digital indmad til analoge ure

Jeg skal bygge en serie gamle analoge ure om. De har tidligere fået en puls
fra et centralt ur hvert minut, skiftevis +24V og -24V. Nu har de ikke
længere det centrale ur, men skal selv lave signalerne. Nogen forslag til
hvordan man gør det? Det er vel mest nøjagtigt at styre med en krystal
(forslag til chip..), men pulsen på de 24 V sluger vel en del batteri, så
man kunne også overveje at køre på 220 V og bruge 50 Hz til at tælle på.
Urene kan stilles om så 12 V vil være nok, men stadig skiftevis polaritet
(hvordan laver man det...?)

Tak for hjælpen
;-)
Knud

Re: digital indmad til analoge ure
puls

Dem jeg har set har fået en puls på ca 2sec. af skiftende polaritet.

PIC12F675 + nogle transistore

Jeg vil helt klart anbefale at bruge 230V-AC som forsyning i stedet for
batt.
Om man så vælger at bruge et krystal eller 50Hz til at styrre timingen er
næsten lige meget, der er dog en fordel ved 50Hz. man slipper for at
"trimme" krystallet på plads.

Det betyder ikke så meget om det er 12V eller 24V der bruges.

En strømforsyning, en uP (eller en massen logik) og en lille sjat
transistore.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Re: digital indmad til analoge ure
puls
Hvis pulsen skifter fra plus til minus det ene minut og omvendt næsteminut,
så er der ingen grund til store besværlige løsninger. En strømforsyning, en
4040
(til at dele med 300), et par dioder og modstande en kondensator og et par
effekttransistorer. Fra trafoen laver du et udtag hvor du via 2 dioder og et
par
modstande får de 50 Hz, dem smider du ind i 4040 kredsen som ved hjælp
af en gate kreds eller dioder afkoder 300, hver gang du når 300 skifter en
latch
(enten ic eller modstande, dioder, transistorer), denne styrer så de 2
effekt
transistorer.
Mvh
  Klavs.

Re: digital indmad til analoge ure

til

polaritet
næsteminut,
en
et
Hej NG!
Jeg har prøvet i praksis at bruge de 50 Hz fra lysnettet. Forsøget ligger
vel godt 20 år tilbage i tiden.
Forsøget forløb flot. De 24V til + og - impuls lavede jeg vha et par store
kondensatorer. Et relæ skiftede så stilling og afladte kondensatorene på
skift ind i urværkets spole. Ideen til dette fik jeg da jeg havde en
voltmeter på Stege Sukkerfabriks urværksimpuls. (Denne steg til ca. 350V når
inpulsen forsvandt. det gør den jo nok ikke når det blot er et enkelt ur og
en kondensator som aflader forholdsvis stille og roligt.) Jeg kunne også sli
ppe for en stor strømforsyning ved den lejlighed.
MEN da min kone lige skulle sætte kaffen over gik hun ud i køkkenet og
tændte lysstofrøret. det resulterede i at uret kørte 4 minutter frem, og det
lige på en studs.
Forskellige forsøg med filtre mislykkedes, og projektet blev skrottet.
Min konklution er selv at lave en clockfrekvens med et krystal.
Mvh Niels Holm

Re: digital indmad til analoge ure

For god ordens skyld: Uden relæ :-)), ville det jo
ikke en være Niels Ebbe konstruktion.
Erik

Re: digital indmad til analoge ure

.
det

Eller bruge en monostabil multivibrator til at filtrere netimpulserne.

Den rigtige nørd laver naturligvis en modtager til Frankfurtsenderen

Mvh. Uffe Ravn

Re: digital indmad til analoge ure
Og laver noget sommer-/vinter-tidsskift.
/hjj

Re: digital indmad til analoge ure

Man kan da ikke få den til at gå baglæns ?

Bo //

Re: digital indmad til analoge ure
Den Wed, 25 May 2005 20:02:11 +0200, Bo Bjerre

Man kan vel få den til at steppe 11 timer frem.
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
To the gods I am an ant, but to the ants, I am a god.

Re: digital indmad til analoge ure

Eller lade det stå stille i en time.

Hvis man lader den steppe 11 timer frem skal man huske at kompensere
for de minutter det tager :-)
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
We have a fine watch dog.  Today he watched someone break in!

Re: digital indmad til analoge ure

Mit vægur vækker mig hvergang vi går til normaltid, for der tager minut
viseren lige 11 omgange i lyntempo.

Mvh. Uffe Ravn

Re: digital indmad til analoge ure
ligger
Det ville da giga overkill at bruge den, når du skal have en puls hvert
minut :-), En modtager, dekoder, pulsgiver og en PS for at få et signal på
1/60 Hz ??? Fancyt ja meeeeeeeeeeeeeen. Ihh altså.

Re: digital indmad til analoge ure

Nu sagde jeg også "den rigtige nørd"

Men selv om den skifter med 1 minuts mellemrum, vil en unøjagtighed på et
par sekunder da blive bemærket.

Mvh. Uffe Ravn

Re: digital indmad til analoge ure

klip klip klip

når
og
sli
det
Sorry, men enten skulle i lave bedre filtre eller lave det på anden hvis.
Når man
har kraftige motorer og 2 lysdæmper reoler, ved siden af digital elektronik
og
de ikke driller hinanden, så burde ovenstående heller ikke give problemer.
Dog skal det siges at vi er gode til at bruge filtre over de fleste steder.
Nu var det iøvrigt heller ikke direkte drift fra de 50Hz jeg tænkte på.

Re: digital indmad til analoge ure

puls
Jeg har tidligere lavet sådan en ur styring som talte på 50Hz.
Jeg vil godt maile dig et diagram. Som du evt. kan bruge, om ikke andet så
til inspiration.
Men din mail adresse er vist ikke korrekt, og jeg kan ikke lige gennemskue
hvad der skal ændres i den for at få den til at virke.

Site Timeline