diagram til Saba Wildbad 9

Jeg har lige fået fingrene i sådan en lækker gammel fætter i fin stand.
Den spiller udemærket efter en større rensning og jeg har en stak nye rør
på vej til den. Men jeg ville meget gerne finde et diagram til den. Der
skulle vel ikke være nogen her der ligger inde med det?

Mvh Jens

Re: diagram til Saba Wildbad 9
Hej Jens,

"Lækker", "Fin stand" og "Spiller udemærket": Hvad skal du så bruge
diagrammet til, det bruger man da kun (i værste fald), når det ikke duer og
man hverken kan finde hoved eller hale mht. fejlfindingen?!

Hilsen
Lars

Re: diagram til Saba Wildbad 9

Det kunne jo være jeg havde en interesse i at se _hvordan_ den virkede,
uden at skulle rode for meget i fuglereden.

Mvh Jens

Re: diagram til Saba Wildbad 9

ja og du er i din gode ret til at spørge her i gruppe
om der er en der har et diagram,om det så bare er til at ramme ind,
uden at blive sablet ned af en der ikke kan finde ud af andet
en at komme med dumme kommentarer

venlig hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: diagram til Saba Wildbad 9
Hej Michael,

Jamen, så lad dog vær!

Hilsen
Lars

Re: diagram til Saba Wildbad 9

ja du har ret.. vi kvajer os alle sammen ind imellem
du får en undskyldning for mine hårde ord
jeg har set indlæg fra dig der viser både dygtighed
og nowhow , og langt fra dumme kommentarer
det viste du jo også til sidst ,men det er synd for
"nye" der for sådan et svar som du startede med !
de er kun med til at jage folk væk

Venlig Hilsen
Michael M Jensen

Re: diagram til Saba Wildbad 9
Hej Michael!

Ja, takker og bukker! - Det var ikke meningen, at jeg ville jage folk væk.
Men på eet eller andet plan synes jeg, at man godt kunne give en lille
uskyldig og munter kommentar, i stedet for en standard: "ANGIV VENLIGST
MODEL, MÆRKE NUMMER"-meddelelse, eller at der slet-og-ret ikke kommer noget
svar. Det kan IMO virke mere som en spandfuld koldt vand: Men det er
rigtigt, at jeg burde ha' puttet en smiley på.

Nå, men for at lade det være on-topic: Jens, jeg kender overhovedet ikke din
radio, men ofte er rørbestykningen/konstruktionen som følger:
E-rør forsynes med en glødespænding på 6.3V (dvs. parallelkoblede rør med
nettransformator), U-rør benytter 100mA glødestrøm, hvorved
nettransformatoren ofte undværes til fordel for en serielkobling af alle
glødetrådene... ligesom en gammeldags juletræskæde! ;-)

EZ80 - Dobbeltenretter vekselspændingen på sekundærsiden af
transformatoren - Den kan du evt. spare til fordel for et par alm dioder og
et par effektmodstande i serie til at simulere rørtabet... mon ikke 100 ohm
til hver er passende...
Antennesignalet til FM fødes til FM-tuneren, denne består gerne af
dobbeltrioden ECC85 (HF, oscillator og blander), hvis signal går videre til:
trioden/hexoden ECH81 - 1. FM-mellemfrekvens (gerne 10.7 MHz), eller
HF-tuner med oscillator og blander til AM), som går videre til:
pentoden EF89 - 2. FM-mellemfrekvenstrin og 1. AM mellemfrekvenstrin
(455kHz), som går videre til:
dioden, dobbeltdioden, trioden EABC80 - AM og FM Detektor, samt
LF-forforstrærker, som går videre til:
EM80 - Signalindikator (magisk vifte), men indenda også går til
volumekontrol og herefter til:
Pentoden EL84 - LF udgangstrin - > ud til højtaleren.

Mener det er noget I dén stil! - Lyder det som noget, det kunne ligne?

Hilsen
Lars

Re: diagram til Saba Wildbad 9

Det eneste jeg noterede mig under rengøringen var rørbestykningen af den,
og jeg må sige at du rammer meget præcist her! Ved tuneren sidder ganske
rigtig en ECC85, og udgangstrinnet er en EL84. Der er også en ECH81, EF89
og EABC80 som jeg så nu kender funktionen af (tak!). Eneste afvigelse er
signalindikatoren, som i denne model er en EM84.

Mange tak for hjælpen. Jeg vil prøve at notere mig diagram og spændinger
ved næste ledige weekend.

Mvh Jens

Re: diagram til Saba Wildbad 9
Hej Jens,

din
med
og
ohm
til:

Det var så let... Du må jo spørge igen, hvis du har nogle generelle
spørgsmål til disse rørkonstruktioner...

Okay, så har den et "magisk bånd" som signalindikator... jeg kender ikke
meget til Sabas radiokonstruktioner.

Dén er fin!

Hilsen
Lars

Re: diagram til Saba Wildbad 9
Hej Jens

virkede,

Den burde nu ikke være svær at gennemskue uden diagram, men hvis
du ikke får det på anden måde, ja så kan du købe det her
http://www.oldradioworld.de

Mvh Max

Re: diagram til Saba Wildbad 9

Ja jeg har godt set der er flere købe links, havde håbet på en freebie.
Jeg kan godt lave det manuelt, men det vil uden tvivl tage mig den bedste
del af en dag (der er alligevel en del grej i den).

Jeg må nok lave det "efter behov" :-)

Mvh Jens

Re: diagram til Saba Wildbad 9
Hej Jens

freebie.

Hvis du ikke vil betale, ja så er der også den mulighed at efterlyse
diagrammet i det forum her
http://f16.parsimony.net/forum28305/index.htm

Det er godt nok et hollansk forum, mest for gammelt Philips grej,
men deltagerne udviser meget stor hjælpsomhed og deres
arkiver er enorme. Skriv bare på engelsk og sørg for at bruge
en valid E-mail adresse.

Mvh Max

Re: diagram til Saba Wildbad 9

Der var bonus, jeg fik diagram og service vejledning tilsendt som pdf i
går. Tak for hintet!

Mvh Jens

Re: diagram til Saba Wildbad 9
Hej Jens,

og

Okay, kender du rørerne, så kan du sandsynligvis også finde deres
benforbindelser og er apperatet med gammeldags chassisopbygning (hvor
komponenterne går fra ben til ben), så vær glad. Den gammeldags opbygning er
gerne ret systematisk, så du har allerede diagrammet.... i bunden! ;-)

Hilsen
Lars

Site Timeline