Diode-erstatning?

Hej, totalt tåbeligt newbie-spørgsmål:

Jeg skal egentlig brug en 1N914 diode til et projekt, men jeg har læst et
sted, at man lige så godt kan bruge en 1N4148 og/eller generelt en hvilken
som helst 1N4xxx diode. Det er mest på grund af at det ikke rigtig ser ud
til at Vejle-RC har 1N914 dioder, så jeg leder efter et alternativ...

På forhånd tak! :)

    Martin

Re: Diode-erstatning?
Hejsa

Tag et kig på databladet for både 914 og 4148:

http://www.ensc.sfu.ca/reference/data-sheets/1N4148.PDF

Mvh Hauge

Re: Diode-erstatning?

Tak for linket!

Skemaerne siger mig umiddelbart ikke så meget, men jeg gætter på at det
betyder at 914, 916, 4148 og 4448 er "interchangeable", som man siger?

Mvh,
    Martin

Re: Diode-erstatning?

Om det er ein seriøs konstruksjon som foreskriver 1N914, så skal du stola på
det. Den dioden er "litt spesiell".

HM

Re: Diode-erstatning?

Om konstruktionen er seriøs eller ej, er ikke spørgsmålet, spørgsmålet er
hvad den
bruges til. Hvis den sidder som beskyttelsesdiode over et relæ kan den
erstattes
med hvad som helst, sidder den derimod som aktivt element i en blander eller
detektor eller lignende, ja så kan det være en god ide at finde den rigtige.