Detektor til jordforbindelse

Findes der en enkel måde, som gør at et netdrevet apparat selv kan finde
ud af om det er jordforbundet ?

Min ide er at måle spændingen over hver at de to kondensatorer i
netfilteret. Hvis de er "næsten" lige store, må det være tegn på at der
ikke er jordforbindelse?

Dette kræver blot at '0' i installationen er jordet ved
distributionstransformeren.

Er det rigtigt det ikke er tilfældet i Norge?

Bo //

Re: Detektor til jordforbindelse

Så vidt jeg husker har man gerne tre faser hvor der er 230 V mellem
faserne og ingen nul, det er dælme noget underligt noget for det gør det
mere sjælendt at man har 400 V, men tilgengæld får man 3x 230 V i et
lille blåt CEE stik.

Re: Detektor til jordforbindelse

Hej Bo

Hvis vi taler om f.eks. 230VAC burde:

nul<->jord spændingsfaldet være ca. 0...10VAC?

fase<->jord burde være ca. 230VAC.

-

Sæt en fejlstrømsafbryder med jord foran:

Man skal tage nogle forholdsregler før man gør det, da man faktisk kan
risikere at få 230V fra apparaternes metal, hvis jorden mangler!:
*Send ca. 30mA AC mellem fase<->"jord" - nu burde fejlstrømsafbryderen
slå fra. Evt. bør man kun gøre det i kort tid.

http://da.wikipedia.org/wiki/Fejlstr%C3%B8msafbryder

hilsen

Glenn

Re: Detektor til jordforbindelse

Hej Bo

Faktisk kan "jord" være nul-"jord" - jord er forbundet til nul før
fejlstrømsafbryder.

Du kan ikke umiddelbart skelne mellem ægte jord og nul-"jord".

hilsen

Glenn

Re: Detektor til jordforbindelse

Et fejlstrømsrelæ er ikke en mulighed. Apparatet er indbygget i en
pladskasse, så der er ikke tilgængelige metaldele. Men erfaring siger at
måleresultateren bliver væsentlig bedre, når apparatet er lordet. Derfor
er målet at man kan blinke med en LED, og fortælle, at "vi mangler lige
en jord"

Bo //

Re: Detektor til jordforbindelse

Hvad med smide et 100 kHz signal gennem en meget lille kondensator på
jord/nul*?

*: Nul kan også være fase, men det er jo 50 Hz og nemt at se bort fra
når der måles med 100 KHz.

Re: Detektor til jordforbindelse

Det lyder som et udgangspunkt. Hvis det kunne laves enkelt, billigt og
pålideligt sås det nok mange flere steder ?

APCs UPSe er på hjemmemarked forsynet med en indikator for wire
failure, som bla. skulle dække over manglende jord.
Deres overseas udgaver her ikke denne funktion da måden at lave
installationer på er anderledes i US og feks. EU.

Norges strøm har været nævnt i denne gruppe før (eller var det i el
gruppen ?), de har lidt af hvert, tilsyneladende er det lokalt noget
forskelligt.
3 * 220 i deltal kobling (uden nul).
3 * 380 i stjerne kobling.
3 * 400 i stjerne kobling.

/Hans

Re: Detektor til jordforbindelse

I tilfældet Norge er det korrekt.

Men jeg har faktisk lavet en "jordforbindelsesdetektor" - meget
simpel, og uden at komme i klammeri med diverse sikkerhedskrav.

Lille ringkerne - jordleeder 4-5 gange rundt om. Sekundær med mange
viklinger (100+) - forstærkes op med en opamp + analogt filter.

Hemmeligheden er at der rent faktisk GÅR en strøm i jordlederen pga.
parasitkapaciteter og Y-kondensatorer.

Diagrammet får du ikke :-)

Re: Detektor til jordforbindelse

En mulighed. Jeg skal desværre lave mange, så nogen skal vikle for mig.

-hvilket af og til er årsag til at tilstrækkeligt mange apparater med
netfilter kan give problemer med fejlstrømsrelæet :-(

Nej, men ideen kan jeg nok udkrystalisere i noget brugbart...