Digitalt termometer til motoren - Page 2

Re: Digitalt termometer til motoren

Jeg ser for mig en moderne bil, hvor der i vindueskarmen sidder 5-6
stegetermometre, fastgjort med Gaffa.

Undskyld, men weekenden nærmer sig :-)

Bo //

Re: Digitalt termometer til motoren

Man kan da pille elektronikken ud og sætte det i en anden kasse. Men uanset
hvad han bruger, så skal han jo have et display til hver sensor, hvis han
ikke vil bruge en omskifter, så det kommer under alle omstændigheder til at
fylde op. Det bliver jo ikke meget mindre af, at han laver det selv helt fra
bunden..

Claus

Re: Digitalt termometer til motoren
Tak for de mange konstruktive forslag. Jeg har fra andetsteds fået
fortalt at en ICL7106, en 3 ciffers lcd driver kan måle temperatur via
en transistor. Så jeg tager nok en transistor med køleflanke og skruer
fast på et plan stykke af moteren og en drejeomskrifter til at skfte
mellem forskellige målepunkter.

mvh
   Jeppe

Re: Digitalt termometer til motoren

Hej Gruppe

Ang følere.
Hvis du kan nøjes med at måle op til 120 grader celsius, så er en LM35 kreds
velegnet. Den er udbredt, koster 20-50 kr., spændingsforsynes med 5-30 v og
giver 10 mv. pr. grad C. Jeg har selv anvendt den til motorer og
fastbrændselsfyr.

Hvis du vil måle højere, f.eksempel i udstødningsmanifolden, kan
termoelement-følere bruges.
Jern-konstantan-følere indtil ca. 500 grader C
Kromel/alumel (K)-følere  over 1000 grader C

Derudover kræver de en måleforstærker, noget som besværliggør projektet
De kan dog fås som færdige IC'er
Nogle termofølere kan trække et følsomt drejespoleinstrument.

Ovenstående giver kun analog output, så du skal også finde et passende
digitaldisplay.(Voltmeter)

Hvorvidt Digital eller analog visning er  bedst må være op til den enkelte.
Overblik kontra Nøjagtighed

V H

TSO

Re: Digitalt termometer til motoren

** HOST *** samples ** HOST *** gratis ** HOST ***