Dimensionering af kredsløb for 5/0V til 0/12V konvertering

For en måneds tid siden foreslog Rasmus M Jensen fra gruppen her, at jeg
kunne lave flg. kredsløb
http://peecee.dk/upload/view/137488

Dog pointerede andre, at når de 3 apparater (receiver, effektforstærker
og medieafspiller) alligevel er galvanisk forbundet via ground, kan
dette klares med en transistor i stedet...

Jeg gætter på at en BC547 er sagen... Men hvad med indgangen med 12v
signalet, skal jeg ændre på 9modstanden der? Umiddelbart ser den jo ud
til at være dimensioneret til lyskilden i optokobleren og ikke til en
transistor?

Re: Dimensionering af kredsløb for 5/0V til 0/12V konvertering

Jeg ville nu holde dem adskildt alligevel......

Klau7s
Re: Dimensionering af kredsløb for 5/0V t il 0/12V konvertering
Hvorofr?

Som jeg skrev for en måned siden:
"receiveren skal jo forbindes til effektforstærkeren via dens Pre out,
så der gætter jeg på at de er stelforbundne via RCA kablet?

Og receiveren er forbundet via HDMI og evt. coax digital med den
afspiller hvorfra jeg får 5v via USB, så hele lortet er vel
stelforbundet i forvejen?"

Re: Dimensionering af kredsløb for 5/0V til 0/12V konvertering

For at mindske alternative stelveje mellem apparaterne.

Og så fordi man kan.....

Re: Dimensionering af kredsløb for 5/0V t il 0/12V konvertering

Er der nogen fordel ved dette? Sådan i praksis

Og er stelvejene virkelig alternative? Jeg kan selføligelig måle først
om der er 0 ohm mellem RCA stikkene på forstærkeren og ground i DC
trigger ind/udgangen osv... Og om USB ground og HDMI ground er direkte
forbundne...

Ja jeg ved godt det er mere hi tech men jeg ville nu bare have noget der
virker - Dvs et svar på hvad basismodstanden skal være for en fætter...

Re: Dimensionering af kredsløb for 5/0V til 0/12V konvertering

Ja, stelstrømme der løber i ring er noget lort.

Ja.

Nej, det er yderst low tech at brug en optokobler. Til gengæld virker
det næsten altid og man har isoleret tingene fra hinanden.

Basismodstanden (hvis du vil køre transistor) vil fint være et sted
mellem 1k og 10kohm.

Re: Dimensionering af kredsløb for 5/0V t il 0/12V konvertering

Godt. Så siger vi at opstillingen i diagrammet bruges, med en
optokobler, dette resulterer jo så i at ground via USB porten på
medieafspilleren nu er koblet til effektforstærkerens standby trigger,
mens receiveren er galvanisk adskilt fra de andre. Hvad har vi så
vundet, når de 2 yderste enheder stadig er forbundne?

Så er receiveren vel de facto også forbundet til deres stel, igennem RCA
og HDMI kablerne?

Tak :)

Re: Dimensionering af kredsløb for 5/0V til 0/12V konvertering

Godt spørgsmål.

Kunne du ikke finde en standbyspænding inde i effektforstærkren ?

Re: Dimensionering af kredsløb for 5/0V t il 0/12V konvertering

Jeg vil helst undgå at rode inde i apparaterne, og efter som
effektforstærkeren skal have 5v for at være i standby og 0v når den er
tændt, betyder det jo at jeg skal finde et sted inden i den som også har
5v på sig når den er slukket - det lyder som et lidt omstændigt arbejde...

I den forrige tråd jeg startede herinde, blev det så foreslået at jeg
brugte en 5V dc-dc converter, men jeg er lidt i tvivl om hvad det er jeg
skal søge mig frem til, jeg har fundet flg:

http://www.elecfree.com/circuit/power-supply/icl7660-dc-to-dc-converter-input-5v-to-output-5v /
Men den ser ud som om den stadig har fælles ground for begge sider, og
så kan det vel være det samme om den er indskudt eller ej?

Site Timeline