Digitalt potentiometer

Hej Gruppe.

Jeg har et ønske om at syre en motors omdrejningstal fra en lille plc.

Jeg har følgende komponenter:

220V motor pm.(2800r/min)

Smart kit 1074.(motorstyring)

DS 1804 (Digitalt potentiometer 100K)

LM 1086 - 3,3V

Adgang til 24VDC.

På motorstyringen er monteret et 470K potentiometer.

Da jeg kun har behov for den øverste del af motorens arbejdsområde mener

jeg godt at kunne nøjes med 100K. der sidder derud over et 1M trimme pot på
styringen.

Jeg vil bruge LM 1086 til at forsyne DS 1084 med.

Jeg vil bruge 2 digitale udgange på plc. til at styre op og ned med.

Dette var min store plan. INDTIL. Jeg nærlæser databladet på DS 1084.

Her står der, så vidt jeg forstår, at spændingen over potentiometeret ikke

overstige forsyningsspændingen (3V). Shit det hele går i vasken.

Så vidt jeg kan måle er der ca. 160V over modstanden på motorstyringen.

Mit spørgsmål er så nu, ?

Har jeg ret i at DS 1084 ikke dur til formålet.

Findes der et alternativ.

Søren

Re: Digitalt potentiometer

Kan den styres med en lysdæmper?

Ja (En LDR modstand og en lysdiode i et lystæt rør kan måske løse
problemet).

Se Velleman K8003

Re: Digitalt potentiometer
Jo tak Velleman ser rigtig godt ud, men jeg har ikke en analog udgagg på
min plc.

Jeg har godtnok en analog indgang 0-10V.

mener du så at jeg skal lave en 0-10V forsyning som jeg kan
steppe op og ned med mine udgange (hvordan gør jeg det ?)

søren

Re: Digitalt potentiometer

Hvis du kan styre dine udgane tilstrækkeligt hurtigt kan du bruge PWM, dvs.
at du tænder og slukker udgangen rimeligt hurtigt og så varierer forholdet
mellem tændt og slukket. På udgangen placerer du et RC led til at udjævne
spændingen.

Ved at vælge R og C rigtigt kan du direkter bruge de 24 volt.

udgang--r--+---+
                  C   lysdæmper
0-----------+---+

C skal nok være på nogle 100 (måske 1000) uF og vil forhindre at du kan
regulere hastigheden hurtigt.
C er afhængig af hvor hurtigt du kan tænde/slukke udgangen og R bestemmes ud
fra lysdæmperens strømforbrug på indgangen og spændings over R (24 volt - 10
volt).

Re: Digitalt potentiometer

Hvis du har tilstrækkeligt med digitale udgange, kan du lave en
modstandstrappe:

|  |  |  |  |  |  |  |  <- modstande
01 2 34 5 6 7
Fra plc

ved at tænde og slukke f.eks. 8 udgange kan du regulere ud i 255 trin fra
nul, ved at udskrive et binært tal til portene. Tricket virker også fint på
en parallelport...

Mvh
//zigge

Site Timeline