Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Hvis jeg gerne vil kunne måle om der er sevet gylle i noget vand, hvad skal
jeg så gå efter?

Jeg tænker på en OEM sensor, og ikke et decideret præcisions-måleapparat.
En sensor der kan sættes på noget elektronik jeg selv laver.

Og hvad skal man måle efter? (måske forkert gruppe...).
- NH3 (Ammoniak)
- N2 (kvælstof)
- NO3 (nitrat)
- PH
- Iltindhold?
- Eller?

Der er sikkert flere muligheder, men hvad er lettest at måle / hvad er
lettest at få en måler til?

Håber på masser af gode ideer !

pft
Kåre

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Er det sådan noget med at du vil overvåge vandkvaliteten det samme sted
over tid eller vil du kunne tage en tilfældig prøve og påvise gyllle?

Hvis du vil måle det samme vand over tid, så vil modstand ganske sikkert
være fortræffeligt.

H2O leder ikke, men salte får det til at lede.

Rent vand vil have større modstand end forurenet vand.

Du kan selvfølgelig ikke se forskel på om nogen har hældt en sæk vejsalt
i bækken eller der siver gylle, men det er vel heller ikke så vigtigt
som at opdage at der er noget der ikke skal være der?

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Det letteste er at overvåge ledningsevnen for vandet. Hvis den stiger er
der et problem. Man kan ganske vist ikke se om det er gylle eller
gødning, men så må man snuse til det, eller evt smage på det.

Bo //

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?
Hej!

Klart, prøvesmagning er første skridt på vejen, når man tror der er
noget galt ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

At smage på noget beskidt vand fra en grøft er ganske givet en glimrende
idé, men der er bare lige det at ikke alle ved hvordan gylle smager. :-)
Ja det er der selvfølgeligt også en løsning på hvis man kender en
svineproducent.

Steen.

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

OK, hvis man ikke ved det, kan man evt overvåge ledningevnen :-)

Bo //

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Jeg har engang været så desperat at jeg drak af en ellers rindende krystal
klar bæk.
I guder hvor det smagte!!! Jeg spyttede hurtigt ud igen...

Så jeg synes at ledningsevne måleren bestemt er interessant!
Det ser også ud til at det er ganske billigt at få en sensor eller måske
endda et helt måleinstrument til små penge.

Det må være den vej det skal gå.
Tak for hjælpen, alle mand!

Kåre

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Hvis du vil bygge selv, så vær opmærksom på at et system, der "bare"
måler ved DC enten til opbygge belægninger eller nedbryde elektroderne
på grund af elektrolyse. Normalt beuger man en AC med passende høj
frekvens og med en kondensator i serie, så der IKKE er ene DC til stede.
Desuden er der en bestemt måde at udforme målekammeret med 4 elektroder.
De to til generatoren og de to andre til at måle over. Jeg lavede sådan
noget grej for 15-20 år siden, men har nok ikke tegningerne mere.

Bo //

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Umiddelbart vil jeg gå efter en færdig OEM sensor.
Men jeg vil være opmærksom på det med at den skal være konstrueret så den
ikke degraderer over tid.

mvh
Kåre

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Så du er nok HELT sikker på at det ikke hjælper at overvåge turbiditeten
af væsken :-)

Bo //

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Hvis det har noget med forholdet mellem udseende og smag, så ja, så kan
udseendet af vandet ikke umiddelbart benyttes til at vurdere vandets værdi
som læskedrik...

mvh
Kåre

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Hvis man er typen der vil have absolut styr på vandkvaliteten så kan man
jo lede vandet gennem en tank med et par eksemplarer af en særligt
følsom fiskeart og holde øje med fiskene via et webcam.

Hvis fiskene dør er det nemt at konstatere via webcam'et.

Ledningsevne/modstand har vi været over.

Gennemsigtighed kunne også være interessant at opsamle data på.

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

LOL ......  Akvariet inde i stuen ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Det har (tidligere?) været almindeligt brugt nede i Europa, hvor man
tager flodvand ind ovenfor byen, rense det, bruger det og udleder det
igen. På den måde siger man at Rinen har været drukket og pisset 8-9
gange inden den når havet. Her har jeg selv set at en lille del af
vandet ledes gennem et akvarium, der er en vigtig del af at analysere
vandet.

Bo //

Re: Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Vægtfylden af vandet er forholdsvist nemt at detektere. Ved ikke om det
kan bruges i denne sammenhæng?

- Lars

Site Timeline