diode.

Jeg skal bruge 3 kraftige ensretter dioder. Jeg skal ensrette 24V med 24A.
Jeg skal ende med 12-15V og så mange A som muligt.
Hvad bruger man af ensretter diode ? en bav20 holder ikke længe ;-)
Trafoen det skal ensrettes fra en en trefaset djævel på 3KW og 38KG

Mvh jacob

Re: diode.
Hej Jacob

Køb standard 35A ensretterbroer i de firkantede metalhuse
man kan bolte fast og så brug to dioder parallelt i hver, det
er den billigste måde at løse dit problem på.

Mvh Max

Re: diode.

Hvorfor tænkte jeg ikke selv på det. DOH.

Tak for påmindelsen.

Re: diode.

Erfaring og elektronikviden? ;)

/Hauge

Re: diode.

Hvis det er til 3 faser så bruger man da bare en SKD60/08 eller noget der
ligner:

http://www.rs-components.co.uk/electronic-components-uk/55745-RS-Components -
60A-Three-PhaseBridge-Rectifiers--Electronic-Semiconductors--Discretes-Bridg
e-Rectifier-Surface-Mount-Bridge-Rectifiers.html

PS Hvis det er noget der kan bruges så har jeg 2 stk. på lager og de er til
salg.

Alternativet er at lave en 3 faset ensretter med 6 stk. løse dioder.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Enkeltensretning ?

Hvor mange A vil du have ?

Re: diode.
Jeg håber at kunne trække lidt over 100A
24A.

Re: diode.

Av - til hvad dog ?

Overvej om ikke en transformer med den rigtige spænding ville være et
hit.

Re: diode.

Først skriver du 24 Amp, og nu er du "over 100Amp".
Hvis transformeren kan levere 24Amp, så kan du ikke regne med at hive 4
gange så meget ud af den. Heller ikke om du så vælger en 500Amp diodebro.

Bo //

Re: diode.

nu har trafoen tilfældigvis 3 udgange. på 24A hver. da jeg enkent ensretter.
forventer jeg at kunne trække lidt mere end de 24 A ud per udgang. Derfra
hvor trafoen står til hvor strømmen skal bruges er der 10-20 meter. derfor
først regulering ude ved forbrugeren.

Re: diode.
On Sun, 10 Apr 2005 19:22:45 +0200, "Jacob"

Oh - du bliver klogere, tro mig.Men det er et lærerigt eksperiment.
Re: diode.

Hvis trafoen har midtpunktsudtag, er 2 ensretterdioder tilstrækkeligt. Der
vil også komme mere strøm ud af det. Det gør det i alt fald på min
hjemmerbyggede.
Karsten H. Jensen

Re: diode.

3 faset transformator ?

Re: diode.

Nej - enkelt-fase transformator med midtpunktsudtag, f.eks. 24-0-24 V. 2
dioder med hver sin anode på hver 24 V. tilslutning. katoder på begge dioder
kobles sammen, hvor der så er + i forhold til midtpunkts-udtaget, der er 0.
Det skulle give ca. den "dobbelte" strøm ved den nominelle spænding. Ca.
"Dobbelt" strøm ved dobbelt ensretning på grund af transformatorens fasedrej
på 2 * 180°.

Bruges en brokobling med de 2 spændinger ind på hver af brokoblingens
anode//katode-strækninger med + ud på de samlede katoder og - på
brokoblingens anodesamlinger. Dette giver i forhold til - på brokoblingen
den "dobbelte" spænding ved den nominelle strøm.

Ved at bruge midtpunktet på trafoen år du igen samme spændings/strømforhold
som ved metoden med de 2 dioder. Der vil i begge tilfælde være tale om
dobbeltensretning.
Karsten H. Jensen

Re: diode.

Jo, men det er jo ikke lige det vi har gang i her ???

Re: diode.

     Lidt overdådig fasedrej, 2 * 90 eller 1 * 180 er vist mere passende?

Re: diode.

med
diodebro.
ensretter.

Hej Jacob.

Du har en trefaset transformer, - altså 3 gange 24 v 24 amp.
Du skriver ikke, om du har 3 gange 24 volt med et stjernepunkt.
Hvis det er tilfældet, kan du bruge tre dioder, og stjernepunktet som nul,
eller minus, om du vil, eller plus, alt efter diodetype.
Du skal så være klar over, at du belaster traffoen forkert. Hver vikling er
kun belastet i en halv periode med max 24 amp, og det er ikke for godt. Jeg
husker ikke normen, men i sådanne tilfælde vikler man traffoen en del
kraftigere, - eller man belaster den tilstedeværende traffo noget mindre pr.
fase. Måske max 19 amp, bare for at sige noget.
Traffoen er beregnet til 3 gange 24 amp. vekselstrømsbelastning, som den så
har det godt med, og dette kan du kun opnå med fuldperiodeensretning, -
altså en diodebro, eller om du vil, 6 stk dioder. Du vil også i alle
tilfælde få en noget højere spænding end 24 volt ud. 24 volt er
effektivverdien. Hvis du undlader at udglatte, får du 24 v. - diodetabet,
som også opvarmer dioderne (køleplade). Der forhandles trefasede diodebroer.
Tre klemmer ind, og plus og minus ud.

Hilsen   Erling

Re: diode.

4
Derfra
derfor
er
Jeg
pr.

diodebroer.
Trafoen er beregnet til 3KW. der sidder 3x24V udtag og 3x60V udtag. alle
udgange kan levere 24A.
Jeg skal bruge 12-15V med så mange Amperer som muligt.
trafoen er koblet som en trekant. men jeg kan jo koble den om hvis det
skulle være. Jeg har overvejet at koble den om til en enkelt fase. for de
enkeltfasede forstår jeg. Ved den lejlighed får jeg jo så samtidigt sænket
spændingen betydeligt.

Re: diode.

Hej Jacob.

Nej, - du vinder intet ved at adskille vindingerne, overhovedet. Du får ej
heller sænket spændingen. Transformeren, nu da du beskriver, at den er
koblet i trekant, og ikke i stjerne, afgiver 24 volt i hver vikling, ved en
belastning på 24 amp. Det kan du ikke ændre på, uden at du skal til at vikle
om, eller fjerne viklinger, så du kommer ned, hvor du gerne vil være. Der er
der ingen krumspring at lave. En trefaset "Graetzkobling" (ensretter) er
langt det nemmeste, monteret på, som beskrevet før, en fornuftig køleplade.
6 * 0,6 * 24 = 86,4 (w), altså antal dioder gange spændingsfald gange strøm
= wattab = afkøling.
Hvis du mener, du magter det, kan du bygge en sådan ensretter, hvor der
indgår SCR, som du så kan styre til kun at udnytte en del af sinuskurven,
hvorved du kommer ned i spænding, og, da du kun udnytter sinuskurven delvis,
kan du der lave en aftale med traffoen om, at du så belaster den tilsvarende
procent mere. Traffoen kan max. belastes med en effekt, som ikke må
overskrides. Det er noget af en opgave.
Havde det været mig, tror jeg nok, jeg havde lagt de tre faser ud til de
respektive steder, og så lavet den enkelte regulering efter behov, men ????.
Så vidt jeg kan se, er din traffo på ca. 1700 w. når du benytter 24 v. og
kun fuld effekt, når du anvender fuld spænding ud. Dermed har du i den
situation en større primærvikling end sekundær, så måske kan du gå en smule
op, men pas på med det.

Hilsen   Erling

Site Timeline