diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning

Hej,

Jeg faldt over en sådan på et loppemarked i dag. Den virker sådan set
fint, bortset fra at strømbegrænseren ikke duer. Det ligner et typisk
teknisk skole projekt, så jeg håber at en herinde kan hjælpe mig med at
finde et diagram (ja den er simpel nok, men hvis det nu findes online vil
jeg ikke selv til at mappe det ud) og evt artikel omkring den.

Der sidder en lm301 opamp på printet, samt en BF245, BC547 og en
BC140-10. Bagerst er monteren en 2N3055 på køleplade. Printet har trykt
K|E og DC89 bagpå. En google finder ikke rigtig noget, desværre.

Mvh Jens

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strø mforsyning
Hej!

Med så simpel en konstruktion er det da bare igang med multimeteret?!

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning

Ja det skulle nok kunne lade sig gF8%re, men hvis nu den var bygget ud
fra en-eller-anden ratikel, ville jeg gerne lE6%se denne.

Mvh Jens

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning

Hej...

Hmmm, det lyder som noget af det vi i tidernes morgen (1980-81 tror jeg)
lavede på Svagstrømsteknisk Værkstedsskole i Ballerup.
Har ikke noget diagram mere...

Mvh Jørgen

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning

Billede, eller beskrivelse af forplade tak.

På teknisk skole byggede vi en strømforsyning nogenlunde som du
beskriver, men også med ekstra indgang for spændings og ohmmåling. Jeg
har måske et diagram et sted.....

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning
Hej Klaus

Der er ingen indgange til spE6%ndings/modstands mE5%ling. I venstre side
er der +/- udgang og en stel, sE5% kommer der et voltmeter og
amperemeter og til sidst de to pots for spE6%nding og strF8%m. D8%verst i
hF8%jre hjF8%rne er der en LED og under den en tE6%nd/sluk knap benE6%vnt
AC.

Mvh Jens

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning

Okay, så er det ikke af den type jeg har derhjemme........

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning
Hej

Ok, sE5% fik jeg den fikset. Jeg tog den dovne vej og udskiftede den
BC547 og BF245 pE5% printet efter jeg havde mE5%lt diverse modstande og
zenere igennem, siden jeg alligevel havde dem i skufferne. Og nu virker
strF8%mbegrE6%nseren som forventet.

Mvh Jens

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning

Hej

Ok, så fik jeg den fikset. Jeg tog den dovne vej og udskiftede den
BC547 og BF245 på printet efter jeg havde målt diverse modstande og
zenere igennem, siden jeg alligevel havde dem i skufferne. Og nu virker
strømbegrænseren som forventet.

Mvh Jens

Hej Jens!
Vi har vist skrevet sammen før....., var det noget med en rørforstærker??
Den forsyning du omtaler, kan jeg vist godt fikse et diagram til. Send mig
en mail til tow(snabela)stofanet.dk med din adresse(snail forstås).
BF245-FET'en bruges som konstantstrømsgenerator(gate og source kortsluttet),
og den sidder i serie med en af zenerdioderne.

Mvh!
Torben

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning
Hej Torben!

Ja, vi har skrevet sammen fF8%r ang rF8%rforstE6%rker. Men det projekt er
lukket og slukket, den har spillet fornF8%jeligt lige siden (og har
tilfF8%jet en rF8%r riaa ved siden af)! Du har ret, den FET har gate og
source kortsluttet. Tak for tilbuddet, men jeg fik den fikset i gE5%r
sE5% jeg behF8%ver intet diagram i denne omgang.

Mvh Jens

Re: diagram på 0-30VDC laboratorie strømforsyning

Hej Torben!

Ja, vi har skrevet sammen før ang rørforstærker. Men det projekt er
lukket og slukket, den har spillet fornøjeligt lige siden (og har
tilføjet en rør riaa ved siden af)! Du har ret, den FET har gate og
source kortsluttet. Tak for tilbuddet, men jeg fik den fikset i går
så jeg behøver intet diagram i denne omgang.

Mvh Jens

OK, Jens. Så endte historien jo som det bedste eventyr.
Sku' det være en anden gang....

Mange gode hilsner fra Sønderborg,
Torben

Site Timeline