dimensionering af højttaler

hej gruppe

der skulle vil ikke sidden en eller anden der ved hvorn man dimensionere
kabel til et par højttaler, jeg læser til el installatør, og har fint styr
på almindelig kabler osv i installationer, men kan ikke helt greje det med
de højttaler.

eks.

2 stk 120w 8Ohm

mvh martin

Re: dimensionering af højttaler

Du skal bare sørge for at modstanden i kablerne er lav i forhold til
højtaler impedansen. Hvad "lav" er kan der diskuteres meget om, men 0.1ohm
vil ikke være dårligt.
Ved de frekvenser og impedanser, der bruges til musik, har induktans og
capacitans ikke den store betydning.

--
MiscEl har fået en ny side, den kan nu beregne simple strømforsyninger.
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscelPowerSupply.html

styr
med

Kan du ikke komme med et eksempel, er det de 120w på højttalerene man går ud
fra lige som almindelig dimensionering?

mvh martin

Re: dimensionering af højttaler

0.1ohm

ud

Effekten på højtalere er så lav at du ikke designer kablet efter det, du ser
istedet på hvor langt kabel du skal bruge.

Ved et 2.5 kvadrat kabel vil 2*7 meter giver cirka 0.1 ohm.
Ved et 4 kvadrat kabel vil 2*11 meter giver cirka 0.1 ohm.

Hvis du skal bruge højtalerne hvor der er akustisk dårlige forhold eller du
ikke er så kritisk med lydkvaliteten, kan du sagtens øge de 0.1 ohm til 0.2
eller 0.3ohm.

De beregninger er forøvrigt også lavet med det program jeg nævner forneden,
med en side der hedder "Wires".

--
MiscEl har fået en ny side, den kan nu beregne simple strømforsyninger.
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscelPowerSupply.html
Re: dimensionering af højttaler

Hvor kan man finde det program henne?

mvh martin