Diode - hvilken vej?

Hejsa!

Jeg sidder og roder med noget komplet nybegynder-elektronik, og tror nok jeg har vendt en diode forkert. Den er lille, rød og har en række minus-symboler i den ene ende. Jeg går ud fra, at når symbolet er --|>- (en "pil" der peger til højre), skal strømmen løbe frit fra venstre mod højre, men ikke fra højre mod venstre. Hvad vej skal ovennævnte diode vende, for at dette er opfyldt?

Et affødt spørgsmål: Jeg har et digitalt mulitmeter, hvor jeg har sat den sorte leder i COM-porten og den røde i (V, ohm, mA)-porten. Jeg kan med garanti teste dioden selv, for at se om den er god, men hvilken leder skal være i hvilken ende af dioden??

Mvh. Thomas Rokamp

Reply to
Thomas Rokamp

Thomas Rokamp skriver:

Næsten korrekt en diode er sådan her ---|>|--- og ja, strømmen løber fra venstre mod højre..

Dine "minussymboler" former de en streg rundt om den ene ende ?

Hvis ja, så er det den ende der vender mod "højre".

Kan dit multimeret teste dioder (er der et diodesymbol?)

Hvis ja, skal du kunne måle 0,7 volts spændigsfald i den ene retning og indenting i den anden.

Hvilken type diode er det ?

Hvis det er en zenerdiode er der andre ting du skal tage højde for.