Detektere at et apparat er tændt efter tang -metoden? - Page 2

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Her er så resultatet med hhv to og en leder igennem:

http://i51.tinypic.com/2rojn9h.jpg

Begge er som jeg forventede det: Et væsentligt lavere signal med to
ledere igennem end når lederne er sløjfet ind i trafoen, og et
væsentligt højere når blot én leder går igennem.

Martin

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?
On Thu, 11 Nov 2010 19:35:35 +0100, Martin Larsen

Prøv at vikle den ene lever rundt om spolen, samme vej som selve
tråden på spolen.
Prøv med en omgang og 2, 3 etc.
Det skal nok give et bedre resultat.

Du får nok intet ud af at sætte en ferritkærne i, den virker kun på
højere frekvenser en 50Hz.

Der hvor jeg engang lavede noget med strømmåling brugte vi en mini
ringkerne trafo (20mm i diameter), og ledningen der blev målt på gik
så bare igennen hullet i ringkernen, medens spolen var som en alm.
spole på en ringkerne trafo.

/Hans

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Nej tak, det er en kende for makabert og måske lidt overkill til
formålet ;-)

Martin

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?
On Thu, 11 Nov 2010 19:50:50 +0100, Martin Larsen

Stave og slå fejl, er "added value".

Men skulle det lykkedes med leveren rundt om spolen, så tag lige et
par billeder, det vil jeg gerne se.

/Hans

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Jo det gør. Du har ret i der altid vil være lidt ubalance i magnetfeltet
fordi lederne har en vis afstand. Men det er jo også en pænt stor strøm
elkedlen trækker, jeg tvivler på man kan få et pålideligt resultat hvis man
måler på en forbruger på f.eks. 10-20 watt.

Det lille scop dér er forresten svært nuttet! :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Jeg vil prøve med en elpære i aften. Jeg prøvede i går at sætte trafoen
ved siden af ledningen til spisebordslampen med sparepære, det gav et
meget kraftigt signal pga. støjen fra pæren. Som i parantes bemærket gør
det umuligt at lytte til kort- og mellembølge!

Jep. Købte det for små 400 kr inkl. forsendelse fra Hongkong. Det er
bedre end jeg havde forestillet mig og enormt praktisk pga. størrelsen.
Jeg tror at selv folk med mere proffe skoper ville kunne have glæde af det.

Se i øvrigt tråden "PC-oscilloskop til lydkortet" for mere info om
skopet:
http://groups.google.com/group/dk.teknik.elektronik/msg/f940ace400dd84a5

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?
On Thu, 11 Nov 2010 19:44:31 +0100, Martin Larsen

Det smitter, nu har jeg også bestilt et sådan scope.
Man man skal skynde sig, der var kun 9 tilbage til de små 400 kr, ud
af mere end 100 styks. Så det må være en populær dims.

/Hans

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Så lige der nu kun var 7.

Du kan i øvrigt downloade en manual her:
http://www.seeedstudio.com/depot/micro-digital-storage-oscilloscopedso-nano-p-512.html

Ikke at den er specielt god, jeg har mest prøvet mig frem.

Har forresten fundet en udokumenteret feature (eller også har jeg ikke
kigget ordentligt i manualen): Hold pauseknappen >|| inde i et par
sekunder, og du får et fint oversigtsbillede over en masse værdier, som
vist her:

http://i51.tinypic.com/990u2c.jpg

Og så et tip: Først troede jeg at ladefunktionen i skopet var defekt,
men det viste sig bare at være det medfølgende USB-kabel som ikke duede.
Jeg gider ikke brokke mig over det til den pris, for skopet fungerer
mægtigt fint og jeg havde alligevel et tilsvarede kort USB-kabel liggende.

Husk i øvrigt at det er open source, og at du kan opgradere firmwaren.
Har ikke forsøgt mig med dette endnu.

Martin

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Korrekt. Har prøvet med en 60 watt pære og her er signalet til stede,
men så svagt at det drukner i støj. Metoden er altså kun gangbar ved
enten høje belastninger eller ved apparater der selv genererer støj som
fx sparepærer og switchmodeforsyninger.

Martin

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Hmm, tænkte lidt videre... hvis man lavede en god afstemt forstærker der
havde resonans ved 50Hz... og brugte en spole (evt. med kerne) der var
optimeret til at måle på den ene leder (eller begge ledere i modfase, med to
spoler)... evt. afstemme selve spolen med en parallelkondensator. Det kunne
der egentlig godt være lidt sport i at få til at virke. :-)  Jeg kan godt se
det kunne være smart med sådan en løsning når man skal 'snuse' på mange
forskellige forbrugere, med mindst muligt besvær og indgriben.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

stort set det samme som din ide:
Tænk videre: en oscillator afstemt til 50 hz men konstrueret så den
netop ikke svinger, en leder parallel(eller omviklet?) med det kabel der
skal måles på forbindes til oscillator, således at tilstedeværelsen af
50 hz bringer den til at svinge. Har lavet det i praksis med 2
transistors astabil multivibrator der kunne bruges både som sender og
modtager, virkede perfekt ved en hvilken som helst lf frekvens (var vist
bragt i elektor tilbage i 70')

mvh Erik

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Følerens ledere skal nok løbe parallelt for mest signal, tror ikke det duer
ret godt med omvikling. Et bud kunne være en smal, langstrakt spole til at
placere på ledningens ene flade side, sådan at spolens viklinger følger den
ene leder den ene vej, og den anden leder den anden vej. Så hjælper strømmen
i begge ledere med at inducere spænding i spolen. Og den er nem at placere i
modsætning til omvikling, det ville blive lidt bøvlet.

Vi har snart opfundet næste generation af elspareskinnen! :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Tanken er da sød men lidt vel langt ude i hampen, når der findes
glimrende små tingester man kan benytte til at se om der trækkes
strøm.

 :)

--
Jan_stevns
...det er satme svært at smække med en svingdør !

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Jo, men forestil dig at du bare klemmer den omkring ledningen! Så kan
det jo ikke være lettere, og husk på at nogle apparater er fast
tilsluttet (fx loftslamper) så du ikke uden videre kan indsætte dimser.

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Hm, ser et problem med runde ledninger... så kan man ikke vide hvordan man
skal vende sensoren.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

jow jouw .....    mine "sladrehanke" kræver godtnok man trækker den
ene ledning gennem et hul i dimsen (for dem der måler store strømme),
hvor de små kræver lidt mekaniseren.

Men nu kan jeg se hvem og hvad der æder strøm,  og hvor meget tilmed.

Det her firma har uhyggeligt meget sjovt
http://www.lem.com/docs/products/la%2025-np%20sp7.pdf

--
Jan_stevns
...det er satme svært at smække med en svingdør !

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Er nysgerrig, hvordan ser opstillingen ud?

Ved det alt for godt :-)

--
Uffe Bærentsen

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Benytter en Maxim 0808 i free-running pr LEM, der fortæller
en parallel port om værdien fra LEM'en

Man skal lege lidt , da max input på en 0808 er 5volt, og referencen
jo er lidt større :)

Men de virker sgu' :)

 I know ;)

--
Jan_stevns
...det er satme svært at smække med en svingdør !

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

må man nu ikke være ude i hampen mere? :-)

mvh Erik

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?
On Sat, 06 Nov 2010 23:27:17 +0100, Martin Larsen

En leder til apperatet, ikke "ledningen" da denne indeholder begge
ledere (nul og fase)

Man kan købe færdige strømmålere til at clipse omkring en leder.

/Hans

Site Timeline