Detektering af strømforbrug

Hej,

Jeg skal lave et printkort med +5V ind, og en USB-port ud (til
opladning af en enhed).
NE5%r der sidder en enhed i porten (dvs. der trE6%kkes strF8%m fra den)
skal en grF8%n LED lyse.
NE5%r enheden fjernes skal en rF8%d LED lyse, samt en kraftig hvid LED.

Jeg synes selv det lyder som en meget enkel opgave, men efter at have
forsF8%gt mig frem og tilbage i adskillige timer i gE5%r, spF8%rger jeg
hE9%r.
Har i et forslag til hvordan jeg skal gribe det an, og eventuelt et
udkast til et diagram?

Indtil videre skal der kun laves E9%n prototype af dette kort, men hvis
alt gE5%r vel skal der laves 3.000 stk.
Er der en der kan komme med et kvalificeret bud pE5% hvad det ca. vil
komme til at koste per styk at fE5% dem lavet i det antal?

PE5% forhE5%nd mange tak for hjE6%lpen!

Med venlig hilsen
Casper Bang

Re: Detektering af strømforbrug

REN lader ?
Det vil sige, at det kun er er USB stik, men ikke en USB kommunikationsport?

Du må have et kendskab til strømtrækket ud ad stikket. Så må du sætte en
modstand i serie, og måle over den med en god opamp. Du behøver vel ikke
mere end 5-10mV for at lave en sikker detektion.

Mit gæt er at printpladen og kassen bliver de dyreste komponenter i det
projekt. Herefter kommer omkostninger til EMC test, så Du med god
samvittighed kan CE mærke den.

Bo //

Re: Detektering af strømforbrug

Det er korrekt - udelukkende ladning.

PE5% den originale strF8%mforsygning stE5%r der 5V - 0.5A MAX
Eftersom det er ladning gE5%r jeg dog ud fra at strF8%mtrE6%kket E6%ndrer
sig en del afhE6%ngigt af om den er fuldt opladet eller ej?

Jeg vil lE6%se op pE5% opamps igen, og se om jeg kan hitte ud af det.

Kassen og monteringen bliver formentligt det dyreste - dette print er
en meget lille del af projektet, og er for at advare brugerne hvis de
glemmer at sE6%tte enheden tilbage i opladeren.

Jeg stE5%r kun for at hjE6%lpe med at lave en prototype til dette
projekt. NE5%r/hvis kunden accepterer det, vil der komme andre pE5% banen
til den egentlige produktion.

Mange tak for hjE6%lpen.

Re: Detektering af strømforbrug

Ja, hvis strømmen falder til nul, er der i princippet stadig noget
tilsluttet, og det skal Du vel osse detektere?

Kunne man forstille sig at man med passende mellemrum afbryder
forbindelsen til forbrugeren og afgør om der stadig er spænding fra den ?

-men det er jo en ny opgave, der tilføjer nye komponenter.

Kan Du formulere projektet mere i detaljer, vil du osse have lettere ved
at løse opgaven.

Bo //

Re: Detektering af strømforbrug
Hej

Hvordan vil du trække 5V@0.5A fra en USB port uden at kunne kommunikere over
USB? En USB host vil jo kun default leverer 100mA MAX,  hvis taget skal
bruge mere skal der lave en enumeration af taget.

Re: Detektering af strømforbrug

I mange tilfælde kan man faktisk godt. Men skal man følge protokollen
har du helt ret. Heg i huset har vi flere mindre apparater, der bruger
et USB stik til at lade med, og KUN de to bener brugt til det. Det er ud
fra det, jeg svarede.

Bo //

Re: Detektering af strømforbrug
oki og de kan levere 5@0.5A ?

Re: Detektering af strømforbrug

Ja, til syneladende.

Jeg har også anskaffet et par måleforstærkere til straingauge. Med AD
converter og "det hele". Med ca 250mA forbrug og ikke nogen form for
kommunikation om forbrug. Og de virker fint på en del bærbare PC'er.
MEN: visse typer spærger faktisk om forbruget, og afviser dem. Deraf kan
man læse, at ikke alle fortolker protokollen rigtigt :-)

Bo //

Re: Detektering af strømforbrug

Ja,men det vil Casper jo heller ikke ;-)  Hint: Læs oprindeligt indlæg nøje
:-)

Orla Pedersen
Re: Detektering af strømforbrug

Undskyld det sene svar.
Der fF8%lger en strF8%mforsyning med USB-udgang med enheden, som kan
benyttes til dette. Hvis den sE6%ttes i en normal USB-port kan det vE6%re
den selv forhandler om strF8%m i.fht. protokollen? Den kan ogsE5% sende
data igennem USB, sE5% det vil jeg gE5% ud fra. Den lader i hvert fald
fint bE5%de fra USB og den medfF8%lgende adapter.
Mange mobiltelefoner (Q-tech) benytter sig af dette princip.

Det ser ud til at et af mine indlE6%g fra i fredags er forsvundet, eller
aldrig blevet korrekt afsendt.
Derfor stiller jeg spF8%rgsmE5%let igen.
Jeg skal bruge et firma til at producere dette, og muligvis ogsE5% til
at udvikle printet (hvis jeg ikke selv kan finde pE5% en brugbar
lF8%sning med OP-amp). Har i nogle forslag til hvilke firmaer der tager
sig af sE5%danne opgaver, sE5% jeg kan ringe til dem og fE5% lavet et
prisoverslag?

PE5% forhE5%nd tak.
Casper Bang

Site Timeline