Digital ur fra PC

Er det forholdsvis simpelt at få en PC's ur vist i et digital display
(ligesom på en video m.m.). Evt. ved at trække det ud fra serielport eller
lignende?

Re: Digital ur fra PC

Kokmmer jo an på hvem man er... men det er rimelig simpelt...

Et VB program der smider tiden afsted, en lille uC (evt 89c4051) og et 1*8
dispaly eller noget 7 segment værk...

Mvh

Kasper

Re: Digital ur fra PC

Hey...

kom lige til at tænke på... hvad er du egentlig ved at lave... en
computerbaseret mp3 afspiller i en cd-afspiller box eller ?

kunne jo være der var nogle her der havde nogle gode ideer i så fald..

Kasper

Re: Digital ur fra PC
Jeg sad tilfældigt og læste et af de sidste nye Datatid og så her en pc der
var proppet ned i en gammel CD-afspiller, som kunne bruges i stuen. Tænkte
så at det måtte da være muligt for en lille amatør som en selv. Indtil
videre er det faktisk gået meget godt.

Har rippet et tastatur for de nødvendige circuits og lavet knapperne om på
fronten, så de passer med de taster jeg skal bruge. (er nu ved at lave en
remote med samme funktion, skal lige have købt et trådløst tastatur, hvor
jeg kan stjæle teknikken fra. - kan kun det mest simple elektronik selv).

Jeg sad så og kiggede på de stumper jeg har hevet ud af den gamle afspiller
og her var jo et LED/LCD (vistnok)-display, som tidligere vist ur, osv. -
fik så ideen til at hive PC'en ur over i sådan et display :-)

Det eneste jeg nu mangler er:

1. konvertere VGA til SCART eller composite signal
2. lave et ur.
3. måske lave en temperatur-føler i boksen.
4. gode ideer undervejs og forskellige indspark fra andre.

eller

Re: Digital ur fra PC

Hvilket jeg tror du bliver nødt til at købe noget færdigt til, hvis du ikke
kan finde en driver/program til dit kort der kan give interlaced ud...
desværre

Kasper

Re: Digital ur fra PC

Det kan Powerstrip til 182 kroner :-) Demoversionen er fuldt funktionel
(sådan da).
http://entechtaiwan.net/util/ps.shtm

Det bruger jeg selv til netop det formål og det er ikke småting man
ellers kan med det program.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: Digital ur fra PC

Er det ikke kun et stykke software, kan den virkelig konvertere direkte til
et TV-output-signal??
Skal der ikke hardware til

Re: Digital ur fra PC

Nej, jeg kører interlaced modes med composite sync ved 25 og 30Hz uden
problemer. Kablet er fra VGA udgangen loddet på RGB og H- og V-sync. I
SCART enden er H- og V sync ledningerne snoet sammen og loddet på
Composite Sync benet. Jeg bruger et 10 meter langt CAT-5 netværkskabel!
Det hele er lavet efter anvisningerne her:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart /
Med nogle TV apparater er det nødvendigt at holde ben 16 'high' for at
skifte til RGB mode på SCART indgangen, men mit TV har en omskifter bag
på der gør det samme.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: Digital ur fra PC

Det lyder som det er hvad jeg behøver - prøver lige at kigge på den løsning
en ekstra gang. Jeg er meget elektronik-begynder, så jeg spørger dig måske
om lidt med et ene og andet.

Tak for de gode råd

Re: Digital ur fra PC

Det er du meget velkommen til.
Men prøv at se om Powerstrip overhovedet kan 'snakke' med dit Intel
grafik inden du går i gang med at lodde..

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: Digital ur fra PC
Hey.
Jeg håber det er noget du kan bruge.

http://members.optusnet.com.au/eviltim/scart.htm

http://www.jalcds.de /

http://www.elektroniikka.org/thermometer/?page=adapter
http://www.vss.co.nz/new/gadgets/onewire.htm

MVH.
SanMann

Re: Digital ur fra PC
Hej

Ham gutten (mig) som proppede sin PC ned i en gammel cdafspiller har en
hjemmeside hvor du kan læse alt om hans projekt:

www.p1800.dk/cdplayermod

Jeg har brugt et 3*16 liniers display på parallelporten styret af jalcds til
at skrive cpu/case temp samt cpuload og memory forbrug.

P.S. Mon ikke det var i alt om data at du så artiklen ?

MVH,
JH

Re: Digital ur fra PC

til

Guld JH

Var inde på din volvo-side, men kunne ikke finde noget om det smarte setup.
Tak for dit link. - Det kan godt være jeg spørger dig om lidt småting
undervejs i mit projekt.

Jørgen

Re: Digital ur fra PC
setup.

Du skal være velkommen!
Husk lige at vise mig resultatet af dine anstrengelser, OK ?

JH

Re: Digital ur fra PC

Sejt lavet mand

Thats a cool player, can I have it ?
YEAH, its yours for $1000!.
I don't have $1000, will you build one for me ?
NOPE, build your own, I just told you how!.

Sådan mand ,,,godt gået

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Digital ur fra PC

Netto har trådløst tastetur og mus til 179 kr denne uge.
Prisen var egentlig 199, men da musen ikke kan oplades som lovet, er
prisen sat ned.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Der findes gratis program der kan vise næsten hvad som helst på et LCD
display tilkoblet parallelporten.

F.eks. http://www.jalcds.de/index.php

Re: Digital ur fra PC

eller

Ahh - det så faktisk rigtig godt ud - Kender du en ca. pris for hvad det
koster at lave en lille sag (display'et må ikke være større end 2x8 cm)?

Re: Digital ur fra PC

Der er vel komponenter for godt en 20'er + display (husk det skal have
positiv conrast, ellers skal du bruge - forsynignen også fra psuen til
contrast regueringen)

Kasper

Re: Digital ur fra PC

Kender du et godt sted, hvor stumperne og display kan købes - gerne on-line

Site Timeline