Detektere at et apparat er tændt efter tang -metoden?

For ikke så længe siden hørte jeg om Arduino og indså at den dims gjorde
det meget lettere at føre nogle af mine mange "skøre ideer" ud i livet.

Nu måler den husets strømforbrug ved hjælp af en LDR som registerer
hvert blink fra elmåleren. Pulsen styrer et interrupt og ved dels at
tælle impulser og dels at time tiden mellem dem, giver den både et
samlet forbrug og et øjebliksbillede af forbruget nu og her.
Nøjagtigheden på aktuelt forbrug målt ud fra timingen er bedre end 0.5%.

Nu har jeg så fået den idé at detektere i hvilke perioder forskellige
appaterer kører, fx fryser, køleskab, fyr osv. Min ide går ud på at det
må være muligt at registrere det ved at måle på den inducerede strøm i
en ledning viklet omkring forsyningsledningen til appararet. Altså
ligesom en tang(clamp)-amperemeter.

I modsætning til amperemeteret er jeg dog ikke interesseret i selve
værdien, blot om det er over en passende tærskel.

Kan nogen give mig et par tips til at komme igang? Fx aner jeg ikke i
hvilken størrelsesorden den inducerede strøm er, eller hvordan jeg skal
omvikle ledningen mht. antal vindinder, trådtykkelse etc.

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Så køber du en "TV-elspareskinne" og skiller den ad.......

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Virker den efter "tangprincippet"? Jeg troede at sensoren i den var
indsat *mellem* apparatet og stikkontakten. Altså så den måler
spændingsfaldet over en modstand eller noget i den dur.

Jeg vil gerne have det sådan at jeg ikke skal indsætte noget imellem
apparatet og stikkontakten.

Hvis det virker efter tangprincippet, så er det da bare med at få fat i
sådan en skinne!

Martin

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Du bliver nok alligevel nødt til at adskille de to ledere så du kan komme
til at måle magnetfeltet på den ene af dem. Hvis du sætter en magnetkerne
rundt om begge ledere får du ingen signal ud.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Ok. Det kan så klares med en stump forlængerledning ind foran.

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Og så er vi tilbage ved tv-spareskinnen.

20 kr:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr85%28&n10 %

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Det var godt nok billigt. Så ja, det er måske løsningen!

Martin

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Vær opmærsom på at den først detekterer over 40W og kun kan holde til
300W

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Det er så ikke helt rigtigt. Jeg havde en en gammel trafo liggende uden
kerne, og når jeg laver en sløjfe på ledningen, fx til denne bærbare
computer som jeg skriver på lige nu,  og stikker den ind i hullet i
trafoen, så ser jeg et meget tydeligt signal på det lille oscilloskop
som jeg har omtalt i tråden om PC-oscilloskopet, tilsluttet på
sekundærsiden.

Signalet er på ca. 5mv pp og frekvensen på ca. 80 kHz. Ja, jeg ved det
lyder underligt med denne frekvens, og måske er der mig der ikke forstår
at aflæse skopet, men ikke desto mindre ser det sådan ud.

Men det vigtigste er at jeg ganske let kan se om et apparat er tændt
eller ej, faktisk er det nok at lægge trafoen ved siden af ledningen!

Ergo må det være muligt at detektere om et apparat er tændt ved at
forstærke dette signal.

Jeg modtager meget gerne ideer til hvordan jeg omsætter et signal i
nævnte størrelsesorden til et digitalt signal! Noget med at smide det
ind i en operationsforstærker + ensretter, eller skal der andet til?

Martin

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?
Den 10-11-2010 23:46, Martin Larsen skrev:

mon ikke det er støj fra skærmen du samler op og kan måle?

mvh Erik

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Nej, det tror jeg ikke. Når apparatet er slukket, men tilsluttet
stikkontakten, er der stort set bare en linje på skopet. Lidt krimskrams
er der, men ikke nok til at jeg kan måle amplituden.

Når jeg så tænder appararet, opstår der en tydelig nogenlunde
sinusformet kurve på ca. 5 mv. Det varer ved lige så længe appararet er
tændt.

Nu skal jeg bestemt ikke kloge mig på noget jeg ikke ved så meget om,
men jeg tror ikke støk vil opføre sig sådan.

Desuden er resulalter under alle omstændigheder at jeg kan se om
apparetet er tændt :-)

Jeg kan evt. i morgen vise et par billeder (det er for sent nu).

Martin

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Hmmm, at det er sent kan vist også ses på mine tastefejl ....

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Ups ups upsi fra din laptop da, som Ulrik skriver switchmodestøj

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Det er nok frekvensen fra switchmode forsyningen, eller en harmonisk til
den. Det er sværere at fange en 50Hz, og det skal man hvis metoden skal
bruges generelt på alle apparater, også uden støjende switchmodes.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Det virker også fint på elkedlen. Herunder ses billeder af opstillingen
og af oscilloscopet mens kedlen er hhv. slukket og tændt. Som I kan se
er der tydelig forskel.

http://i52.tinypic.com/120rmmw.jpg
http://i54.tinypic.com/2l8j3o4.jpg
http://i55.tinypic.com/ejx6co.jpg

Bemærk også på tændt-billedet at frekvensen er 50 Hz idet der er 10 ms/div.

Jeg har et gæt på fysikken bag. Det er rigtigt at magnetfeltet fra de to
ledere burde udslukke hinanden så der ikke blev genereret en effektiv
strøm. Men der er jo forskellig afstand til lederne hvorfor
magnetfeltstyrken fra den ene vil være en smule større end den anden og
derfor resultere i en effektiv strøm.

Lyder det ikke nogenlunde plausibelt?

Martin

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?
On Thu, 11 Nov 2010 14:19:41 +0100, Martin Larsen

Prøv lige at måle når det kun er en leder der går igemmen din
målespole (går igemme og ikke som nu hvor den går ind og ud igen).

Det kunne være sjovt at se forskellen.

/Hans

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Mener du begge ledere, men kun én gang i stedet for en sløjfe?

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?
On Thu, 11 Nov 2010 14:27:42 +0100, Martin Larsen

Du kunne jo prøve begge muligheder, bare for at se/opleve forskellen.
Jeg syntes det kunne være interesant.

/Hans

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Der kommer ingen signal hvis ledningen går vinkelret igennem spolen. Tror
det er bedre hvis spolen ligger ved siden af ledningen så spolens tråde
løber parallelt med ledningen. Hvis ledningen så placeres så den ene leder
er tættest på spolen, så kunne man måske samle lidt brum op fra det
asymetriske magnetfelt. Prøv at måle og flytte spole er ledning lidt rundt
imens, og se hvad der giver mest udslag. Måske en magnetkerne kan hjælpe.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Detektere at et apparat er tændt efter tang-metoden?

Jeg prøvede i går at lægge trafoen ved siden af; det virkede fint men
signalet var lavere. Dog prøvede jeg ikke at flytte rundt på tingene,
det er sikkert ret afhængigt af vinklen imellem dem.

Hvad kan jeg bruge som magnetkerne? Den oprindelige kerne er smidt ud
for år tilbage. Kan en ferritstav bruges?

Site Timeline