diode driver

hej

jeg skal have en diode til at lyse..... ( nem nok ik..) nej mit problem er at der er en ret kraftig diode. mit h=E5b er at jeg kan bruge 2 stk bly celler ( 4Volt )

batteri 4 V diode:3,3 V 3 Ampere ( jeg kan n=F8jes med 1,2 eller justerbar :-)

min f=F8rste ide var lm350 / 317 men den tager minimum 1,2 volt af forsyningen s=E5 den g=E5r ikke :-/ jeg mener at huske noget med en FET som konstant generator, men kan det virker med kun 4 volt forsyning ?

anyway jeg er =E5ben for ideer. bare det er billigt . ( men jeg kunne godt t=E6nke mig at str=F8men var reguleret )

Reply to
martin

martin skriver:

En ganske almindelig diode i serie med forsyningen. Der er et spændigstab på cirka 0,6-0,7 volt over den.

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

jo det havde jeg osse t=E6nkt men, s=E5 vil lysstyrken jo v=E6lte ned samme= n med sp=E6ndingen p=E5 batteriet.

og effekten falder drastisk p=E5 de sidste 0.3 V

2.9 V ~ 700 mA 3.35 V ~ 3000 mA og jev ille gerne holde en rimelig konstant str=F8m, ( ca 2 A a hensyn til batterilevetid ca 3.15 V ) det m=E5 osse gerne flimre / blinke, men ikke bare skrue langsomt ned i takt med batteri sp=E6ningen
Reply to
martin

martin skriver:

Korrekt, men det vil den også med alle de andre metoder du nævner.

Så er du ovre i en decideret diodedriverkreds. Kig hos Maxim.

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

ammen

ensyn

d i

=F8hh ??

hvis jeg er en konstant str=F8ms generator foran en diode vil den da lyse med samme styrke.

s=E5 l=E6nge batteri sp=E6ndingen er h=F8j nok

Reply to
martin

martin skriver:

Korrekt, men din spænding er langt fra høj nok til en konstantstrømsgenerator.

Kig lidt på:

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Den 23-12-2011 18:48, Klaus D. Mikkelsen skrev:

De findes også med step-up.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

ok s=E5 fandt jeg en ax2002 kun 0.25 v til at regulere med og den g=E5r ned til 3 v forsyning. Deal extreeme har komplette PCB til kun $ 1,99 leveret, V-in 3-18 V det er s=E5 kun 1.25 A . men der er en der skriver at det kan tunes til

2A ved at skifte R-sense.

s=E5 det pr=F8ver jeg lige f=F8rst.. s=E5 kan jeg osse pr=F8ve forskellige = lipo configurationer, nu n=E5r der er tale om en swiched converter beh=F8ver jeg ikke bekymre mig om regulerings tab ( s=E5 meget )

tak for input

Reply to
martin