minussymboler" former de en streg rundt om den ene ende ?

Hvis ja, så er det den ende der vender mod "højre".

Kan dit multimeret teste dioder (er der et diodesymbol?)

Hvis ja, skal du kunne måle 0,7 volts spændigsfald i den ene retning og
indenting i den anden.

Hvilken type diode er det ?

Hvis det er en zenerdiode er der andre ting du skal tage højde for.