Digitalforstærker switching frequency støj

Hej,
Jeg har nogle Ice Power moduler fra B&O. Jeg har med et oscilloskop være ved
at måle spændingen på udgangen for hver af disse moduler for at tjekke, om
forstærkningen er som forventet ved de frsk. frekvenser fra 20Hz og opad (en
kombineret test af mine aktive filtre og ice power effektrinnene). Her
opdagede jeg, at der for alle modulerne konstant er en pæn sinuskurve på
peak-peak omkring 2,5-3V ved ca. 460kHz.
Er det meningen/normalt eller er der noget galt i min konstruktion på en
eller anden måde?

460kHz er netop switching frekvensen, så der er ingen tvivl om, at det er
den, man kan se. Jeg er lidt i tvivl om, hvor stor modstanden er for mine
diskanter ved 460kHz. Hvis jeg antager, at det bare er DC-modstanden, som er
ca. 5ohm, bliver der konstant afsat ca. (3V / 1.41) / 5ohm =  0,4W i hver
diskant også selvom jeg ikke spiller musik. Det er dog ikke noget større
problem...

Mvh. Kim

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Du har en spole i din diskant, den vil opføre sig som en spole og dermed
være højimpedant overfor så højre frekvenser.

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

...og de 2-3V ved PWM frekvensen lyder ikke urimeligt.
/A

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Hint... - Hvor lange er dine højttalerkabler, har du prøvet og sætte en 5
Ohm's modstand på istedet, og så måle på højttalerenden af disse ( Hint... -
Et højttalerkabel = en spole der er rullet ud = modstand for meget høje
frekvenser )

Nope... - og ved ~500kHz, er det ikke et problem. Du kan selvfølgelig opleve
bredspektret støj ( pga pwm'en ) i dele af AM-Båndet, samt problemer på FM
hvis dine antennekabler og stik er noget skod.

På LC ZapPulse modulerne er der ca. 7-8 Vpp i rest af oscillatorfrekvensen.
Man kan sagtens filtrere meget mere aggressivt, men det vil gå lidt ud over
de harmoniske overtoner. For at en forstærker kan gengive faseret i det
øsnkede frekvensområde, skal afskæringsfrekvenserne være en dekade højere
hhv. lavere IE 20-20kHz kræver MINIMUM 2-200kHz i effektbåndbredde for at
spille faseret. ( Almen skolelærdom i forskellige afarter af
radio-mekaniker-uddannelsen...

Lars / Viborg  -  Tech Support for LC Audio ie snipped-for-privacy@lcaudio.dk

Re: Digitalforstærker switching frequency støj
On Tue, 13 Feb 2007 20:29:51 +0100, "Lars Nielsen"

Det har du åbenbart. Lad os nu bare vide hvad resultatet er. Jeg har
også prøvet.
I øvrigt er standard højttalerkabels selvinduktion ikke specielt
overvældende.

Ah. Det er ikke relateret til modtagerens selektivitet,
indgangstrinnets overstyringsgrænse, intermodulation i blander osv. ?

Kabel og stik er vigtigst?

Jeg må have sovet i timen i de tidlige 80`ere :-)

Men lad os høre mere.

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Prøv det, prøv det...
Hvis du kan lukke antennesignalvejen til en højere skærmdæmpning end bilka's
plastik-kabler - mon ikke man anbefaler bedre end 90dB ved 2.4gHz.
Dette kan eksempelvis opnåes med dobbelt eller triple - skærmet kabel,
F-Stik og F-Coax adapterer. Selektivitet, overstyringsgrænse og IM er ikke
ligegyldigt, men stadig er det essentielt at ha' et ordentligt HF-Tæt kabel.
Hvis ikke tingene slippes ind i kassen, giver de ikke problemer.

 - Ikke nødvendigvis.
Ole, al ære og respekt for det, men du er en ret god og dygtig tekniker -
baseret på en del af dine svar i gruppen. Men lyd går du ikke så meget op
i???

Jeg tor vi ku' snakke bredt, vidt og længe om forskellige ting i forbindelse
med lyd samt gengivelse af samme. Desværre et område hvor jeg i forvejen har
set dine holdninger, så det gider jeg ærlig talt ikke.
Og stadig er det en smal sag at påvise for eksempel forskel på kabel med
måleinstrumenter du bør ha' på dit arbejdsbord. i vores normale
budget-hverdag er det blot et spørgsmål om at overdrive i testopstillingen.

Lars / Viborg

Re: Digitalforstærker switching frequency støj
On Wed, 14 Feb 2007 22:30:29 +0100, "Lars Nielsen"

Eh, ja.
Er gjort. Og?

Hvad har skærmdæmpningen ved 2,4GHz at gøre med 460KHz switchingstøj?

Hvis man behøver superkabler for at få sin FM-radio til at spille i
nærheden af en switching forstærker er udstyret defekt. Reparer eller
kasser.

Jeg går ikke op i overtro.

Hehe :-)

Selvfølgelig er der forskel på kabler. Det er bare ikke hørbart.

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Det er vel rigtig nok at fasen påvirkes meget længere ned end ved øvre
grænsefrekvens. En dekade under skal der såmænd nok også være en smule
fasedrej tilbage. Men om det er hørbart er et andet spørgsmål.
Flervejshøjttalere er jo i forvejen et kaos af fasedrej i delefrekvenserne.
Det er ikke noget problem så længe de enkelte enheder spiller i indbyrdes
fase, og det kan sagtens opnåes (tilnærmet). Diskantenheder falder også
alligevel tit ret stejlt efter 20K, med deraf følgende fasedrej der
overstiger forstærkerens mange gange.

Jeg kender en der har en LC Predator PWM-amp.Den indstrålede i hans digitale
NAD preamp og kassettespille og pladespiller, med brum til følge. CD og
radio kørte OK. Når vi skiftede til hans Hiraga forsvandt problemerne. Men
OK, højttalerkablerne lå mildest talt uheldigt...

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Ja, det er/kan det være - men ikke nødvendigvis. Men påstanden er
fremlagt som den eneste sandhed, uden nogen form for definitioner.
Hvad er f.eks. definitionen på "faseret" gengivelse.
Og der findes andre filtre end bare analoge :-)

Ja, netop.

JAh :-)

Selvfølgelig kan det da lade sig gøre at en PWM forstærker kan genere
andet udstyr - men min påstand er stadig at så er der noget elendigt
konstrueret skrammel imellem. Å så er jeg RET kold overfor om der står
"LC", "Hiraga" eller "Hong-Kong Fui" på.

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Om der er een, to eller tre skærme har INGEN betydning, hvis det er
udført rigtigt. Og hvad dæmpningen af skærmen er ved 2.400.000.000 Hz
har heller ikke nogen betydning i det hørbare område.

 > Hvis ikke tingene slippes ind i kassen, giver de ikke problemer.
Her er vi helt enige.

Bo //

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Tak. Det er godt at få det bekræftet, så jeg ikke skal bekymre mig om det
:-)

Mvh. Kim

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Tak for svaret.

Mvh. Kim

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Har Du prøvet at sætte probespidsen på stel, og se om de stadig er der ?

-det kunne jo være et rent måleteknisk problem...

Bo //

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Det er ret typisk med 500mV-3Vpp af switchingfrekvensen på outputtet.

Men ellers har du ret.

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

OK, jeg har den senere tid i mit arbejde fundet en del "fejl", der
kommer på grund af måleinstrumenters tilslutning/jording til forskellige
kredsløb.

Jeg kender ikke B&O forstærkeren, men har selv haft problemer med at
måle på switching systemer :-)

Bo //

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Hvem har ikke det :-)

Prøv at måle om dit støjgulv ligger <100nVp fra 100Hz-10KHz på en
forstærker.Stelstrømme får en helt ny betydning.

Ja, man skal slå hjernen til en gang i mellem.

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

-som analog udvikler kender jeg efterhånden de fleste fælder m.h.t. støj
og måleteknik. Men mindst en gang om måneden får jeg et nyt "kick", der
lærer mig at Ohms lov gælder i 3 dimensioner og ikke bare ved DC :-)

-skarpt sagt, men jeg forsøger knstant at undlade at slå den fra...

Efter en uges vinterferie skal man vel starte forfra med at brgå de mest
almindelige fejl :-)

Bo //

Re: Digitalforstærker switching frequency støj

Ja, og selv de strømme der går i frakoblede switche, samt stelstrømme
der passerer gennem Y-kondensatorerne i strømforsyngen til
spectrumanalysatoren har betydning.

heh :-)

Jah, det hedder at lægge hjernen til stel.

Site Timeline