Digitalt Potentiometer

Goddag alle sammen.

Jeg leder efter en lF8%sning hvor jeg igennem et simpelt interface kan
styre hvor meget strF8%m jeg vil trE6%kke fra de 230V fra stikkontakten
igennem en lille microcontroller.

Jeg havde tE6%nkt pE5% et digitalt styret potentiometer, men det er vel
ikke lige til at finde et sE5%dan potentiometer der kan hE5%ndtere 230V?

SE5% der skal vel bygges et form for konverterings kredslF8%b op omkring?

AltsE5% det jeg basalt set F8%nsker at bygge op er det samme som en
lysdE6%mper kan, men vE6%re i stand til at styre det igennem en
microcontroller frem for en mekanisk sliske.

HE5%ber I kan give mig nogle ideer eller erfaringer

Mange Hilsner

Re: Digitalt Potentiometer
interface kan
stikkontakten
vel
230V?
omkring?

Hvad er det strøm til?

Hvis det blot er til lys, kan det rimelig simpelt reguleres med
en Triac, der klipper noget af sinusbølgen af og dermed
begrænser strømmen, men til andet udstyr, tror jeg ikke,
løsningen er holdbar.

--
Mvh.

Tomas

Re: Digitalt Potentiometer

Jep, det er blot tillys.

SE5% en Triac opstilling burde vE6%re tilstrE6%kkeligt?

Re: Digitalt Potentiometer

Du kan løse det på flere måder.
Egentlig kunne du bare tage en alm. triac lysdæmper og erstatte potmeteret
med en lysfølsom modstand og så styre strømmen gennem en lysdiode som lyser
på den (Det skal selvf. skærmes mod omgivelses lys), men lineariteten er
ikke speciel god.
Man kan købe eller bygge lysdæmpere, som styre lyset ud fra en tilført DC
spænding på mellem 0-10V.
Eller digitalt, søg evt. på DMX512
Begge disse løsninger bruges ofte til prof. lysdæmpning.

Egentlig skal du jo bare styre hvornår i perioden triacen skal tænde. Så du
kan lave et kredsløb som detektere hvornår vekselstrøms kurven passerer 0V
og give din microcontroller et interrupt der, og så vælge hvor lang tid der
skal gå der efter, inden du tænder din triac.
Håber at det gav lidt inspiration, se evt. dette link.
http://www.epanorama.net/documents/lights/lightdimmer.html

/Tom

Site Timeline