Diminsionering af en PSU

Hvis man nu tager en stereoudgave af Figure 1 på denne side

http://sound.westhost.com/project06.htm

Sætter nogle NE5532 i og forsyner den med +/- 15VDC,
hvad skal man så anslå den absolutte strøm der vil kunne
trækkes fra strømforsyningen til ?

Re: Diminsionering af en PSU
Hej Max,

En NE5532 trækker maksimalt 16mA, worst case output strøm er 13V/820Ohm
~ 16mA, dvs. i alt skulle strømforsyningen være i stand til at kunne
levere lidt over 30mA per kanal.

Hvorvidt det virkeligt er en god ide at bruge en NE5532 i stedet for
TL072 uden at ændre kredsløbet er jeg til gengæld ikke så sikker på. En
NE5532 trække en større input strom og hvis differensen mellem + og -
idndgang er større en ca. 0.7V så "kortslutter" den på grund af
beskyttelsesdioden i indgangen. Om det er et problem eller ej kan jeg
ikke sige, fordi jeg ikke lige har lyst til at regne på det - men i
værste tilfælde kan det betyde at NE5532 versionen ikke overholde
frekvenskurven eller forvrænger.

Klaus

Re: Diminsionering af en PSU
Hej Klaus

Ok, det er så i omegnen af hvad jeg selv regnede med, 100 mA
spændingsregulatore bør kunne holde.

Nu er NE5532 bygget til det jeg vil bruge den til, så jeg er ikke så
nervøs for at der skulle blive problemer med den.

Tak for input.

Re: Diminsionering af en PSU

Ja hvis den kan komme af med varmen.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Ja, det gælder jo altid uanset konstruktion.

Re: Diminsionering af en PSU
det er vel kun den sidste opamp der kigger ud i 820 Ohm... den første kigger
ud i væsentlig højere impedans og vil vel netop derfor også have et lavere
strømforbrug...?

alternativt burde et nogenlunde fornuftigt simuleringsprogram give svar på
spørgsmålet...

Rasmus

Re: Diminsionering af en PSU
Hej Rasmus,

Ja, men 16mA er den maximale forsyningstrøm en NE5532 trækker også uden
belastning, typisk er nok snarere 8mA. Jeg ignorerede altså allerede den
ubetydelige udgangsstrøm, den første opamp skal levere.

Klaus

Re: Diminsionering af en PSU
hvordan ignorerede, eftersom du skriver ca. 30 mA pr. kanal?

Rasmus

Re: Diminsionering af en PSU

Det maksimale strømforbrug er den strøm en NE5532 trækker (8mA typisk,
16mA maksimal) plus udgangsstrømmen de to opamps skal levere. Udgangen
af den første OP ser kun en høj impedans nemlig 180k || (10k + 22nF),
dvs. jeg ser bort fra denne belastning. Den anden OP's udgang bliver
belastet med 820Ohm, dvs. hvis udgangen er kortsluttet skal den i det
værste tilfælde levere 13Vpeak/820Ohm ~16mA. Med 30mA er man altså på
den sikre side, fordi det typiske strømforbrug er nok snarere 8mA + 1V
peak/820 ~ 1mA.

Klaus

Re: Diminsionering af en PSU

ok... jeg følger dig... men det giver vel ikke meget mening af dimensionere
en strømforsyning efter max ratings i databladet? det er i hvert fald ikke
sådan jeg forstår Max's spørgsmål...

Rasmus

Re: Diminsionering af en PSU

Regn som udgangspunkt med at alle simuleringsprogrammer kan svare
rigtigt. MEN i rigtigt mange tilfælde er modelleringen af opamp'ers
strømforbrug mildt sagt elendig.

Bo //

Re: Diminsionering af en PSU
Hej Bo

Lige præcis det affødte mit spørgsmål, simulatoren gav ikke
noget entydigt svar på spørgsmålet.