Detektering af noget alu. tape

Hej

Jeg prøver lige igen lykken. Som sagt er jeg i gang med at lave en spole der skal fortælle mig hvor på en aluminium stribe jeg er. Jeg har en micro-controller(535) der sender et firkants signal ud som jeg divider i en cpld(9572), dette signal sender jeg igennem min kredsløb til spolen og for en sinus kurve ud hvor på peaken ændre sig jo længere ind på midten af tapen jeg kommer. Mit spørgsmål er således hvordan er det nemmest for mig at finde ud af hvor jeg er på spolen med de 2 enheder jeg har (535'eren og 9572'eren)???

På forhånd tak Nikolaj Vestergaard

Reply to
Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard skriver:

Kan du beskrive nøjere, hvad der er du skal måle ? Er det at følge en stribe, måle, hvor bred tapen er, eller måle, hvor meget der er på en rulle ?

Jeg ville nok lade en processor sende en firkant ud, evt forstærke det og sende det til spole. Derefter (evt forstærke igen) og direkte ind på an analogindgang på uP'en.

Well det er et robot projekt vi er igang med at lave og den skal så følge en alu stribe på gulvet, for så at vide mere præcis hvor på striben den er bruge vi spoler i stedet for optiske sensore. tapen er 5 cm bred, hvis jeg holder spolen ca 3mm over den som jeg regner er der vi montere den giver den en forskel på 0.66V hvor at være helt af tapen til midten af den. disse

0.66V forstærker jeg så og her når vi så til der hvor jeg går lidt i stå.

Mvh Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard skriver:

2 spoler monteret med mellemrum, så de fanger på hver sin side af tapen. Direkte ind på en komperator, går singalet højt er man for langt til den ene side og man korrigerer. Omvendt, kommer man for langt til venstre går signalet lavt og man korrigerer....

Skal det til at være mere avanceret, kører man de 2 spoler ind på en uP, måler analogværdien, forsvinder den ene meget hurtigt, samtidigt med at den anden stiger, korrigerer man hurtigt/meget, er ændringen langsom, laver man kun let korrektion.

Kan godt være det her lyder som lidt af et dumt sørgsmål, men kan analogporten godt måle på et ac signal?

Mvh Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard skriver:

Den får svært ved at måle negativt, men det afhænger af din uP, jeg kender den ikke så godt. Man så bygger du en ensretter/integrator.

D o-->|-------------------o | | | .-. C --- | | R --- | | | '-' o-----------------------o created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Hvorfor ska kondensatoren være der? Så kommer der jo de der rippler.

Mvh Nikolaj Vestergaard

p.s. Vi/jeg sætter meget pris på svar så ender det jo måske endda jeg for lavet noget her i ferien :)

Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard skriver:

Nej, den sænker ripplerne, men gør styringen mere langsom reagerende.

"Nikolaj Vestergaard" skrev i news:43561553$0$41137$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk

en

jeg

spolen

Lav to spoler. TX Spole vikles så stor at den kan laves til et 8 tal der er mindst en halv gange længere end den folie du skal måle på. RX spolen laves i en diameter svarende til foliens brede.

Rx spolen pladseres så dens center er over X i tx spolen, når RX spolen er pladseret rigtigt kommer der ikke noget signal fra ud af den. Nu kan du prøve at forbinde tx og rx signal til et scop og se hvad der sker når du bevæger din folie hen over spolerne, du skulle helst se at når folien er pladseret midt over spolerne kommer der ikke noget RX signal, når folien flyttes til den ene side vil du få et stigende signal, flyttes spolen til den anden side vil du få et stigende signal men med modsat fase. For at få et brugbart output skal du "bare" synkron ensrette RX signalet.

Lige en sidste ting, husk af lave elektrisk afskærmning omkring spolerne "du bruger kun H feltet".

Håber du kan bruge det til noget.

PS Der kan opnås gode resultater på aluminiums folie ve 50-100KHz.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Har lige lidt flere spm men sårn er det jo. Her på skolen har vi "kun" zener dioder kan de bruges for i den bog jeg har står der man skal bruge nogle bestemte 1n4001 f.eks. Har også lidt problemer med at finde ud af hvilke værdier de forskellige ting skal have syntes ikke rigtig der står noget om hvor stor kondensatoren og modstanden skal være. Jeg kan sige mit signal vil være et +-5V signal efter jeg har forstærket det med en frekvens på 30kHz

Mvh Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard skriver:

Hvad med 1n4148 ?

Nej, enten regner du (frekvens og RC leds timing), ellers prøver du dig lidt frem.

Har i ikke lært om inteegratorer ?

Det er når der er fuld knald på ?

Kan godt være de har dem ude bag ved men der er jo ferie, dem der er tilgænglige nu er zener dioder dem der hedder bzx.

Kan jeg endenligt bare sætte en diode foran det RCL kredsløb jeg sender firkants signalet igennem

| -. | | | | '-' | |-----------| | | C| --- C| --- C| | | | |-----------| (created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05

Det er når spolen ingen kontakt til tapen har. Sådan som det er nu ligger der 3.6V pp uden for og 3.00V pp inden midt i når spolen er de der 3mm over. den forskel forstærker jeg jo så.

Mvh Nikolaj Vestergaard

Reply to
Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard skriver:

Glem det, find et eller andet gammelt og lod en diode ud...

Hvor måler du ?

Over spolen på det kredsløb jeg vidste dig før..

Mvh Nikolaj Vestergaard

Reply to
Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard skriver:

Der sætter du en diode på, efterfulgt af en 10(0) Kohms modstand og måler spidsværdier med din uP.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Ok det prøver jeg med skal have fat i en af de der dioder der er beregnet til ensretter ik?

Mvh Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard

"Nikolaj Vestergaard" skrev i en meddelelse news:43564c98$0$41146$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

zener

det

Hej Nikolaj! Hvad er det for en skole?????

Mvh! Torben

Reply to
Torben Wridt

Ihk (ing. højskolen københavn)

Mvh Nikolaj Vestergaard

"Torben Wridt" skrev i en meddelelse news:43568f52$0$8100$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Reply to
Nikolaj Vestergaard

Nikolaj Vestergaard skriver:

Jo, en diode... 1n4148 vil passe fint.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

nogle

Det må jeg nok sige, på Ingeniørhøjskolen i Odense har vi temmeligt mange komponenter, og noget så standard som en 1N400x skal man nu ikke lede længe efter! Mon ikke i har nogen (eller 1N4148) et sted?

Brian

Reply to
Brian Lund