Digital vaterpas

Er der nogen der kender til teknikken bag disse her:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr13%78&Grp=&n10 %

Jeg har skilt min, da den opgav ævred, og det ser sådan ud derinde:

Et anker af messing kører rundt over en stak magnetpoler.
På bagsiden heraf er der en skive med en masse slidser,
der drejer over en masse buedede printbaner - der er ingen
fysisk kontakt. Der sidder en overstøbt ic der tilsyneladende
afkoder en aftasting af positionen af ankeret.

Med gode nytårshilsner, Leif

Re: Digital vaterpas

Det lyder til at være kapacitiv afkodning af positionen ala de
digitale skydelærere.  Hvis det er IC'en som er død, er det bare at
smide den ud og købe en ny.

Kai

Re: Digital vaterpas

En anden måde det kan gøres på hvis man kan nøjes med 10 bit
opløsning:
http://www.austriamicrosystems.com/eng/Products/Magnetic-Encoders/Rotary-Encoders/AS5040

De er flinke med samples :-)
--
OV1A Jens

 Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Site Timeline