Digitalt termometer til motoren

Temperatur måleren i min bil er netop stået af. Så i stedet for at
skifte den, ville jeg hellere have en digital udlæsning af motorens
temperatur. Og mens jeg er i gang, så må der gerne være mulighed for at
tilslutte flere følere. Jeg har selv googlet lidt, men det jeg finder
kan kun måle op til 70 grader Celcius, og jeg vil gerne måle minimum 140
grader. Summeret op, er det jeg mangler, en lille boks der kan køre på
12 V med digitalt display som man kan tilslutte flere eksterne
temperatursensorer der kan klare 140 grader celcius.

mvh
   Jeppe

Re: Digitalt termometer til motoren
du skal have fat i PT100 følere

--
  Calle.

Re: Digitalt termometer til motoren

Jeg har en håndfuld følere til en gammel "multimålestation". Der er
vandtemperetut olietryk osv, Det var med digital udlæsning...

Den du finder er til rumtemepratur og ikke vandtemperatur.

Hvor mange sensorer ?

Hvlken type sensorer ?

Re: Digitalt termometer til motoren

Det har jeg en gang lavet til min båd. Jeg købte bare et billigt
stegetermometer og nogle løse NTC modstande (eller hvad de nu hedder), som
jeg så satte på via en drejeomskifter.  På den måde kunne jeg både måle
temperatur på kølevand, udstødning og topstykke.  Det smarte er, at et
stegetermometer har alarm, så man får signal ved for høj temperatur.

Et stegetermometer kan fås helt ned til 99,- HN har f.eks. et par stykker.

Jeg gad ikke at lave det selv, fordi det bliver alligevel langt dyrere.

Claus

Re: Digitalt termometer til motoren

Det lyder ikke særlig nøjagtig når du ændre lednings længden og tilmed hvis
det er alm ntc så har de en ret stor spredning som termometeret helt sikkert
er kalibreret ind til efter den der er leveret med.

Kasper

Re: Digitalt termometer til motoren

Uanset forskellige alternative muligheder for at måle temperatur forskellige
steder på en motor kan disse alligevel kun være vejledende, med mindre du
kan komme direkte ind i vandkammeret, hvilket thermometret ved thermostaten
for kølevandet er udtryk for.

Hvornår lukker den op og hvonår lukker den i. Du kan få thermostater med
forskellige åbnings- og lukketider alt afhængig af typer motorer, bl.a.
diesel og benzin. Det er der temperatur for evt. overophning. Jeg kan ikke
forestille mig, at yderligere målinger vil give væsentlige indikationer for
fotorens drift - ikke nogen, du alligevel ikke kan høre med ørerne.

Ved en bådmotor kunne det være interessant at måle diferenstemperaturen på
ind- og udgang af kølevandet, hvilken evt. kan give en oplysning om
køleevnen sammenholdt med temperaturen i selve motoren. Ved for stor ind- og
udgangstemperatur kan det vel være på tide at finde redningsbåden frem.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Digitalt termometer til motoren

En anden interessant temperatur er udstødstemperaturen - det er en
ganske god indikator for belastningen, men det kræver en ret robust
sensor at sidde i 500°C varm udstørningsgas.

/carsten

Re: Digitalt termometer til motoren

hvis
sikkert

Det er da nemt at ændre med en modstand eller et lille potmeter. Jeg lånte
en lasermåler, og justerede ind efter den. Der var dybest set ikke nogen
nævneværdig forskel.

Claus

Re: Digitalt termometer til motoren

Hvordan bar du dig ad med at måle udstødning med en NTC-modstand?
De kan typisk ikke tåle mere end 125°C, så det er lidt utroligt hvis de har
overlevet en tur ind i udstødningen.

Re: Digitalt termometer til motoren
Hej Allan,

De fås jo heldigvis monteret i diverse prober - ellers ville det også være
svært at bruge et stegetermometer til dets oprindelige formål ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Selv om NTC-modstanden en er kapslet ind i en probe bliver den jo stadig
udsat for den samme høje temperatur når hele proben er varmet op.
Er du sikker på at det er en NTC, der anvendes i et stegetermometer.

Ikke fordi jeg har særlig meget forstand på biler og motorer, men jeg mener
nu at udstødningstemperaturen er en del højere end den temperatur jeg steger
flæskesteg ved i min ovn ;o)

Re: Digitalt termometer til motoren

Efter lige at have tænkt mig om, kender jeg kødet selv svaret :o)
Et stegetermometer måler jo centertemperaturen inde i kødet. Den temperatur
kommer aldrig i nærheden af 125°C (så er flæskestegen i hvertfald omdannet
til kul).

Re: Digitalt termometer til motoren

Lad mig gætte på at den alligevel kan holde til 250-300 grader (hvis den
er for langt gennem kødet).

Det kan også bare være en diodestrækning man måler på....

Re: Digitalt termometer til motoren
Hej,

Hvis du anbringer hele proben i den høje temperatur ja, men det bliver nok
lidt svært i det forhåndenværende tilfælde.

Ja, i hvert fald i dem jeg har checket.

Hvad troede du der var brugt i et stegetermometer med timer der kan fås til
et godt stykke under en halvtredser ?

Tjoo, men et stegetermometer tåler typisk fra 250°C til 300°C selvom du
forhåbentlig ikke kommer op på en centrumstemperatur over 90°C (svinekød
meget mindre) ved selv den varmeste lille steg - hvilket får mig til at
tænke på et kropstermometer ;) der jo også kan vise pænt over 42°C, selvom
du aldrig vil kunne aflæse det på et levende menneske.

--
Venlig hilsen,
Søren

Der skal du da nødigt op på de temperaturer. Så kødet da med garanti
kremeret.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Digitalt termometer til motoren
Hej Karsten,

Lidt sprød skorpe er da bare ekstra knas på tilværelsen ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

har

Udstødningen på en saltvandskølet bådmotor overstiger aldrig 60°. På
topstykket brugte jeg den medfølgende sensor som kan tåle 300°, så det er
ikke et problem.

Claus

Re: Digitalt termometer til motoren

Det kommer meget an på hvad du kalder udstødningen, hvis du måler i
manifolden ligger du omkring 500°C uanset hvordan motoren er kølet, hvis
du har en motor med udstødning under vandet og du måler efter at
kølevandet er blandet i udstødningsluften, så ja så kommer du næppe over
60°C, men den temperatur er ikke helt så repræsentativ for motorens
belastning da den ikke flytter sig så fordeligt meget.

/carsten

Re: Digitalt termometer til motoren

Hwj

Mener det er 1100 graders type-k følere cat pillar bruger i deres
udstrønings system.. men er nu ikke helt sikker, men det første stykke
ledning er stål armeret etc

Kasper

Re: Digitalt termometer til motoren

Det første styk stålarmerede ledning er et blødet kabel, der kaldes et
kompensationskabel. Det består af to forskellige typer ledere med nøjagtig
samme egenskaber som selve termoelementet. Ved overgang derfra til normalt
2-lederkabel, skal man blot kompenere for det "kolde loddested".

Denne metode bruges, så man ikke skal køre så lang en afstand med selve
termoparet. Den er især vigtig. når man er nødt til at bruge termoelemtpar
af platin/rodium-platin, der koster mindst spidsen af en rumraket - for hver
leder.

Har du behov for at måle temperaturen af udstødningen ved manifolden skal du
bruge en inddykningsføler - f.eks Ni/CrNi, men det kræver så et instrument
beregnet og kalibreret for et termoelemet af den type. Mange (FLUKE)
universalinstrumenter har den mulighed.

Men igen, du har jo den i motoren indbyggede termoføler og et instrument,
hvor du kan aflæse den for motoren optimale temperatur - i øvrigt som jeg
tidligere skrev. Akkurat lige som i en bil. Det eneste, der så kan være af
interesse er, ved hvilken temperatur ventilen åbner og lukker. èn ting kan
du være helt sikker på, er der noget i vejen med thermostaten lukker den
altid helt op, så motoren ikke bliver overophedet.
Karsten H. Jensen