Diode eller ??

Jeg har en DeWalt lader jeg bruger til mit akkuværktøj. Den stod af på et
tidspunkt og nu har jeg åbnet den og set at en diodelignende tingest er
totalt forkullet. Jeg har en anden lader der blot er lidt nyere og den har
jeg også skilt ad og set hvad komponenten er påtrykt: P6KE51A øverst og så
et firmalogo der ligner en vandret og en lodret ring der ligger over
hinanden, i forlængelse af denne står der 432. Den ligner en diode, er 6,5
mm lang og Ø4,4mm. Den er sort og har en hvid/sølv ring i den ene ende.
Min der er nogen der kan identificere denne komponent for mig.
Laderen kan både lade Ni-Cd og Ni-Mh akkuer og den kan lade stortset alt
DeWalt grej op til og med 18 V.
Håber at nogen kan hjælpe mig, på forhånd tak.
--
Ib, der kun kan huske at BC547 var navnet på en transistor i
elektronikundervisningen på ungdomskolen for 25 år siden.

Re: Diode eller ??

Det er en Transient supressor diode. den skal kortslutte og tage læsset
ved overspænding.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok39%48.htm

Jeg ville nok lige undersøge hvad der fik den til at fise af før at jeg
smider et nyt batteri i laderen.

// Per.

Re: Diode eller ??

Mange tak for hurtigt svar.
Nu er jeg ikke lige den største elektronikhaj, men da den brændte af havde
den stået i regnvejr et stykke tid, afdækningen var blæst af :-(, så jeg
satser på at det er vandet der har lavet ulykker, og så vil jeg lige holde
øje med om den reagerer som den skal, når jeg prøver med et gammelt batteri.
Iøvrigt, er det rigtigt tænkt at det "51A" ser står i modelbetegnelsen
betyder 5,1A og at jeg så "bare kan købe den der hedder P6KE6,8A ?

--
Ib

Re: Diode eller ??

Hej Ib.

Det kan være en overgang i strømforsyningen der har givet en overspænding.

Hvis du har et multimeter (voltmeter) kan du prøve at måle henover denne
komponent, nu hvor laderen er tør, må der ikke være over 15 volt på den.
Er der det, er der en fejl i laderen der gør at den ikke vil virke.

P6KE er typen (Seriens navn) og 15 betyder at ved 15 volt så "klapper"
den sammen og laver en brat kortslutning for at beskytte batteriet mod
overspænding, som ødelægger det, og kan forårsage brand og eksplosioner.

Du skal have en komponent magen til, for at den fortsat vil være sikker.

Nu ved jeg ikke lige hvor du er lokaliseret, men er du i
Københavnsområdet, ville jeg prøve hos Aage Nielsen's eftf. ved søerne,
eller Brinck Elektronik, om ikke de har sådan en. den behøver ikke
nødvendigvis være samme type (P6KE) men det skal stadig være en
Transient Diode, og den skal klappe ved 15 volt, og gerne en der kan
klare de 600 watt, eller mere.

// Per.

Re: Diode eller ??

Det er ikke en 15V men en 51V han skal bruge hvis det er den der sidder over
batteriet.
PS. Har skiftet den i flere ladere uden at der var andre fejl.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ja SELVFØLGELIG!

Jeg har sku læst forkert - SORRY!

Selvf. har Peter ret!

// Per.

Re: Diode eller ??

Tak for svarene, jeg troede egentlig ikke at det var muligt at jeg blev
klogere, men det blev jeg ;-)
Jeg ved nu hvad jeg skal kigge efter.

--
Ib