Diagram over PSU fra gammel Elektor

Hejsa Gruppe

Gad vide om der er ikke er nogen i denne gruppe der ligger inde med
Elektorblade fra starten af 90'erne? Nærmere betegnet leder jeg efter et
nummer, der indeholder en 400W 0-30V strømforsyning.
Denne forsyning var af den slags hvor man bestemmer udgangssændingen ved at
regulere på trafoens primærside, og derved altid have samme spænding (ca 3v
mindes jeg) over regulatoren.
(Det er ikke den fra nr. 7/8 1992. Den har jeg kigget på.)

Skulle der være nogen her i gruppen der ligger inde med omtalte eksemplarer
af Elektor ville jeg blive en meget glad mand hvis man enten kunne tage en
kopi af eller indscanne de pågældende sider til mig.

Har brugt en times tid på google uden nogen brugbare resultater.

På forhånd tak

Mvh
Martin

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor

Regulere på trafoens primærside???
Der er vist noget, der ikke stemmer her?!?

Tomas

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor
Hej Thomas

Det eneste rigtige sted at regulere hvis man vil undgå
effektab og store køleplader.

Mvh Max

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor

Har jeg også ledt efter. Men elektor er desværre gået pænt udenom
switch-mode PSU'er

--
Tom

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor

Jeg har alle stumperne til skidtet liggende - undtagen print... Men jeg kan
ikke lige finde mine blade! Så hvis nogen laver en pdf, såe... ;-D

Kunne iøvrigt godt tænke mig at høre om skidtet fungerer! Efter at have
fundet ud af hvad Thurlby T's ellers fede switchere koster skal jeg vist
igang med den igen!

Nej - de har bare ikke lavet primær-switchere. Men der var da en 600W
sekundær switcher (med en alm 50hz trafo foran!)...

Mvh.
 Anders

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor

Hvor længe kan du vente, jeg når ikke forbi en scanner før næste weekend.

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor
kan

Lang tid! Nu har jeg haft stumperne liggende i 8år (rødme)...
Men det vil da være kanon at få mulighed for reelt at bygge den ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor
Nej det stemmer skam, lav en induktiv belastet lysdæmper og smid den
på en trafo istedet, så har du lidt af reguleringen :-). Det er så
ikke den eneste metode de bruger, de anvender også lidt almen serie
regulering.

Nej da, de har da haft mindst 5 - 7 små eksembler og vist nok 3
størrer.
Men den her omtalte er IKKE en normal SMPS.

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor

Det er den fra oktober/november 1990  2 x 0-40V / 5A

PCB er i november nummeret

/carsten

--
der higer og søger i gamle bøger ;-)

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor
Hejsa

Ok. Jeg har søgt lidt på google efter noget brugbart (Diagram og/eller PCB
layoutet) til den, men synes ikke rigtigt at jeg kan finde noget som helst
om den. Elektors egen hjemmeside er heller ikke særlig hjælpsom med
materiale fra før 1995.

Har du bladet og evt. mulighed for at scanne eller fotokopiere artiklen til
mig?

Lyder da dejligt hvis det er den PSU jeg leder efter.

Mvh
Martin

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor
Jeg skal se hvad jeg kan gøre senere på dagen (aftenen ;-) )
--
/carsten

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor
Artiklen ligger på:
http://www.holck.org/Elektor/ps001.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps002.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps003.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps004.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps005.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps006.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps007.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps008.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps009.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps010.jpg
http://www.holck.org/Elektor/ps011.jpg
Og printet  på
http://www.holck.org/Elektor/PCB-01.tif
ca 300k /stk

God fornøjelse

/carsten

/carsten

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor

/carsten

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor
Hejsa

Super skønt. Det var jo lige præcis den.
Det er lige før at jeg vil give dig et kram, men dit navn tyder lidt for
meget på at du er af hankøn. :)

Jeg skal nok få meget fornøjelse ud af den, bare rolig.

Tak for hjælpen.

Mvh
Martin

Re: Diagram over PSU fra gammel Elektor

Yeps, fornemt! Takker og bukker herfra...

Hvis der er nogen der starter fremkalderbadet op, vil jeg nok være
interesseret i at købe et par stykker (billigt ;-)...

Mvh.
 Anders