Detektering af noget alu. tape

Jeg prøver lige igen lykken.
Som sagt er jeg i gang med at lave en spole der skal fortælle mig hvor på en
aluminium stribe jeg er. Jeg har en micro-controller(535) der sender et
firkants signal ud som jeg divider i en cpld(9572), dette signal sender jeg
igennem min kredsløb til spolen og for en sinus kurve ud hvor på peaken
ændre sig jo længere ind på midten af tapen jeg kommer. Mit spørgsmål er
således hvordan er det nemmest for mig at finde ud af hvor jeg er på spolen
med de 2 enheder jeg har (535'eren og 9572'eren)???

På forhånd tak
Nikolaj Vestergaard

Re: Detektering af noget alu. tape

Kan du beskrive nøjere, hvad der er du skal måle ?
Er det at følge en stribe, måle, hvor bred tapen er, eller måle, hvor
meget der er på en rulle ?

Jeg ville nok lade en processor sende en firkant ud, evt forstærke det
og sende det til spole. Derefter (evt forstærke igen) og direkte ind på
an analogindgang på uP'en.

Re: Detektering af noget alu. tape
Well det er et robot projekt vi er igang med at lave og den skal så følge en
alu stribe på gulvet, for så at vide mere præcis hvor på striben den er
bruge vi spoler i stedet for optiske sensore. tapen er 5 cm bred, hvis jeg
holder spolen ca 3mm over den som jeg regner er der vi montere den giver den
en forskel på 0.66V hvor at være helt af tapen til midten af den. disse
0.66V forstærker jeg så og her når vi så til der hvor jeg går lidt i stå.

Mvh Nikolaj Vestergaard

Re: Detektering af noget alu. tape

2 spoler monteret med mellemrum, så de fanger på hver sin side af tapen.
Direkte ind på en komperator, går singalet højt er man for langt til den
ene side og man korrigerer. Omvendt, kommer man for langt til venstre
går signalet lavt og man korrigerer....

Skal det til at være mere avanceret, kører man de 2 spoler ind på en uP,
måler analogværdien, forsvinder den ene meget hurtigt, samtidigt med at
den anden stiger, korrigerer man hurtigt/meget, er ændringen langsom,
laver man kun let korrektion.

Re: Detektering af noget alu. tape
Kan godt være det her lyder som lidt af et dumt sørgsmål, men kan
analogporten godt måle på et ac signal?

Mvh Nikolaj Vestergaard

Re: Detektering af noget alu. tape

Den får svært ved at måle negativt, men det afhænger af din uP, jeg
kender den ikke så godt. Man så bygger du en ensretter/integrator.

   o-->|-------------------o
           |   |
           |  .-.
        C --- | | R
          --- | |
           |  '-'
   o-----------------------o
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Re: Detektering af noget alu. tape
Hvorfor ska kondensatoren være der? Så kommer der jo de der rippler.

Mvh Nikolaj Vestergaard

p.s. Vi/jeg sætter meget pris på svar så ender det jo måske endda jeg for
lavet noget her i ferien :)

Re: Detektering af noget alu. tape

Nej, den sænker ripplerne, men gør styringen mere langsom reagerende.

Re: Detektering af noget alu. tape
Har lige lidt flere spm men sårn er det jo. Her på skolen har vi "kun" zener
dioder kan de bruges for i den bog jeg har står der man skal bruge nogle
bestemte 1n4001 f.eks. Har også lidt problemer med at finde ud af hvilke
værdier de forskellige ting skal have syntes ikke rigtig der står noget om
hvor stor kondensatoren og modstanden skal være.
Jeg kan sige mit signal vil være et +-5V signal efter jeg har forstærket det
med en frekvens på 30kHz

Mvh Nikolaj Vestergaard

Re: Detektering af noget alu. tape

Hvad med 1n4148 ?

Nej, enten regner du (frekvens og RC leds timing), ellers prøver du dig
lidt frem.

Har i ikke lært om inteegratorer ?

Det er når der er fuld knald på ?

Re: Detektering af noget alu. tape

Kan godt være de har dem ude bag ved men der er jo ferie, dem der er
tilgænglige nu er zener dioder dem der hedder bzx.

Kan jeg endenligt bare sætte en diode foran det RCL kredsløb jeg sender
firkants signalet igennem

                              -.
                             | |
                             | |
                             '-'

                       |-----------|
                       |           |
                       C|         ---
                       C|         ---
                       C|          |
                       |           |
                       |-----------|
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Det er når spolen ingen kontakt til tapen har. Sådan som det er nu ligger
der 3.6V pp uden for og 3.00V pp inden midt i når spolen er de der 3mm over.
den forskel forstærker jeg jo så.

Mvh Nikolaj Vestergaard

Re: Detektering af noget alu. tape

Glem det, find et eller andet gammelt og lod en diode ud...

Hvor måler du ?

Re: Detektering af noget alu. tape

Over spolen på det kredsløb jeg vidste dig før..

Mvh  Nikolaj Vestergaard

Re: Detektering af noget alu. tape

Der sætter du en diode på, efterfulgt af en 10(0) Kohms modstand og
måler spidsværdier med din uP.

Re: Detektering af noget alu. tape
Ok det prøver jeg med skal have fat i en af de der dioder der er beregnet
til ensretter ik?

Mvh Nikolaj Vestergaard

Re: Detektering af noget alu. tape

Jo, en diode... 1n4148 vil passe fint.

Re: Detektering af noget alu. tape

zener
det

Hej Nikolaj!
Hvad er det for en skole?????

Mvh!
Torben

Re: Detektering af noget alu. tape
Ihk (ing. højskolen københavn)

Mvh Nikolaj Vestergaard

Re: Detektering af noget alu. tape
nogle

Det må jeg nok sige, på Ingeniørhøjskolen i Odense har vi temmeligt mange
komponenter, og noget så standard som en 1N400x skal man nu ikke lede længe
efter! Mon ikke i har nogen (eller 1N4148) et sted?

Brian

Re: Detektering af noget alu. tape
Den var der også det var bare mig der var blind :)

Mvh Nikolaj Vestergaard