dims i nødstrømsgenerator ?

hej
jeg har lige skilt min nødstrømsgenerator ad. jeg skulle jo lige se hvorfor
den virkede så godt.. og i princippet minder den jo om en autogenerator med
kul og slæberinge osv. dog har den kun 2 poler...
men inden i enden af den i forbindelse med kullene sider der en sort lille
kasse. der går 4 ledninger ind i den og 2 ud til kullene. hvad laver den
dims ?  altså den må hjælpe til med magnetiseringen på en måde. men hvordan
?
kan denne generatortybe fungere i en vindmølle hvor omdrejningstallet
svinger meget ? jeg er ligeglad med om den har en stabil frekvens. men kan
den lave når der er vind. og lade være når den er under et vist
omdrejningstal. altså en automatisk ind og udkobling, så vil den være fin
til det eksperiment
lidt kedeligt at der er kul og lejer der slides
men jeg vil nok bare ofre en af de billige at dem til under 500kr på det
eksperiment
--
klaus nielsen
vfr750

Re: dims i nødstrømsgenerator ?

1) Der er flere, som ved noget om vindmøller i gruppen dk.teknik.energi

2) Hvor stor effekt taler vi om? Du kan få ca. 500-800 watt ved 12 eller 24
volt DC ud af en bil-generator, hvis du har et omdrejningstal på ca. 2500
og en gearing som i en bil - det koster ikke mange øre hos den lokale
ophugger.

--
DYT ikke ved E-mail...

Re: dims i nødstrømsgenerator ?

jeg har bunker af autogeneratorer. men der er de sædvanlige fejl ved dem.
kul slides.  lejer slides.. men det trælse problem er at der skal strøm på
feltet. og hvis vindmøllen kører langsomt eller slet ikke, så står den jo
bare og bruger strøm. og det problem har man ikke i de billige generatorer.
og de leverer tilmed 220V AC som er nemmere at transportere uden mega fede
ledninger
sender lige indlæget i dk.teknik.energi

hilsen klaus

Re: dims i nødstrømsgenerator ?

(Noget om autogeneratorer klippet)

Det kan du klare med en diode. Der er restmagnetisme nok i en
vekselstrømsgenerators rotor til at den kan "hive sig selv op i
støvlestropperne".

Enig.

--
DYT ikke ved E-mail...