Digitale termometre ( Præcision)

Til en "krystalbageovn" (*1) skal jeg bruge noget der kan afgive en
præcis temperatur reference -  nogen der har erfaring med præcisionen
i de små snedige termometre ?

( skal styre en HF sender )

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Re: Digitale termometre ( Præcision)
Hvilket temperaturområde?

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Digitale termometre ( Præcision)

40-80 grader

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Re: Digitale termometre ( Præcision)
Ja, noget af det mest præcise du kan få er nok en PT 100 føler (100
Ohm/v 0° C.) med en tolerance på 1½/10° C., men mon ikke det er at skyde
gråspurve med kanoner?

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Digitale termometre ( Præcision)

Til en krystalovn er temperaturen ikke væsentlig, men derimod skal den
være konstant. Så det er ikke præcisionen, men stabiliteten, du har brug
for.

-eller har jeg misforstået noget?

Bo //

Re: Digitale termometre ( Præcision)

Hej Bo - nej - du har ikke misforstået noget - jeg vil bruge noget,
der via en comparator kan holde temperaturen yderst konstant
(for at undgå frekvensdrift)

Krystalleverandøren siger 45-55 grader er optimalt
--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Re: Digitale termometre ( Præcision)
Hej Jan

Hvorfor køber du så ikke en krystalovn ?

Max

Re: Digitale termometre ( Præcision)

Fordi jeg en gang i mellem har et perverst ønske om at kunne bygge
selv,  og sekundært fordi det kan være lærerigt for elever på skolen
at finde ud af at skrue tingene sammen, så en ønskede virkning
indtræder.

(Ved godt der findes færdige ting, men af pædagoiske årsager, lærer
man ikke meget om elektronik ved at slå op i et katalog :)

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Re: Digitale termometre ( Præcision)
Hej Jan

Den perversitet kender jeg god, den har kostet mig oceaner af tid
og penge, men heldigvis også mange glæder.

En styrring til den temperatur ville jeg tro at en ganske almindelig
NTC modstand og en komperator kunne klare den opgave.

Sådanne styrringer har jeg med held lavet til rugemaskiner og
anlæg hvor man ønskede at skille væsker i ønskede og uønskede
typer :)

Jeg anser ikke nøjagtigheder i området +/- 1 grad for umulige
at opnå. Som varmelegeme kan bruges en god elpære der køre
på en spænding langt under sin normal spænding, så holder
den nemlig næsten evig, en god modstand kan også gøre det.

Max

Re: Digitale termometre ( Præcision)
Hej Jan

Den perversitet kender jeg god, den har kostet mig oceaner af tid
og penge, men heldigvis også givet mig mange glæder.

En styrring til den temperatur vil jeg tro at en ganske almindelig
[...]

Du kan se et eksempel på sådan en styrring her:

http://www.sandcastle.dk/artikler/Styrring.gif

Max

Re: Digitale termometre ( Præcision)

Nu ved jeg ikke om du skal bruge een eller anden obskur frekvens, eller
du laver en frekvenssyntese. I så fald er det vel meget lettere, at købe
en TCXO. Jeg bruger een på 40MHz, som har en max fejl på 2ppm, og en
drift på +/- 0.5ppm over -30 til +85 grader. Den koster ca 35kr.
Frekvensen kan justeres udefra med en spænding.
http://dk.farnell.com/txc/7l-40-000mcs-t/tcxo-40mhz-smd/dp/1892156

Bo //

Re: Digitale termometre ( Præcision)
Jeg viser lige et eksempel, på hvordan jeg har termostareret et
accelerometer, der ikke var nøjagtigt nok... Det er en gammel prototype,
og jeg beklager støvet..

http://sarek.dk/20110607_termostat /

På det første billede kan du se en lille Ø, der er fræset frit. Her
sidder accelerometerchip'en, en dobbeltFET til at styre varmen med, og
en Analog Devices TMP36 chip, der måler temperaturen

Næste billede viser undersiden, hvor jeg har et par gode modstande, der
opvarmer Ø'en.
Undtagen stik og montagehuller indstøbes printet i uretanskum. Det
varmeisolerer fint.

Styringen foregår ved at processoren (U1) måler temperaturen med sin
analoge indgang, og pulsbredde modulerer strømmen i modstandene.
Reguleringen kører som en PID regulering, der opdateres ca 100 gange pr
sekund. Opdateringshastigheden styres af acceleromereret, idet det
udlæser som en pulsbredde. Ved at synkronisere regulatoren, undgår jeg
at eventuelle stelstrømme, svage magnetfelter etc påvirker målingen.

Jeg har lavet et halvt hundrede stykker af dem, og de fungerer perfekt.
Temperaturen er sat til ca 55 grader.

Og ja, jeg ved godt, at det eneste sted, temperaturen er HELT konstant
er inde i termometer-chip'en. Men...

Bo //

Re: Digitale termometre ( Præcision)
Elegant! Tak for billeder og forklaring.

Mvh Jonas

Re: Digitale termometre ( Præcision)

Hvorfor ikke en færdig OCXO ?
http://www.vectron.com/products/ocxo/ocxo_index.htm